بعد از جراحی بینی چه غذاهایی بخوریم؟

چرا دانستن تغذیه بعد از عمل جراحی رینوپلاستی مهم است؟

به نقل از بهترین جراح بینی استخوانی در تهران دوره بهبودی شما به رژیم شما بعد از عمل بستگی دارد و راه را برای بهبودی سریع هموار کند. این موضوع می تواند به شما در بهترین نتیجه از جراحی بینی کمک کند و همچنین عوارض جانبی بعد از عمل را به حداقل برساند. بنابراین مهم است بدانید که چه غذاهایی می توانند به بدن شما کمک کنند تا به راحتی از این عمل جراحی بهبود یابید.

غذاهای مصرفی در دوره بهبودی

پزشک در طول دوره بهبودی دستورالعمل های لازم را در مورد خوردن غذاها به شما ارائه می دهد ولی اگر اطلاعات کافی از جراح خود دریافت نکردید، در اینجا لیستی از بهترین مواد غذایی برای بهبود جراحی زیبایی بینی برای شما معرفی می کنیم.

غذاهای نرم:

جویدن غذاهای سخت بعد از عمل برای فک بسیار سخت و خطرناک است بنابراین توصیه می شود بعد از انجام جراحی رینوپلاستی، غذاهای نرم را در دوره نقاهت بخورید غذاهایی مانند سس سیب، ماست، تخم مرغ های خرد شده، پوره سیب زمینی، سوپ مرغ و غیره.

غذاهای پر فیبر:

برای جلوگیری از یبوست و تقویت حرکات طبیعی روده بعد از عمل جراحی زیبایی، غذاهای پر فیبر در دوره بهبودی توصیه می شود.

این مواد غذایی عبارتند از:

  1. غلات مانند اسپاگتی گندم کامل، برنج قهوه ای پخته شده، نان گندم کامل و ذرت بو داده و غیره.
  2. میوه های تازه مانند سیب، پرتقال، توت فرنگی، گلابی و غیره.
  3. سبزیجات تازه مانند هویج پخته شده، سیب زمینی پخته شده، نخود سبز پخته شده و کلم بروکلی و اسفناج آب پز و غیره

غذاهای ضد التهاب

غذاهای ضد التهاب یکی از مهمترین نوع غذاهایی است که باید بعد از عمل جراحی بینی بخورید، چرا که به کاهش التهاب کمک می کنند و هم به نوبه خود باعث بهبودی سریع زخم ها می شود. غذاهای ضد التهاب شامل غذاهای حاوی چربیهای اشباع نشده مثل آووکادو، ماهی چرب و روغن زیتون است و در برخی از سبزیجات مانند توت فرنگی، زغال اخته، کلم بروکلی، قارچ، انگور و گوجه فرنگی را نیز یافت می شود و در شکلات تیره و چای سبز نیز موجود است.

غذاهای بهبود زخم

نوع مهم دیگری از غذایی که باید در طول دوره بهبودی بعد از جراحی زیبایی بینی بخورید، مواد زخم است، یک سری مواد غذایی که  به بهبودی سریع زخم کمک می کنند. این غذاها شامل مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، ماست و هویج، پرتقال و سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و مرکبات هستند.

 غذاهای تسکین دهنده اضطراب

اگرچه ناراحتی و درد اصلی ترین علائمی  بعد از جراحی بیتی است که اما بسیاری از بیماران در این دوره از اضطراب رنج می برند. غذاهای زیادی وجود دارند که می توانند اضطراب را از بین ببرند مانند آجیل برزیل، شکلات تیره، چای سبز و بابونه.

میوه و سبزیجات تازه

میوه ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که باید بعد از جراحی زیبایی بینی مصرف کنید. نمونه های زیادی از میوه و سبزیجات تازه وجود دارد که می توانید بعد از جراحی بخورید و بسیاری از موارد را ذکر کردیم و نکته جالب این است که  مناسب با رژیم شما می توانند به روش های مختلفی تهیه شوند.

به عنوان مثال: تهیه یا نوشیدن آب آناناس یک روش مناسب برای به دست آوردن تمام مواد مغذی مهم و مرطوب نگه داشتن بدن است که برای بهبودی بعد از عمل بسیار مهم است.

غذاهای ایرانی مناسب برای بعد از عمل کدام اند؟

این غذاها شامل: سوپ مرغ، خورش مرغ، خوراک مرغ، سالاد اولویه، کباب کوبیده، قیمه و قرمه سبزی است.

چه نوع غذایی را نباید بعد از جراحی زیبایی بینی بخورید؟

به طور کلی در مورد بهترین نوع مواد غذایی که باید بعد از جراحی زیبایی بینی استفاده کنید، صحبت کردیم، اما مهم است که بدانید کدام نوع مواد غذایی برای بهبودی سریع و آسان و نتایج عالی توصیه نمی شود.

غذاهای سخت و جویدنی

تورم بافت های بینی به دهان و دندان ها بسیار نزدیک است و باید از خوردن غذاهای سخت و جویدنی که  باعث کشش شدید لب فوقانی می شود پرهیز کرد این نوع غذاها شامل: چیپس، غلات، محصولات پخته شده. بدانید  که اگرچه بسیاری از غذاهای توصیه شده در بالا ممکن است جویدن سختی داشته باشند ولی باید به طور مناسب تهیه شوند. به عنوان مثال، سیب ها و هویج ها را می توان به وسیله برش های بسیار نازک خرد کرد، شکلات تیره را می توان ذوب کرد.

غذاهای تند / اسیدی

غذاهای تند و اسیدی باعث افزایش فشار خون می شوند که به نوبه خود می تواند باعث خونریزی شود.

این غذاها باعث تحریک بافت مخاطی بینی می شوند که می تواند باعث اختلال در بهبود زخم ها شود و همچنین این نوع غذا ها باعث عطسه می شوند که می توانند بسیار ناراحت کننده و ناخواسته باشد. همچنین این غذاها باعث تحریک معده و همچنین باعث ایجاد مشکلات گوارشی می شوند که می توانند بر روند بهبودی تأثیر بگذارند. بنابراین بجای خوردن غذاهای تند، غذاهای خنک یا دمای اتاق مانند اسموتی، ماست و غیره مصرف کنید.

غذاهای فرآوری شده

مواد غذایی فرآوری شده است سرشار از قند، سدیم و چربیهای اشباع شده می باشد که مصرف آن ها دوره بهبودی را کند می کند می توانید بجای آن ها از غذاهای کامل، غذاهای غیر فرآوری شده و غیر تصفیه شده مانند غلات کامل، سبزیجات سبز و زرد و دانه بصورت کاملا نرم مصرف کنید.

غذاهای بسیار گرم / بسیار سرد

بلافاصله بعد از عمل غذای خیلی گرم یا خیلی سرد نخورید چرا که  این نوع مواد غذایی می توانند در حین عمل ریکاوری حال شما را بدتر کنند به این صورت که دندان های شما یا سایر قسمت های دهان شما را بسوزانند و این ممکن است باعث افزایش درد شما شود.

غذاهای شور

نمک تورم و ورم را با حفظ آب بدتر می کند، به همین دلیل از غذاهای شور توصیه نمی شود.

چه نوشیدنی هایی را باید بعد از عمل بینی بنوشم؟

نوشیدنی هایی از جمله:

از آبمیوه های اسیدی مانند آب پرتقال که ممکن است معده شما را تحریک کند خودداری کنید.

چه نوشیدنی هایی را بعد از عمل جراحی بینی نباید نوشید؟

نوشیدنی هایی که نباید نوشید شامل:

الکل

نوشیدن الکل در هنگام استفاده از داروهای ضد درد بسیار خطرناک و باعث مشکلات جدی در سلامتی می شود. بعد از عمل جراحی از نوشیدن الکل خودداری کنید چون الکل احتمال خونریزی و بهبودی زخم را بعد از عمل افزایش می دهد و ممکن است باعث تورم و کبودی بیشتر شود.

نوشیدنی های کافئین دار

از کافئین بعد از عمل خودداری کنید چون ممکن است کافئین بهبود زخم را به تأخیر بیندازد. برای بیمارانی که عادت دارند روزانه قهوه یا چای بنوشند بسیار سخت است اما متوقف کردن نوشیدنی های کافئین دار در دوره بهبودی بعد از جراحی بسیار مهم است.

آیا بلافاصله بعد از عمل بینی می توانم شروع به خوردن یا نوشیدن کنم؟

بعد از عمل  شما باید چند دقیقه از نوشیدن آب خودداری کنید. پس از آن، می توانید مقدار زیادی آب یا آب میوه بنوشید.

در روز عمل چه بخوریم؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، پیروی از یک رژیم غذایی سخت در دوره ریکاوری خود بسیار مهم است و انجام این کار از روز اول بسیار مهم است، بنابراین توصیه می کنیم آب میوه هایی مانند آب کرفس و آب آناناس یا هر نوع غیر آن را بنوشید. آب اسیدی را بخاطر داشته باشید، اما آگاهی داشته باشید که آبمیوه ای را که حاوی خمیر خمیر نیست انتخاب کنید. غذاهای مایع مانند سوپ مرغ و آبگوشت برای جلوگیری از یبوست، میل کنید. همچنین پروتئین برای بهبود زخم بسیار مهم است به همین دلیل توصیه می کنیم نوشیدنی پروتئینی بنوشید.

در هفته اول چه غذایی بخوریم و بنوشیم؟

در نظر داشته باشید که تغذیه مناسب برای دستیابی به بهبودی کامل بعد از جراحی زیبایی بینی، بسیار مهم است، به همین دلیل باید در هفته اول بعد از عمل به رژیم غذایی خود اهمیت دهید. در طول این هفته از خوردن غذاهای سخت و جویدنی، گرم، تند اجتناب کنید و همچنین در طی این هفته، کمبود آب بدن بسیار مهم است بنابراین آب زیادی بنوشید.

در مطالب بالا در مورد نوشیدنی ها مطالبی ذکر کردیم که آناناس چه فایده ای دارد و به همین دلیل است که خوردن آناناس زیاد یا نوشیدن آب آناناس در اولین ضعف بسیار خوب است. همچنین، خوردن آناناس قبل از جراحی زیبایی بینی توصیه می شود. استفراغ یا حالت تهوع در طول این هفته  طبیعی است پس این موضوع نباید مانع از درست خوردن و نوشیدن مقدار زیادی آب شود. نکته مهم دیگر این است که به تدریج شروع به خوردن غذا کنید و به جای وعده های اصلی، چندین وعده غذایی کوچک میل کنید.

بعد از رینوپلاستی چه مدت باید این برنامه رژیم را دنبال کنم؟

دوره ریکاوری بعد از عمل جراحی زیبایی بینی، عموما یک هفته طول می کشد، اما در برخی موارد خاص تا 2 هفته می تواند ادامه یابد، بنابراین در این دوره از این رژیم پیروی کنید. حداقل 6 هفته پس از جراحی زیبایی بینی از نوشیدن الکل و کافئین خودداری شود و همچنین جلوگیری از استعمال سیگار بعد از عمل بسیار مهم است.

چه زمان می توانیم دوباره داروهای خود را شروع کنیم؟

پزشک در مورد مصرف داروهای جدید به شما دستورالعمل می دهد. اگر از آسپرین یا برخی از دارو های رقیق کننده خون مصرف می کنید، از پزشک خود بخواهید که زمان مصرف دوباره  آن را به شما بگوید. از آسپرین و داروهای حاوی آسپرین یا داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن به مدت سه هفته بعد از عمل خودداری کنید مگر با تجویز پزشک.

داروهای ضد درد را دقیقاً مطابق با دستور پزشک مصرف کنید و هیچ وقت دو یا چند داروی درد را همزمان مصرف نکنید مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد. اگر پزشکتان آنتی بیوتیک تجویز کرده است آنها را طبق دستورالعمل مصرف کنید. مصرف آنها را فقط به دلیل احساس بهتر بودن متوقف نکنید. شما باید دوره کامل آنتی بیوتیک را طی کنید. اگر مصرف داروی درد، معده شما را اذیت می کند  آن را بعد از غذا مصرف کنید.

چه غذاهایی برای انرژی بعد از عمل کمک می کنند؟

چربی های سالم از روغن زیتون، آووکادو، روغن نارگیل، آجیل و دانه ها ایمنی بدن را بهبود می بخشند و به جذب ویتامین های بدن کمک می کنند و همچنین چربی به افزایش سطح انرژی بعد از عمل کمک خواهد کرد. غذاهایی که باید و نباید از آنها بخورید بسته به نوع جراحی و هر نوع دارویی که ممکن است مصرف کنید، متفاوت است. حتما با پزشک خود در مورد نیازهای غذایی خاص بعد از عمل صحبت کنید.

همان طور که در بخش های قبلی سری مقالات مراقبت های پس از عمل جراحی بینی نیز گفته شد، از مراقبت های مهم و بسیار کلیدی پس از انجام عمل جراحی بینی مراقبت های تغذیه ای و رژیم غذایی بعد از عمل بینی است که باید ها و نباید های خوراکی پس از را نیز شامل می شود. هدف از تاکید بر تغذیه ی مناسب و باید ها و نباید های خوراکی پس از عمل بینی تسریع روند بهبودی و ترمیم زخم ها با کمک به سیستم ایمنی بدن و تقویت بخش های ایمنی بدن و کاهش درد و التهاب پس از جراحی بینی می باشد.

باید ها و نباید های خوراکی پس از عمل بینی: مصرف مواد غذایی ضد التهابی

مصرف مواد غذایی ضد اللتهاب پس از عمل جراحی بینی بسیار مفید و مهم می باشند چرا که بعد از عمل بینی و صورت شما دچار ورم خواهد شد و این مواد غذایی ضد التهاب این ورم را کاهش خواهند داد و در بهبودی سریع تر شما تاثیر خواهند گذاشت. از جمله مواد غذایی ضد التهاب می توان به موادی مانند سبزی جات برگ دار، سیب، مرکبات، پیاز قرمز و آناناس اشاره کرد. این مواد غذایی حاوی موادی هستند که به پیشگیری از ورم بینی و کبودی صورت به اندازه ی قابل توجهی جلوگیری خواهند کرد.

باید ها و نباید های خوراکی پس از عمل بینی: مصرف آب کافی

اگر به سلامت و بهبودی تان پس از عمل جراحی بینی اهمیت می دهید و بهبودی تان برای تان مهم است پس از عمل بینی هرگز مصرف آب را فراموش نکنید و آب مصرفی بدن تان را کاهش ندهید. در برنامه ی غذایی روزانه ی خود نوشیدن روزانه حداقل هشت لیوان آب را قرار دهید. در صورتی که دارو های دیگری نیز مصرف می کنید حتما با آب زیاد دارو ها را مصرف کنید تا بدن تان دچار کم آبی نشود و در بهبودی تان خللی ایجاد نشود.

باید ها و نباید های خوراکی پس از عمل بینی: مصرف نمک

پس از انجام از خوردن غذا های پر نمک و شور مزه به طور جدی پرهیز کنید. نمک به سبب سدیم بالایی که در خود دارد در صورت وجود بیش از اندازه در مواد غذایی مصرفی شما باعث تورم و التهاب بینی شما خواهد شد. در صورتی که بیماری های دیگری نیز دارید و یا پرهیز غذایی دیگری جدا از بحث عمل بینی را دارید حتما به پزشک خود این موضوع را اطلاع داده و در مورد با وی مشورت کنید.

باید ها و نباید های خوراکی پس از عمل بینی: آناناس و آب کرفس

احتمالا شما نیز شنیده اید که مصرف آناناس پس از جراحی بینی به بهبود شما و تسریع دوره ی درمان تان کمک می کند. اما آیا این بحث صحیح است یا خیر و فلسفه ی درمان بخشی آناناس چیست؟

آناناس حاوی ماده ای به نام بروملین است. بروملین یک آنزیم قدرتمند است که دارای خواصی شگفت انگیز می باشد. بروملین با کاهش التهاب باعث تسریع بهبودی زخم های مختلف بدن می شود و کبودی را درمان می کند. این ماده هم چنین حالت تهوع را تسکین داده و به گوارش شما کمک می کند. قرار دادن آناناس در برنامه ی غذایی بعد از عمل تان می تواند حرکتی بسیار مفید باشد. آناناس را می توانید به صورت تازه و طبیعی و یا اگر در مصرف مواد قندی محدودیتی ندارید به صورت کمپوت مصرف کنید. هم چنین در روز های اول پس از جراحی که توصیه می شود از جویدن دوری کنی می توانید آب آناناس را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید.

سوالات متداول رژیم غذایی در دوره نقاهت

آیا بعد از عمل بینی می توانم نوشیدنی بخورم؟

خیر، شما باید چند دقیقه از نوشیدن آب خودداری کنید و بعد از آن مقدار زیادی آب میوه بنوشید.

چه نوشیدنی هایی را نباید بعد از عمل بینی بنوشم؟

الکل و نوشیدنی های کافئین دار

بعد از جراحی بینی چه نوع غذاهایی را نباید بخورم؟

غذاهایی از جمله: غذاهای سخت و جویدنی، غذاهای تند یااسیدی، غذاهای فرآوری شده، غذاهای بسیار گرم یا بسیار سرد و غذاهای شور.

منبع : plasticsurgery.org

خروج از نسخه موبایل