صادرات هندوانه در شرایط آبی فعلی چه توجیهی دارد؟

آخرین اخبار مبنی بر تولید روزانه بیش از 700 کانتینر هندوانه اشز ایران به آخرین اخبار خبری خبری که با واکنش‌های متعددی روبرو بود، چراکه ایران در شرایط بحرد تان آب قراد انارب صرد انارد زو آنارد، چراکه با واکنش‌های متعددی روبرو بود، چراکه

به گزارش گزارشگر یک، بر اساس شاخص‌های بین‌المللی اگر بیش از 40 درصد از آب انرژی‌پذیر مصرف شود، آبی ایجاد می‌شود و این در حالی است که در مناطقی از کشور در حال مصرف بیش از 100 درصد از آب انرژی پذیر است. یعنی ما سالی حدود 5.5 میلیون از آن مقداری که سفره آب زیرزمینی تغذیه می کند می شود و باعث می شود چیزی حدود 136 میلیارد مترمکعب کسری مخزن در سفره های آب زیرزمینی داشته باشد.

ایان ر ی ی و و ی ا ا ا که ب ب ب ب ۲۵۰ ی س س ال ی و و ه خش خش ه ه ای زیاز زار. در این بین در حال حاضر 90 درصد از منابع آبی در کشاورزی استفاده می شود که اگر بتوانیم 10 درصد از آب کشاورزی را صرفهجویی کنیم حدود 9 میلیارد مترمکعب آب می شود و خیلی از مشکلات در زمینه ذخیره منابع آبی خارج می شود.

اما نه تنها تدبیری برای این مسئله نمی‌تواند باعث تولید محصولات همواون زنو زنو شود. آنطورکه قاسم تقیزاده خامسی معاون وزیر نیرو در صفحه خود نوشته برای تولید هر آب هندوانه متوسط ​​350 لیتر آب مصرف و قیمت تمام شده هر لیتر آب در کشور حدود 700 تومان است.

به گفته وی کشوری که دچار خشکسالی بوده و بیش از 50 درصد سدهای آن خالی از آب بوده و سرانه آب آن به کمتر از 1100 مترمکعب رسیده است چرا باید آب را در قالب هندوانه و گوجه فرنگی و … به ترکیه صادر می کند که سرانه آب بالای ۱۷۰۰ مترمکعب دارد؟

خام ن: داد سال را یاآ ی ب به افزایش فه وارات باث فاد ۱۰ هزار ترکیه بعد از چین دومین کنده هندوانه در جهان است!

گفتگوهای تامل برانگیز معاون سابق وزیر نیرو این مسئله را در ذهن متبلور می کند که ارزش آب را در کشوری شناسایی نکرده و آنطور که باید برای حفظ این مایه حیات تلاش نمی کند.

داریوش مختاری، کارشناس ارشد حوزه مدیریت منابع آبی در این رابطه به گزارش گزارشگر یک، گفت: بیش از 99 درصد هر آب هندوانه و انواع طالبی و محصولات جالیزی، را آب تشکیل می دهد و ماده خشک آن کمتر از یک درصد وزن آن است. این یک خطای کارشناسی بوده که محصول هندوانه را جزو محصولات آب بر زراعی قلمد کد می. محصول هندوانه جزو محصولات زراعی کم آب بر است و هر گونه محصول این محصول به کمتر از 2 تا 3 ماه به آب نیاز دارد و با مصرف آب در حدود 2 تا 3 هزار متر مکعب، از تناژ تولید 70 تا 100 تن در هر گیاهی. است.

به گفته وی بازدهی هر متر مکعب آب برای مصرف هر متر مکعب آب مصرفی تدین محصول ح۩دد ۲. به واقع عمده آبی که در مرحله آبیاری این در حالی است که آب مصرفی هر محصول گندم و جو بیش از ۱۵۰۰ لیتر است. چاچه م لاه، زاز ز اخ و صدای ی داش باش باز ی ک ب آ ه آه ز از ص ات. به طور نسبی تولید محصول هندوانه در مقایسه با محصول گندم، خرما و محصولات باغی مرکبات و انار و بسیاری از محصولات باغی و زراعی دیگر، آب کمتری مصرف می کند.

این کارشناس ارشد حوزه مدیریت منابع آبی ادامه داد: با این حال آیا ممکن است هندوانه اقدا پاسخ ساده و منفی است. تولید هندوانه یا هر محصول کشاورزی که با منابع چاه تولید می شود، کاملا غیر من با این حال، می تواند مهم باشد از محصولات صیفی، تولید گلخانه زن هندوانه هنری هندوانه.

مختاری با بیان اینکه کشور ایران به طور عمده در تولید محصولات ارقام خرما و خشکبار و برخی ادویه جات از جمله پسته، انجیر و زعفران دارای مزیت است، گفت: تولید محصول انار برخی از مناطق خصوصی انار ساوه و یا نی ریز فارس که با آب است. قنات آبیاری می شوند قابل دفاع است. همچنین تولید خرما در نوار جنوبی بوشهر و خوزستان با آب سطحی یا آب قنات های کهن قابل دفاع بوده و تولید انجیر به طور عمده در اراضی کوهستانی در بزرگترین انجیرستان دیم جهان یعنی منطقه استهبان فارس نیز منطقی است.

وی افزود: زعفران سرایان و قائنات در خراسان جنوبی شهرت جهانی دارد. در این میان هرگز نمی توان از تولید یا تولید محصول هندوانه یا هر محصول دیگری که به ویژه در مناطق استان فارس یا هرمزگان و جیرفت با آب چاه می شود دفاع کرد. عمده محصولات آب بر باید به محیط گلخانه های الکترونیکی منتقل شود. در این رابطه، حذف پروانه های چاه و جایگزینی اراضی توسعه یافته با کشت های گیم

این کارشناس ارشد حوزه منابع آبی با بیان اینکه لازم است مدیریت کشت سنتی محصول گندم در برخی مناطق 50 هزار منطقه اراضی جلگه ای دشت کربال در مرودشت فارس قابل دفاع است، اظهار کرد: این منطقه یکی از ستون های پایدار گندم کشور است. با آب سطحی رود کر برای قرنهای پیاپی بوده است. حفظ و باز ساختن قنات فداغ لارستان در کنار اینکه یک کلاس درس بزرگ مهندسی آب است امری مهم به حساب می آید که امکان کشت محدود و پایدار یا تامین آب یک گستره گلخانه ای را فراهم می کند.

به گفته وی به طور کلی، نسخه در پهنه جغرافیای کشور اما حدود یک میلیون و 200 هزار هزار امکان کشت در فضای جغرافیای ایران برای قرنها فراهم شده است. برای جبران مواد غذایی کشور لازم است مجدداً این مناطق شناسایی و حفظ شوند و حتی برای توسعه کشاورزی می توان با الگوبرداری از صنعت خانه ای کشور هلند و حدود 5 تا 10 میلیون متراب مک آب در تراز جمعیت چند صد میلیونی کشور یا بازارهای. هدف اقدام به تولید محصولات پایدار کشاورزی کرد.

به مختاری، دانش گلخانه های الکترونیکی سالهاست در پارک علم و فناوری تهران فراهم شده و نیازمند تامین و حمایت مالی برای اجرا در مناطق مختلف به مناطق ویژه معتدل کشور است. یادمان باشد ما بحران منابع آب نداریم اما بحران مدیریت منابع آب داریم.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل