نوشیدن آب بیشتر، می‌تواند منجر به کاهش وزن شود؟

براساس مطالعه اخیر وب‌سایت «Healthline»، نوشیدن آب می‌تواند به سوزاندن کالری اضافه و رفع گرسنگی کمک کند، اما شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد خود آب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

به گزارش گزارشگر یک، به نقل از  ایتنا، همه شما تا به حال یک بار این جمله را شنیده‌اید که نوشیدن آب به مقدار زیاد می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. آیا این مسئله واقعا حقیقت دارد؟

براساس مطالعه اخیر وب‌سایت «Healthline»، نوشیدن آب می‌تواند به سوزاندن کالری اضافه و رفع گرسنگی کمک کند، اما شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد خود آب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

اگر در مسیر کاهش وزن گام برمی‌دارید، تأمین آب مورد نیاز بدن می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

نوشیدن آب به کالری سوزی بیشتر کمک می‌کند؟

آب باعث افزایش کالری سوزی می‌شود و متابولیسم را تحریک می‌کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن آب می‌تواند به سوزاندن کالری کمک کند. آب همچنین ممکن است به طور موقت مصرف انرژی بدن در حالت استراحت یا تعداد کالری سوزانده شده در هنگام استراحت را افزایش دهد.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۲۳ منتشر شده، محققان دریافتند کسانی که در رژیم‌های غذایی که بعد از هر وعده غذایی ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی لیتر آب گرم می‌نوشند، در مقایسه با کسانی که این کار را نکردند، وزن بیشتری را از دست دادند و BMI کمتری داشتند.

یک مطالعه قدیمی نشان داد که آب سرد به سوزاندن ۲۳ کالری در روز کمک می‌کند.

طبق دو مطالعه ، نوشیدن ۵۰۰ میلی لیتر آب می تواند به طور موقت سوخت و ساز بدن را ۲۴ تا ۳۰٪ تقویت کند.

آیا نوشیدن آب قبل از غذا خوردن باعث کاهش اشتها می‌شود؟

آب ممکن است به طور طبیعی اشتهای شما را سرکوب کند. همچنین ممکن است بتوانید با نوشیدن آب اشتها را کاهش دهید. چندین مطالعه تا کنون نشان داده اند، نوشیدن آب کمی قبل از غذا خوردن، ممکن است به کاهش مصرف غذا کمک کند. علاوه بر ای آب می تواند به اشغال فضای معده کمک کند و منجر به احساس سیری و کاهش گرسنگی شود.

مطالعات تازه نشان می‌دهد افرادی که دو لیوان آب قبل از خوردن غذا می‌خورند، وزن از دست می‌دهند.

یک مطالعه تازه نشان می‌دهد افراد میانسال و بزرگسالان که ۲ لیوان آب قبل از غذا در هر وعده غذایی مصرف می‌کنند، کالری کمتری دریافت کرده و نسبت به کسانی که از نوشیدن آب طفره می‌روند بیشتر وزن از دست می‌دهند.

به طور کلی به نظر می‌رسد نوشیدن مقادیر کافی آب ، به ویژه قبل از غذا ، ممکن است باعث کاهش وزن قابل توجهی شود، به ویژه هنگامی که با یک رژیم غذایی سالم همراه باشید.

علاوه بر این ، مصرف کافی آب از دیگر مزایای سلامتی آن است.

چه مقدار آب بهترین میزان است؟

حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید، ممکن است روزانه با کمبود مصرف آب مواجه باشید. شاید زیاد به نظر برسد اما مقدار حداقلی مصرف آب ۳.۷ لیتر برای مردان و ۲.۷ لیتر برای زنان توصیه شده است. این مقادیر بنا بر پژوهشی که توسط آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا در سال ۲۰۰۴ انجام شد و همچنان سطح استاندارد برای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا محسوب می‌شود، ارائه شده‌اند.

در پایان روز هیچ کس نمی‌تواند دقیقا به شما بگوید چه مقدار آب نیاز دارید. این به فرد بستگی دارد. آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است. بدن برخی افراد ممکن است با آب بیشتر بهتر عمل کنند؛ در حالی که برای برخی دیگر تنها باعث افزایش تعداد دفعات ادرار می‌شود.

این دستورالعمل‌ها باید برای اکثر مردم اعمال شود:

وقتی تشنه شدید، آب بنوشید.

وقتی دیگر تشنه نیستید، نوشیدن آب را متوقف کنید.

در هنگام گرما و ورزش زیاد، حتماً به مقدار کافی بنوشید تا مایعات از دست رفته را جبران کنید.

آیا مصرف آب بیشتر به جلوگیری از مشکلات سلامتی کمک می‌کند؟

چندین مشکل سلامتی با افزایش مصرف آب ممکن است رفع شوند:

یبوست: افزایش مصرف آب می تواند به یبوست یک مشکل بسیار شایع کمک کند.

سرطان: برخی از مطالعات نشان می دهد ، افرادی که آب بیشتری می نوشند ، خطر کمتری برای ابتلا به سرطان مثانه و کولورکتال دارند.

سنگ کلیه: افزایش مصرف آب ممکن است خطر سنگ کلیه را کاهش دهد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل