چالش‌ها و راهکار‌های نظام مالیاتی کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گزارشگر یک

“امید علی پارسا” در تیتر “امشب” خاطرنشان کرد که برنامه ریزی برای یک سیستم جامع مالیاتی نتیجه 10 سال کار در این سازمان و انتقال از سیستم مالیات سنتی به سیستم سابق است. در سیستم مالیات الکترونیکی ، همه کارها با استفاده از ابزار الکترونیکی و سرعت انجام می شود ، کار ساده تر می شود ، اما منطق محاسبه تقریباً همان منطق مرسوم است.

کمیسر خدمات درآمد داخلی گفت: “در حال حاضر ، بیش از 90٪ از سازمان های دولتی اطلاعات مربوط به فعالیت اقتصادی فردی را ارائه می دهند و سازمان مالیاتی ما تهیه مالیات را آسان تر و دقیق تر می کند.”
وی گفت: “با اطلاعات ارائه شده توسط دستگاه ، 50٪ از مودیان با استفاده از اظهارنامه ای كه به ما ارائه داده اند پذیرفته اند ، بدون هیچ گونه خطر و هیچگونه ممیزی مورد نیاز است.”

وی مزایای سیستم الکترونیکی مالیات را به شرح زیر تشریح کرد: “اگر 70٪ اظهارنامه مالیاتی خود را از این طریق بپذیریم ، بخش قابل توجهی از نیروی کار ما برای انجام کارهای دیگر آزاد خواهد شد و مهمتر از آن ، رابطه بین فرم های مالیاتی است. متشکرم.”

ترابی پار ، کارشناس مسائل اقتصادی ، گفت که سیستم مالیاتی با سه هدف برنامه ریزی شده است: افزایش درآمد مالیاتی ، کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش رضایت مودیان. براساس گزارش های نهادهای نظارتی ، یکی از اهداف کاهش هزینه های مالیاتی به دلیل اجرای ناقص یک برنامه جامع مالیاتی در طول زمان محقق نشده است.

او افزود: “در غیاب یک برنامه جامع مالیاتی ، نرخ رشد درآمد مالیاتی ما 26٪ تا 89٪ بود ، اما این مشکل حدود 19٪ از 90٪ به 96٪ بود ، رشد درآمد کاهش یافت و هدف دوم ما افزایش درآمد مالیاتی است. همچنین کاملاً درک نشده است.

خروج از نسخه موبایل