تکنیک های تندخوانی برای کنکور

برای صرفه جویی در وقت خصوصا در سال کنکور یکی از بهترین کار هایی که می توانیم انجام دهیم تندخوانی است. زمانی که یک مطلب را به صورت سریع مطالعه می کنیم به طور کلی متوجه منظور آن خواهیم شد. البته باید همواره در نظر داشته باشیم که تندخوانی جایگزین خواندن به شکل معمولی نیست، بلکه یک تمرین است در جهت موثرتر ساختن مطالعه.

مزیت های تند خوانی برای کنکور چیست؟

تحقیق ها نشان می دهند که مغز انسان توانایی درک گروهی از کلمات و یا شبه کلمات را مثل تک کلمه ها دارد. یعنی می تواند در یک مدت زمان کوتاه مطالبی را که خوانده است را بعد از پردازش کردن درک کند. زمانی که شخص به شکل عادی در حال خواندن مطلبی است، مجبور است توقف های زیادی برای درک مطلب داشته باشد. به خاطر همین موضوع یعنی پیشرفت نکردن در مطالعه ممکن است شخص بی حوصله شود و تمرکز حواس نداشته باشد. بنابراین درک مطلب برای شخص دشوار خواهد شد. ولی کسی که از تکنیک های تندخوانی استفاده می نماید به طوری طبیعی برای او عادی می شود که شبه جمله ها را رویت کند و مفهوم آن ها را درک نماید.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود: تاثیر معدل کنکور

معرفی تکنیک های تندخوانی برای کنکور

برای تندخوانی کردن در زمان کنکور می بایست از انگشت خود مثل یک راهنما استفاده کنید و کم کم به چشم های خود عادت بدهید که حرکت انگشت هایتان را تعقیب کنند. رفته رفته و با افزایش سرعت حرکت انگشت ها، فرد می تواند سریع تر مطالعه کند.

در ابتدا، یک کتاب بردارید، آن را به شکل عکس قرار دهید و مداد یا انگشت خودتان را زیر خط نخست قرار دهید. همانطور که انگشت تان را حرکت می دهید، مطلب را مطالعه کنید. این کار را چند بار تمرین وار انجام دهید. سپس سرعت حرکت انگشت یا مداد تان را افزایش بدهید. هر چقدر که سرعت خود را بالاتر ببرید، متوجه می شوید که دیگر احتیاجی به حرکت دادن انگشت خود ندارید. بلکه توانایی این را دارید که راهنما یا انگشت خود را در وسط خط قرار دهید و سریعا آن خط را مطالعه کنید. این تکنیک های کنکوری در ضمن مطالعه بسیار کمک خواهد کرد. همچنین اگر قصد مهاجرت به کانادا برای لیسانس را دارید، پیشنهاد می کنیم مقاله مربوط به بورسیه لیسانس را نیز مطالعه کنید.

مرحله بعدی تندخوانی

برای تندخوانی سپس تعدادی صفحه از کتاب را مشخص کنید مثلا پنج، ده یا بیست صفحه و تعداد کلمات آن را شمارش کنید و مدت زمانی که طول کشیده تا آن متن را بخوانید تقسیم بر تعداد کلمات کنید و سپس سرعت مطالعه خود را محاسبه کنید. ۶۰۰ کلمه در دقیقه سرعت خوب و مطلوبی محسوب می شود و با تمرین و پشتکار قابل افزایش است. برای این که به سرعت بالاتری برسید، تلاش کنید همان متن قبلی را در زمان کمتری مطالعه کنید.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود: نحوه اخذ دیپلم بزرگسالان

آیا همه می توانند تندخوانی کنند؟

تحقیقات اخیر این موضوع را نشان می دهند که مغز انسان می تواند گروه کلمات یا شبه جمله ها را نیز مانند تک کلمه ها درک نماید. انجام دادن این کار از هر حیث راحت تر است. زمانی که ما در حال مطالعه هستیم هیچوقت به نیت این که شبه جمله هایی که کلمات نیز در آن هستند را درک کنیم، جمله ها را نمی خوانیم. چه بسا جمله را می خوانیم که شبه جمله هایی که کلمات نیز در آن ها هستند را درک کنیم.

یک فرد کندخوان در مقایسه با یک فرد تندخوان می بایست کار بیشتری انجام دهد و به تبع انرژی بیش تری را هدر دهد. چرا که بعد از این که معنای هر کلمه را تشخیص داد، باید آن را به معنای کلمه بعدی اضافه کند. ولی در مقابل یک فردی که تندخوانی می کند، فقط شبه جمله ها را رویت می کند و فقط یک اتصال را بین دو قسمت برقرار می کند.

خروج از نسخه موبایل