بازی سبب افزایش شادی و نشاط کودک می‌شود

آیا بازی بر رشد کودکان تاثیر می گذارد؟

بازی ها در کودکی نقش مهمی در تمام سنین رشد کودک بازی میکنند و در میزان یادگیری و هوش کودک تاثیر گذار هستند. در این مقاله نقش بازی در رشد کودکان را بررسی کرده ایم. همچنین می توانید جهت خرید لباس پلیس نیروی انتظامی، لباس پلیس بچه گانه و لباس راهنمایی رانندگی با ما تماس بگیرید.

تنوع در بازی های کودکان

کودکان هم مانند بزرگترها هر یک توان خاصی دارند – چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روانی – در بازی های کودکان، خصیصه ای به نام تنوع، بسیار مشاهده می شود. کودکان زود دل می بندند و زود هم فراموش می کنند. این موضوع کاملاً بارز است که همه کودکان به یک روش و نوع، بازی نمی کنند. تنوع در بازی های کودکان می تواند ناشی از این باشد:

تفاوت های فردی، درجه تندرستی و سلامتی، سطح رشد جسمی حرکتی، میزان بهره هوشی، نوع جنسیت، نوع محیطی که در آن پرورش یافته اند، وضعیت اجتماعی و اقتصادی عامل جغرافیایی، میزان اوقات فراغت و وضعیت وسایل و امکانات بازی. فواید و تاثیر بازی بر رشد کودکان را نمی توان نادیده گرفت. بازی های پر تحرک کودک خود را محدود نکنید، با این کار نه تنها جلوی رشد فکری او را می گیرید، بلکه رشد جسمی او را هم مختل می کنید.

فواید بازی برای کودکان:

بازی کردن می تواند بر شخصیت کودک تاثیر گذار باشد به این صورت که:

زمانی که کودک در پی نیازهای غریزی خود رها می شود، ساز و کارهای درونی و بیرونی او همه فعال می شوند، آرامش درونی پیدا می کنند، تمرکز می کنند و فکرش را به کار می اندازد و خلاقیتش را بروز می دهد. آرامش کودک از او شخصیتی سالم و خوش بین و آینده نگر می سازد. وقتی تمرکز می کند، قدرت برنامه ریزی و سیاست گذاری را تمرین می کند. کودکانی که تمرکز را یاد بگیرند در بزرگی مدیرانی بزرگ و موفق خواهند شد. زمانی که می اندیشد به راهکارهای بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت دست پیدا می کند.

هرزمان کودک در تنهایی خود بازی کند، خود به خود بر زمان و کار و امکاناتش مدیریت می کند و زیرا به تکرار گرفتار می شود و از تکرار خسته می شود، می کوشد راه های دیگری برای بازی پیدا کند. هرگاه با دیگران بازی کند از روابط خانوادگی تا اجتماعی همه را می آزماید، ولی گاهی مادران محافظه کار، به دلیل حساسیت های بی مورد جلوی این تجربه ها را می گیرند.

ارتباط بازی با رشد جسمی ‌و ذهنی کودک

بازی همچنین در رشد حرکتی و هماهنگی حسی ـ حرکتی کودکان نقش به سزایی دارد که به برخی از مهم ترین نقش‌ها شامل :

بازی به عنوان وسیله ای مطمئن برای رشد کودکان، عضلات را نیرومند می‌کند، استخوان‌ها را محکم و استوار می‌کند و بالاخره باعث تقویت حواس پنجگانه به خصوص حس بینایی می‌شود.

بازی سبب افزایش شادی و نشاط کودک می‌شود

شاید برای برخی والدین کشف استعدادها و توانایی‌های هوشی کودکان چندان مهم نباشد اما قطعا شادمانی و نشاط کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. بازی سبب شادمانی و نشاط کودکان می‌شود. آنها از بازی‌های مورد علاقه خود، در حیاط لذت فراوان می‌برند. شادی و شادمانی هدیه دوران کودکی برای بچه‌هاست، نباید این احساس را در کودکان دست کم گرفت. اگر کودک زمینه درستی از احساس شادی و خوشبختی نداشته باشد، در دوران بزرگسالی هم هیچگاه آن را به خوبی حس نخواهد کرد.

جایگاه آموزشی بازی و نقش اسباب بازی در رشد کودکان

امروزه حتی آموزش‌های درسی را از طریق بازی به کودکان می‌آموزند. به عبارتی، در کنار آموزش‌های مستقیم، کودک از طریق بازی با انواع مختلف اسباب بازی، موفق به آموزش و شناخت رنگ‌ها، شکل‌ها، اندازه‌ها، اجناس و اشیاء و اهمیت آنها می‌شود. بازی به کودک کمک می‌کند تا دنیایی را که در آن زندگی می‌کند؛ بشناسد، بفهمد، لمس و حس و بالاخره کنترل کند و میان واقعیت و خیال تفاوت قائل شود.

وظایف والدین در تاثیر و فواید بازی کودکانه

برای هر پدر و مادری و یا هر فردی که با کودکان سر و کار دارد دانستن و رعایت نکاتی در مورد بازی‌های کودکان لازم و ضروری است. این نکات شامل : این آرزوی هر پدر و مادری است که فرزندان شاد و سالمی داشته باشند. چرا که فقدان تجربه‌های لذت بخش و شادی آور در دوران کودکی می‌تواند زمینه ساز مشکلات روحی-روانی زیادی در بزرگسالی شود.

به همین خاطر برای اینکه فرزندتان در زندگی شاد باشد، کودکی پرنشاطی را تجربه کند و با روحیه‌ای مناسب به دوره‌های بعدی زندگی خود برسد؛ آگاهی از روانشناسی کودک و نکات تربیتی در این مورد ضروری است تربیت فرزندان در دنیای امروز با پیچیدگی‌های بیشتری همراه است. امروزه والدین بدون اینکه اطلاعات تربیتی خود را به روز کنند به سختی می‌توانند از پس چالش‌های مربوط به فرزندان بربیایند. هدف نهایی از تربیت هر کودکی این است که با سلامت روان کافی رشد کند تا بتواند در آینده نیز زندگی موفقی داشته باشد.

برای داشتن  کودکی شاد، خلاق و با اعتماد به نفس چه باید کرد؟

کودکانی  که قادر به درک و شناخت  احساسات و عواطف شاد درونیشان هستند ، بدون شک  می‏توانند آن را در سراسر زندگی خود حفظ کنند. شادی کودکان موجب تقویت روحیه،خلاقیت، انگیزه‏، عزت نفس و پایداری آنان می‏ شود. در ادامه نکاتی جهت خلق نشاط و شادی در کودک را یادآور میشوم که والدین می‏توانند با استفاده از روش‏های ساده  شادی و نشاط را در وجود فرزندانشان زنده نگهدارند.

1- جست و خیز و بازی با کودک را فراموش نکنید. زیرا  بازی روحیه نشاط را در کودک بالا میبرد. در روزهای گرم تابستان با او آب بازی کنید و یا در دامن طبیعت و یا پارک با او به جست و خیز بپردازید. بازی کردن به کودکان، کشف دنیا، قوانین طبیعت، تفکر در پیرامون زندگی را می‌آموزد. آنها توانایی‌های خود را در بازی‌ها می‌سنجند که هیچ علمی آن را به کودکان نخواهد آموخت. کودکی که به اجبار والدین به جای بازی و تحرک و شادی پشت میز کلاس زبان می‌نشیند، کودکی که به جای گرفتن مداد رنگی برای نقاشی و خط‌خطی کردن، الفبا را می‌آموزد، رشد سالم روانی را که بین یک تا شش سالگی اول زندگی باید اتفاق بیفتد را از دست می‌دهد.  کودک دانشمند امروز، انسان مضطرب فرداست که شانس پیشرفت در بسیاری از زمینه‌های احساسی را از دست خواهد داد.

2- با کودکتان با صدای بلند بخندید، لطیفه بگویید، داستان‏های طنزدار و خنده ‏دار بخوانید، ترانه‏ های شاد زمزمه کنید و به دنبال سرگرمی‏ های شاد کننده باشید. خنده موجب کاهش  فشارهای روانی میگردد  و باعث می‏شود که اکسیژن بیشتری به مغز و بدن برسد..

3- کودکان موفق، کودکانی شادند و کودکان شاد، کودکانی موفق هستند. اگر قصدتان فراهم آوردن یک زندگی توام با تلاش و کوشش است، سعی کنید عاداتی را در فرزندتان تقویت کنید که روحیه ‏ی تحمّل و مقاومت را در او بالا ببرد.

4- کمک کردن و حمایت کردن را به کودک بیاموزید. هر کودکی برای اینکه احساس ارزشمندی کند، نیازمند حسّ تعلّق نسبت به گروهی است که در آن زندگی می‏کند. از فرزندتان بخواهید تا اسباب بازی‏های قدیمی و وسایلی را که مدت‏هاست به سراغشان نرفته، به بچه‏های مستمندی که می‏شناسد، هدیه دهد.

5- محیط خانواده را گرم و شاد نگه دارید تا کودک احساس امنیت نماید. روابط محبت آمیز همراه با احترام و پذیرش می تواند شادی را دو چندان کند .

6- تشویق فرزندتان را به عنوان یک اصل تربیتی شگفت انگیز مد نظر قرار دهید.. وقتی که فرزندتان در انجام کاری موفق شده و توانسته است که به هدفش برسد، سعی کنید با یافتن کلمات و جملاتی که شادی و هیجان  شما را از پیروزی و موفقیت او نشان می‏دهد، او را تشویق و حمایت کنید. این گونه تشویق نمودن موجب تقویت حسّ شایستگی و ارزشمندی فرزندتان می‏شوند ولی مراقب باشید که تشویق‏ ها بیش از حدّ لازم نباشد.

7- پرداختن به علائق و نیاز های درونی راه را برای تخلیه هیجانی و کسب آرامش برای فرزندتان بازتر می کند . بنابراین به جای اجبار و تحمیل خواسته ها و علائق خود، اجازه دهید او درونش را بشناسد و پرورش دهد.

خروج از نسخه موبایل