شروع کاشت مو از کجا بود؟ تاریخچه کاشت مو

مروری مختصر بر تاریخچه کاشت مو

آلوپسی یک پدیده گسترده است که بسیاری از افراد را مبتلا می‌کند. با وجود اینکه افراد زیادی به طاسی مبتلا هستند، برخی به دنبال راه حل برای درمان کامل آن و برخی می‌توانند با ریزش مو به زندگی خود ادامه داده و برای درمان اقدام نکنند. راه حلی مانند جراحی یکی از بهترین درمان‌ها برای دسته اولی است که به دنبال بازیابی زیبایی و جذابیت خود هستند. در واقع تمایل به داشتن موهای پرپشت، فقط مربوط به عصر مدرن نیست. مردم قرن‌ها به فکر درمان طاسی بودند. پیوند مو در حال حاضر یکی از موثرترین روش‌ها برای بازیابی موهای از دست رفته است. در واقع سال‌ها تحقیق انجام شده تا تکنیک FIT و FUT برای کاشت مو طبیعی کامل شود. در ادامه مختصری از تاریخچه کاشت مو آورده شده است.

آغاز کاشت مو در ژاپن

تاریخچه پیوند مو به سال ۱۹۳۰ در ژاپن برمی‌گردد. دکتر ساساکاوا اولین فرد در تاریخ محسوب می‌شود که اقدام به پیوند فولیکول‌های مو در پوست انسان کرده است. ۹ سال بعد، متخصص پوست دیگر ژاپنی، دکتر اوکادا، روش جدید پیوند مو را امتحان کرد. در این روش او مو را از پوست سر خارج کرد و در قسمت‌های بهبود یافته ابرو یا لبه‌های بالای سر قربانیان سوختگی کاشت. این موهای تازه پیوند شده دوباره شروع به رشد طبیعی کردند.

متأسفانه جنگ، تحقیقات وی را تحت‌الشعاع قرار داد. او برای پیوند، از فولیکول‌های مو به قطر دو تا چهار میلی‌متر استفاده کرد. با این حال، در مقایسه با پیوند موی فعلی، این روش هنوز هم بسیار ابتدایی بود و جای زخم در مناطق تحت درمان بسیار زیاد باقی می‌ماند. با این حال این روش منشاء روش نواری کاشت مو محسوب شد که آغازگر فصل بعدی تاریخ پیوند مو در سال ۱۹۴۳ به شمار می‌رود.

برای اطلاع از خود می‌توانید با مشاورین کلینیک فوق تخصصی پوست و مو دکتر شادمهر به صورت کاملا رایگان از طریق شماره  در ارتباط باشید. و همچنین از طریق پیام رسان واتس اپ به شماره  تمامی سوالات خود در رابطه با کاشت مو و سایر خدمات زیبایی با ما در میان بگذارید.

همچنین در ژاپن، متخصص دیگر پوست و مو به نام دکتر تمورا، این بار این روش را استفاده کرد که شامل استفاده از پیوندهای نواری بود و هر کدام شامل یک یا سه مو بودند. این روش بسیار شبیه به روش استفاده از روش نواری در عصر حاضر است. دکتر تامارا نتایج را در ژورنال‌های مختلف پزشکی ژاپن منتشر کرد اما باز هم به دلیل جنگ جهانی دوم، این نتایج برای مدت طولانی در جهان غرب نادیده گرفته شد.

آغاز کاشت مو در نیویورک

روش FUT  که نقطه عطف دیگر در تاریخ کاشت طبیعی مو است، در سال ۱۹۵۹ در آمریکا اجرا شد. دکتر نورمن اورنتریش دریافت مناطقی روی سر وجود دارد که به صورت کامل کچل نمی‌شوند. موهای تاج سر و قسمت پشت سر از این ویژگی برخوردار هستند که طول عمر خود را حفظ می‌کنند. او از این حلقه مویرگی Orentreich ریشه‌های مو را استخراج کرد و سپس به مناطق طاس پیوند زد. این پزشک آمریکایی از سیلندر فلزی برای گرفتن پیوند چهار میلی‌متری از ناحیه اهداکننده استفاده کرد. او سپس ریشه‌ها را به مناطق طاس پیوند داد و شاهد رشد سریع آن‌ها بود. این اکتشافات، آغاز دوره جدید جراحی زیبایی کاشت مو بود.

در واقع تا دهه ۱۹۸۰، موهای پیوند زده شده با روش پانچ از محبوبیت بالایی برخوردار نبودند. موهای تازه کاشته شده اغلب غیر طبیعی به نظر می‌رسیدند که معمولاً آن را عروسک باربی می‌نامند. در نتیجه، چندین پزشک شروع به استفاده از میکروگرافی‌های حتی کوچکتر (یک تا چهار فولیکول مو) کردند. این پیشرفت در تاریخ کاشت مو باعث محبوبیت بیشتر این روش شد. متاسفانه با توجه به اینکه بسیاری از افراد، نتایج طبیعی را که دوست داشتند به دست نمی‌آورند، در دهه ۱۹۸۰ دانشمند برزیلی دکتر کارلوس اسکار یوبل مجددا این روش را مورد بررسی قرار داد. او بجای پیوندهای تک‌به‌تک از پیوند یک نوار پیوسته از منطقه اهداکننده استفاده کرد.

 کشف واحدهای فولیکولی

داستان پیوند مو به لطف دکتر باب لیمر ادامه داشت. او به طور اتفاقی و هنگام مشاهده پیوندهای مو زیر میکروسکوپ واحدهای فولیکولی را کشف کرد. او می‌دید که موها نه به صورت تکی بلکه در گروه‌های کوچک رشد می‌کنند. این واحدهای فولیکولی از یک تا سه فولیکول یا در موارد استثنایی، چهار فولیکول مو تشکیل شد‌ه‌اند. این کشف ثابت کرد که استفاده از آن‌ها به عنوان گرافت، نسبت به تکنیک‌هایی که تاکنون استفاده شده است، ظاهری طبیعی‌تر به موهای پیوند زده می‌دهد.

آغاز پیوند FUE در دهه ۱۹۹۰

بیشتر روش «پانچ» را با روش «نوار» جایگزین کردند. در همین زمان، پزشکان استرالیایی، دکتر آنجلا کمپبل و برادرش دکتر ری وودز، راهی جدید برای استخراج فولیکول‌های مو کشف کردند. آن‌ها با مشاهده اینکه برش‌های زیادی از پوست سر باعث درد و جراحت زیادی برای افراد شده است، از فولیکول‌های مو استفاده کردند که درد و جراحت کمتری را به همراه داشت.

تاریخ های مهم در عمل زیبایی کاشت مو

به طور خلاصه در تاریخچه ایمپلنت مو چند نقطه عطف وجود دارد که نباید آن‌ها را فراموش کرد از جمله:

  1. ۱۹۳۰: پزشک ژاپنی Sasagawa اولین تجربه‌ پیوند مو را داشت.
  2. ۱۹۳۹: متخصص پوست ژاپنی، دکتر اوکادا، تکنیک پانچ را توسعه داد.
  3. ۱۹۵۹: دکتر نورمن اورنتریش، پزشک آمریکایی پیشرو جراحی موهای مدرن شد.
  4. دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی: پیوند FUT بهبود و تکامل یافت.

وضعیت فعلی و آینده پیوند مو

بعد از موارد ذکر شده، تکنیک پیوند مو FIT که توسط کمپبل و وود برای اولین بار به کار گرفته شده بود، توسط پزشکان کوئن گو (هلند)، رابرت جونز (کانادا) و دکتر جان کول (ایالات متحده) بهبود یافت. اما داستان ترمیم مو در همین مرحله متوقف نشد و همچنان در حال تکامل است.

سخن انتهایی درباره تاریخچه کاشت مو در ایران

همانطور که در این مطلب خواندید، تاریخ پیوند طبیعی مو به قرن گذشته باز می‌گردد. از ابتدای شروع آن در ژاپن تا کار بر روی تکنیک‌ها و روش‌های جدید، سال‌ها زمان صرف شده تا کاشت طبیعی مو تبدیل به عمل مطمئن امروزی شود. با گذشت زمان، بسیاری از پزشکان و دانشمندان توانسته‌اند تکنیک‌های مورد استفاده را کامل کنند. به خصوص روش FIT که به مطمئن‌ترین تکنیک تبدیل شده است. همچنین در حال حاضر ایمپلنت مو با تکنیک معروف به کامل شده است.

اگر شما نیز طاسی دارید و می‌خواهید به طور موثر آن را درمان کنید، بدون شک کاشت موی طبیعی شما را به آنچه در ذهن دارید خواهد رساند. مزایایی چون ماندگاری بالا، دوام موهای کاشته شده و کم شدن دوران نقاهت، از پیشرفت‌های این نوع عمل زیبایی حاصل شده و به فرد کمک می‌کند تا زیبایی و جذابیت خود را باز به دست بیاورد. خوشبختانه اغلب پزشکان متخصص پیوند مو در ایران نیز جزء بهترین‌ها در این حوزه هستند و تعداد افرادی که از کشورهای دور و نزدیک برای این عمل زیبایی به ایران مراجعه می‌کنند، اثبات کننده این ادعا است.

شما می‌توانید با مراجعه به ” کلینیک تخصصی پوست و مو و زیبایی دکتر شادمهر ” و مشورت با متخصصین مجرب این کلینیک پوست و مو از هزینه کاشت مو خود مطلع شود. جهت مشاوره با شماره  تماس بگیرید. همچنین شما عزیزان می‌توانید از طریق سیستم چت آنلاین وب سایت، از مشاوره آنلاین بهره‌مند شوید.

منبع: مرکز زیبایی شادمهر

خروج از نسخه موبایل