رزین اپوکسی چه کاربردهایی دارد؟

۱۰ کاربرد رزین اپوکسی

رزین اپوکسی که بیشتر با خاصیت چسبندگی بالایی که دارد شناخته شده است، هم کاربرد خانگی دارد هم مصارف صنعتی. این ماده چسبنده تقریبا می‌تواند هر چیزی را در جای خود نگه دارد. اپوکسی همچنین در برابر حرارت تا حد زیادی مقاوم است و می‌تواند مدت زمان طولانی بدون اینکه آسیبی ببیند مورد استفاده قرار بگیرد. از رزین اپوکسی برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟ با ۱۰ کاربرد رزین اپوکسی همراه باشید.

۱. کاربرد رزین اپوکسی در ساخت جواهرات

پیش‌تر خیلی عادی به نظر نمی‌رسید که بتوان از چنین ماده‌ای برای ساخت جواهرات استفاده کرد. اما امروزه ساخت جواهرات رزینی به یکی از محبوب‌ترین کاربردهای رزین اپوکسی تبدیل شده است. از انگشترهای زیبا گرفته تا گل‌های قرار گرفته در گوشواره‌های اپوکسی، رزین اپوکسی وارد دنیای هنر شده است. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌‎کنند علاوه بر اینکه باید از رزین اپوکسی مناسب کارشان استفاده کنند نیاز به انواع قالب‌ها، رنگ و گاهی دستگاه‌های مختلف دارند.

۲. پوشش سطوح فلزی

معمولا سطوح فلزی پس از اینکه در معرض رطوبت، آب یا دمای خاصی قرار می‌گیرند بعد از مدتی زنگ می‌زنند. یکی از کاربردهای اپوکسی جلوگیری از این خوردگی و زنگ زدگی سطوح فلزی است. از آسترهای اپوکسی برای چنین منظوری استفاده می‌شود تا از زنگ زدگی فلزات در طولانی مدت جلوگیری شود.

۳. کاربرد رزین اپوکسی بعنوان عایق

با توجه به مقاومت الکتریکی مناسبی که رزین اپوکسی دارد می‌توان از آن بعنوان عایق مواد الکتریکی استفاده کرد. علاوه بر اینکه در صنایع الکتریکی از این ماده برای عایق کاری استفاده می‌شود، خرید رزین پلی استر و رزین اپوکسی می‌تواند به دلیل چنین کاربردی در خانه نیز صورت گیرد. در برخی مواقع سیم‌های لخت که ممکن است آسیب برسانند توسط این ماده عایق می‌شوند تا خطری برای افراد خانه نداشته باشند.

۴. کارهای چوبی (ساخت میز اپوکسی)

یکی از محبوب‌ترین و پرآوازه‌ترین کاربردهای رزین اپوکسی در ساخت انواع کارهای چوبی است که در میان آن‌ها میز اپوکسی شهرت بسیار بالایی دارد. با توجه به چسبندگی بالای رزین اپوکسی در ابتدا برای تعمیرات وسایل چوبی یا چسباندن دو تکه چوب به هم از این ماده استفاده می‌شد اما به مرور زمان ایده ساخت میزهای چوبی اپوکسی که در دنیا با نام میز رودخانه‌ای یا River Table شناخته شده هستند شهرت گرفت. حالا انواع میز چوبی با طرح‌ها و ایده‌ها و حتی رنگ‌های متنوع وجود دارد که با رزین اپوکسی ساخته شده‌اند و طرفداران بسیاری نیز دارند.

۵. ساخت قطعات

از اپوکسی برای ساخت قطعات مختلف کاربردی نظیر قطعات دوچرخه، برخی از قطعات هواپیما، اسکیت برد، اسنوبرد و بسیاری وسایل دیگر استفاده می‌شود. علت کاربرد رزین اپوکسی در ساخت این قطعات چسبندگی بالا و انعطاف پذیر بودن و در عین حال مقاومت بالای این مواد است که موجب می‌شود قطعات خاص این دستگاه‌ها مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار بگیرند.

۶. محافظت از موارد خاص

در برخی مواقع برای جلوگیری از آسیب رسیدن به چیزی، مثل یک قطعه تاریخی که به مرور زمان ممکن است خرد شود، از رزین اپوکسی استفاده می‌شود. اپوکسی در چنین شرایطی نقش محافظ را ایفا می‌کند. در برخی از آزمایشگاه‌ها نیز از این ماده برای جلوگیری از خشک شدن یا پوسیده شدن اشیائی که مورد آزمایش قرار می‌گیرند استفاده می‌شود.

۷. کفپوش اپوکسی

امروزه در میان انواع کفپوش، این کفپوش اپوکسی است که با مقاومت بالا، یکپارچگی و ویژگی‌های خاص دیگری که دارد بر سر زبان‌ها افتاده است. کفپوش اپوکسی یک کفپوش صیقلی، یکپارچه، بدون لغزندگی با مقاومت بسیار بالا است که می‌تواند ترافیک و تردد بالا را بدون آسیب دیدن تحمل کند. علاوه بر اینها، کفپوش اپوکسی می‌تواند در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی اجرا شود و علاوه بر تمام ویژگی‌هایی که دارد زیبایی نیز داشته باشد. بنابراین با انتخاب کفپوش اپوکسی با یک تیر چند نشان زده می‌شود. هرچند برای اجرای کفپوش اپوکسی لازم است سطح مورد نظر بررسی شود و کاربرد فضای کار نیز مشخص شود تا بتوان بهترین نوع کفپوش اپوکسی را در آن اجرا کرد.

۸. ساخت مجسمه

یک کاربرد عجیب اپوکسی که شاید برایتان جدید باشد استفاده از این ماده در ساخت انواع مجسمه است. با داشتن قالب درست و رزین اپوکسی مخصوص می‌توان از این ماده برای ساخت مجسمه‌های زیبا یا در برخی مواقع اسباب بازی‌های پلاستیکی استفاده کرد.

۹. ساخت دکمه

جالب است بدانید در بسیاری از دکمه‌هایی که هر روز به لباس ما متصل است از رزین اپوکسی استفاده شده است. در برخی مواقع برای زیباتر شدن کار از قالب دکمه و مواد اپوکسی و رنگ‌های متنوع استفاده می‌شود. استفاده از گل در اپوکسی، یا دانه‌های طلایی رنگ نیز از جمله کارهایی است امروزه در ساخت دکمه کاربرد دارد.

۱۰. تعمیرات

چسبندگی رزین اپوکسی موجب شده تا این ماده برای تعمیرات بسیار کاربرد داشته باشد. برای این کار معمولا از چسب اپوکسی استفاده می‌شود تا به راحتی بتوان دو قطعه از هم جدا شده یا شکسته شده را همانند روز اول چسباند. از اپوکسی می‌توان برای ترمیم وسایل چوبی، یا حتی ترمیم کفش پاره شده استفاده کرد. علاوه بر اینها در صورت آسیب دیدن میز و صندلی نیز می‌توان با کمک این ماده بدون نیاز به خرید یک میز صندلی جدید میز فعلی را همانند روز اولش تعمیر کرد.

انواع رزین اپوکسی را بشناسید.

دو دسته اصلی رزین اپوکسی همانطور که در تعریف و بخش زرین اپوکسی چیست توضیح داده شده حالت‌های مصنوعی و طبیعی این ماده می‌باشد. نوع دیگر دسته بندی رزین اپوکسی بر اساس کاربرد و جنس استفاده آن بصورت ذیل می‌باشد.

رزین اپوکسی کفپوش

یکی از نمونه‌های پرکاربرد رزین اپوکسی استفاده از آن در تهیه انواع کفپوش است. این محصولات با عنوان رزین اپوکسی کف پوش شناخته شده هستند. محور کاربرد رزین اپوکسی کف پوش بر اساس محل کاربرد آن بصورت زیر دسته بندی شده است.

رزین اپوکسی سنگ

از این سبک و نوع رزین اپوکسی بیشتر در کارخانه‌های سنگبری استفاده می‌شود. فراوری اصولی انواع سنگ،استحکام بخشی به پشت و روی ورق‌های بزرگ سنگ، فراوری قطعات و ضایعات جمع آوری شده از سنگ در معدن، جلادهی و درخشش فوق‌العاده بعد از ساب از موارد کاربرد رزین اپوکسی سنگ است.

محور کاربردی جدید رزین اپوکسی در بالا بردن مقاومت چوب در تهیه انواع لوازم و اجسام تزیینی می‌باشد. امروزه استفاده از میز و اجسام دکوراتیو با تلفیق رزین اپوکسی و چوب در دکوراسیون منازل جدید بسیار دیده می‌شود.

رزین اپوکسی تزئینی

به دلیل کاربرد رزین اپوکسی و رزین وینیل استر در ساخت لوازم تزیینی و همین طور استفاده از این ماده بدین منظور، استقبال زیادی از آن به عمل آمده است. رزین اپوکسی بدلیجات، رزین اپوکسی جواهرسازی، رزین اپوکسی تابلو آبستره و در نهایت رزین اپوکسی ظروف حجمی و پذیرایی پر استفاده ترین نوع رزین اپوکسی تزئینی به شمار می‌آید. نقاشی ساختمان مدرن با استفاده از رنگ‌های تولید شده از رزین نمونه‌ای از کاربرد این ماده در تغییر دکوراسیون محیط است.

خروج از نسخه موبایل