عمومی

آبرسانی به گرمسار در هاله‌ای از ابهام/ مطالبه ۵۰ ساله مردم – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین، گروه استان‌ها – داوود عبدی: در سال‌های اخیر به دلیل عدم بازدهی مناسب انتقال آب شرب از طریق کانال سیمین دشت، پس از احداث سد نمرود، پروژه انتقال آب شرب گرمسار از محل سد نمرود از طریق لوله مورد توجه قرار گرفته است. از شکات شهان گار ر ز ی ن اب پ ایار ا ات ا که اآن هان ق یار و ای وان آرادان را می‌کند.

پروژه نیمه‌کاره ماندن «بی او تی» از چند سال قبل نیز برای علت خشکسالی گرم شده است هر چند اجرای طرح‌های انتقال آب و جنبه نظارتی در مسیر اجرای طرح انتقال آب در دستور کار وزارت نیرو قرار می‌گیرد اما باید فوراً در این زمینه اقدام کند. همچنین آب آشامیدنی شهر گرم توسط خرید خانه به ظرفیت اسمی شمود ام هم۲۲۰ لیتر ک ثانی حبله رود دریافت می‌کند اما مردم مطالبه اجرای درست و سریع طرح‌ها را دارند. در این گزارش نگاهی به طرح‌های آبرسانی گرمسار داریم که به صورت کامل اجرا می‌شود.

انتقال آب سیمین دشت

پروژه آب‌رسانی از بند انحرافی سیمین دشت به گرمسار موسوم به «بی او تی»با۳۲ کی م م ا ان ال ز از س ال ب اداد م هه هه و و که ک از و ط ک ک ام ط ط ک ام ا اس.

با هدف بهبود کیفیت آب در قالب نهایی اصلاحات و حذف کدورات آب در رهبر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان سمنان و سفر هیئت دولت به شهرستان گرمسار، نه ایجاد خانه جدید برای گرمسار که در مجاورت انتخاب خانه قبلی گرمسار ساخته شد. که یک خرید خانه با ظرفیتی معادل ۵۲۰ لیتر در ثانید خز هو امام خو بود حبله‌رود هتل می‌کرد.

عمومی بزرگی از کدورات آب رودخانه تصفیه خانه می‌شد زیرا بیش از ۱۰۰ روز حبله آب در گرمسار با سیلاب باعث کاهش کیفیت آب می‌شود و به اصطلاح EC آب افزایش می‌یابد و این امر منجر به خروج تصفیه خانه از مدار بهره‌وری و جایگزین آب چاه‌ها در مدار انتقال آب شرب در شبکه می‌شود.

آبرسانی به گرمسار در هاله‌ای از ابهام/ مطالب ۵۰ ساله مردم

سد انحرافی بنکوه (گرمسار)

مطالعات این سد در سال 54 صورت گرفت، مطالعه و احداث کانالهای فرعی نیز از ۷ای ۶ی پیمانکار پس از بررسی طرحهای پیشنهادی فائو و تکمیل آن، عملیات احداث حوضچه‌های ذخیره شده آب شور و انتقال آن به کویر را انتخاب و توصیه می‌کند که برای انتخاب آن انحرافی بنکوه به شیوه خاص و یک دریچه برای خروج آب شور طراحی و احداث شود.

با این وجود پس از احداث بند انحرافی گرمسار (بنکوه)، مشاور توصیه مجدداً مطالعات خود را اصلاح کنید و گزینه آنحراف آب شیرین و انتقال آن توسط کانال را به عنوان گزینه برتر انتخاب کنید که بر اساس آن با ایجاد بند انحرافی در محل سیمین دشت و ایجاد کانالی به ۱۷ متر مکعب در زمین و به طول ۳۷ کیلومتر، قرار است آب رود حبله رود از طریق آن با کیفیت مناسب تا محل سد انحرافی بنکوه انتقال.

آنچه در آن اتفاق افتاد این است که یک بند انحرافی در منطقه سیمین دشت و کانالی بتنی و عظیم به طول 37 کیلومتر و با سازه های بسیار سنگین و هزینه بسیار زیاد ساخته شده و علیرغم اینکه اسمی در آن 17 متر مکعب قرار گرفته است. تمام آب رودخانه بود حبله رود از طریق آن انتقال، اما متأسفانه این امر هیچ گاه عملی نشد.

سد نمرود

یکی از ژه ه ه ه که ی ی ی ی و کشازی وان تار گار زاز د هاد و ایای حبله رود است. مطالعات اولیه این از انقلاب آغاز شد ولی به سد چند عملیات ساخت او ظاث آن یی تا. حجم مخوف مفیدزن سد حدود ۱۲۲ میلیون متر مکعب خواهد بود. علیرغم وعده‌های فراوانی که برای اجرای عملیات اجرایی پروژه و آبگیری سد شده است، ولی به نظر می‌رسد برای استفاده از آن هنوز هم باید منتظر بماند.

محسن محمد عربی از افراد مشخص در حوزه آب گرم درباره این وضعیت به خبرنگار آنلاین، می‌گوید: چرا ابتدا سد نمرود سپس خط انتقال آب و بعد از تصفیه خانه آب شیرین (برای دسترسی به خانه آب شیرین) و یا کانال‌های توزیع و تقسیم آب در سطح آب شیرین. نشد و کاملاً برعکس ساخته شده‌اند؟ کما برای احداث شبکه‌های برق و گاز هم از تولید مصرف می‌شود، نه از مصرف به تولید یعنی اول نیروگاه می‌سازند و بعد از آن خط نیرو را احداث می‌کنند و یا در بهترین حالت، به صورت همزمان اجرا می‌شوند!

وی تاکید کرد: هر سال از جمله سال جاری بخشی از بودجه ملی و شهرستان صرف توسعه و توسعه کانال انتقال آب، تکمیل سد نمرود و تصفیه خانه آب شرب شهرستان می‌شود اما به نامعلومی هنوز طعم آب شیرین قابل شرب را نچشیده‌اند.

جورابلو شهروند گرمساری نیز با بیان اینکه آب مشکل اصلی توسعه در منطقه است و از منابع آبی گرمسار همیشه برای مردم شهرستانهای گرمسار برداشت می شود. آرادان بیان می‌کند، بیان می‌کند: نه تنها در حوزه آب شرب گاهی با مشکلاتی برخورد می‌کند اما از منابع آبی در بالادست کاهش به کاهش ذخایر آبی گرم شده است.

مدیریت به شیوه نادرست

به نظر می‌رسد مدیریت منابع آب در بسیاری از موارد به شیوه‌های نادرست اجرا می‌شود. بای ثال ، ضه ه ه ا ا ا ا ا ا ا ا ی ر ی های خ آه ا ا اس ر ح ا ا ق ق ق ق ه ای های آای ای. اولین اقدام حقوقی که باید در این زمینه انجام شود تا مدیریت منابع آب بهبود یابد، استقرار شبکه پایش، جمع آوری داده و مدیریت داده شود از کمیت و کیفیت منابع آب سطحی و زیرزمینی و جلوگیری از برداشت بی رویه در بالادست رودخانه است.

سیستم مدیریت منابع آب در حوضه آب ریز حبله د ، ی ای ت ه ه ه د د أ ی زها اا ااکث اکث از ز اه ب ز شخیص شخیص و ی ی ی ب ی ی حبله رود اعمال تا سطح قابل قبول نیازها در پایین دست رودخانه دچار مشکل نشود.

آبرسانی به گرمسار در هاله‌ای از ابهام/ مطالب ۵۰ ساله مردم

طرحهای مطالعاتی بسیاری در دست است

نماینده گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار آنلاین، ضمن بیان مطالبی که با هدف ارتقای آبرسانی، طرح پیش از انتخاب خانه و خط انتقال آب که از 50 سال مردم گرمسار است، به زودی در مسیر برداشت قرار خواهد گرفت، گفت: تجربه که آب است. منطقه‌ای استان سمنان نیز اعلام کرد مناقصه اجرای طرح پیش‌بینی خانه گرمسار گرمسار کیور شمده گرمسار . اجرای طرح منطقه‌ای استان کرده مناقصه اعار ک خط ا ا انال آ و ا احاث صفیه خ اه اباغ و اجام م و یی اکار

اردشیر مطهری با اشاره به اینکه هدف از طرح بهبود خانه شهر گرمسار برای رفع آب آشامیدنی این شهر و تامین آب کافی برای این منطقه است، تاکید کرد: بهره برداری از پروژه اصلاح خانه آب گرمسار تا پایان سال جاری می تواند این کار را انجام دهد. خانه از ۲۳۰ لیتر در سال به ۵۲۰ لیتر در سال خواهد رسید، در کنار این طرح برای تجهیزات آبرسانی به شهر جدید ایوانکی مبلغ دو میلیارد تومان و حفر و تجهیز یک حلقه چاه در شهر ایوانکی هم ۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی پیدا می شود. .

وی با اشاره به نیاز به آب شرب پایدار برای شهرستانهای گرمسار و آرادان و شهر ایوانکی گفت: از کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اصلاحات طرح‌های آبرسانی به گرمسار درخواست شده است با توجه به طرح‌های آبرسانی گرم به عنوان طرح‌های اولویت دار وزارت نیرو در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان سمنان تصویب و ابلاغ شود. شده است، ارسال شده تا مبلغ درخواست نامه طرح آبرسانی گرمسار حداقل به سه هزار میلیارد آدری.

اعتبارات

نماینده مردم شهرستانهای گرمسار و آرادان در خصوص مفاد این مجلس تاکید می‌کند: افزایش اعتبار سال‌ها بعد و اصلاح سال خاتمه آبرسانی گرمسار از سوی شرکت آب و کشور به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال و در دست انجام است و بهتر است به معنای قرارداد تکمیل طرح باشد. در استان سمنان پیش بینی اعتبار برای سالهای بعد به مبلغ سه هزودار میلیاردی یال در محدوده استانی میلیاردی

مطهری در ادامه میزان حق نام خانوادگی این شهرستان از حبله رود را چهار هزار و هزار لیتر در اعلام و بیان کرد: به دلیل کم بآبی هدر شتان در کل تاب. نام خانوادگی این شهرستان کمتر از یک هزار لیتر است.

گرمسار تنها شهرستان استان سمنان است که دارای یک رودخانه دائمی و چهار فصل است که با مدیریت صحیح و صحیح بودن می‌تواند در تمام بخش‌های اقتصادی سرآمد باشد، اما به دلیل دلایل برخورد و عدم وجود مدیریت یکپارچه رودخانه (به دلیل مجزا مدیریت تولید و مدیریت مصرف) در حوزه تقسیمات کشوری) قادر به نیازمندیهای منطقه نبوده است.

دکمه بازگشت به بالا