اجتماع

آب رهاسازی شده برای هورالعظیم «مطلوب» نیست

به دنبال تنش آبی در تالاب های هورالعظیم و از بین رفتن ماهیانی که منجر به رهاسازی آب از سد کرخه شد ، کارشناسان آب از جریان مجدد آب از تالاب ها ابراز رضایت کردند. مشخصات آب تالاب ها و شرایط لاشه نیاز به توجه به شرایط تخلیه آب دارد زیرا بسیاری از گونه های آبزی در این منطقه وجود دارد.

به گزارش گزارشگر یک اخیراً در فضای مجازی با انتشار تصاویری از ماهی های مرده و بوفالوی تشنه تالاب هورالعظیم واکنش مردم و مسئولان از جمله تخلیه 100 میلی متر در ثانیه آب در پایین دست سد کرخه ایجاد شد. قاسم تقی زاده خامسی – معاون وزیر آب و انرژی آبپا – مشاهدات اخیر در تالاب و گزارش تلفات ماهی تا حدودی به دلیل تأمین ناکافی آب در رودخانه دجله است.

حسین رفیع در مصاحبه با گزارشگر یک وی افزود: “بیشتر تالاب های ایران در انتهای حوضه های آبریز واقع شده اند ، بنابراین هنگام ایجاد حوادث مختلف در بالادست شاهد تأثیر آن در انتهای تالاب ها هستیم.” در واقع ، ساخت سد ، اجرای پروژه های حرکت آب ، تخلیه بی رویه آب از مسیرهای منتهی به تالاب ها و الگوهای کشت ناکافی در امتداد حوزه های آبخیز در وضعیت تالاب ها تأثیر می گذارد.

وی تأكید كرد كه یكی از مهمترین و تأثیرگذارترین عوامل در وضعیت تالابها “سد” است كه از طریق ساخت سد كنترل و استخراج می شود. انرژی. ، حقوق آب تالاب اعطا نمی شود. اغلب گفته می شود که تخصیص آب آشامیدنی از اهمیت بالاتری برخوردار است و حقوق آب محیط زیست در درجه دوم قرار دارد ، اما این مورد نیست. در بعضی از استان ها صنعت بعد از آب آشامیدنی در اولویت دوم قرار دارد و در سایر استان ها کشاورزی در اولویت دوم قرار دارد. بخشهایی از خرابه ها معمولاً به تالاب های دارای حق آب اختصاص می یابد که به طور کامل به آب اختصاص داده نشده است.

یک کارشناس آب گفت: “آب رسوب شده در پشت سد برای تالاب ها مناسب نیست زیرا علاوه بر تأمین آب تالاب ها ، جریان سیلاب و رودخانه هایی که نمک وارد می کنند مواد مغذی تالاب ها را تأمین می کنند ، اما با تخلیه آب در پشت تالاب ها تخلیه می شوند. سدها. “گفت. “رسیدن به تالاب ها در شرایط بهینه ارزش غذایی لازم را ندارد ، اما به همان میزان در سالهای کم باران مانند سال جاری مقدار کافی آب یکسان اختصاص نمی یابد.”

وی در مورد رهاسازی آب از سد کرخه برای آبیاری تالاب های هورالعظیم پس از مرگ ماهی در تالاب ها ، گفت: بهتر از هیچ چیز نیست. “با توجه به اتلاف زیاد آب در هورالعظیم ، لاشه های زیر آب چه خطراتی را برای محیط محلی ایجاد می کنند؟ پرسیدن این س suggestsالات نشان می دهد که برای اطمینان از بسته نشدن و تخلیه تالاب ها ، مدیریت ویژه لازم است یک مشکل مضاعف ایجاد کنید. این به ما یادآوری می کند که باید همراه باشد.

سرانجام ، رافی به عواقب مختلف خشک شدن تالاب بر محیط زیست اشاره کرد و تصریح کرد: تأثیر منفی بر زندگی و صنعت بشر دارد و مسئله ساز است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا