اقتصادی

آخرین وضعیت پروژه فیبرنوری در کشور

رشته های شفاف شیشه های و پلاستیکی یا فیبر نوری اکنون بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان را تشکیل می دهد. فناوری اصلی که طی سال‌های گذشته در ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده بود، اما در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه دولت و وزارت ارتباطات و اطلاعات فناوری قرار گرفته است.

به گزارش گزارشگر یک، شبکه زیرساخت کشور با سرمایه‌گذاری دولت، بیش از 70 هزار کیلومتر فیبر برای اتصال شهرهای مختلف کشور در داخل شهر را در دسترس قرار داده است، اما هنوز در شبکه‌های دسترسی یا آخرین لایه به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور با تجهیزات قدیمی هم وجود دارد. دارد که به شبکه مسی مشهور است این شبکه به‌رغم گستردگی زیاد، می‌تواند برای سازگاری با فناوری‌های جدید و استفاده از خدمات پهن‌بند استفاده کند.

این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با سطح متوسط ​​۲۵ مبادی برثانیه به پهنای باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ داشته باشند. اینترنت پهن‌بند ثابت می‌شود روی تخت فیبر نوری شکل بگیرد.

بر همین اساس شروع پروژه راهبردی فیبر نوری منازل و کسب و کارها از جمله راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک سال آغازین فعالیتش اعلام شده است. این طرح از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و در مرحله بعدی اجرا شد و درصد پیشرفت آن اعلام شد ۲۴ خانوارهای تحت پوشش از میلیون خانوار، ۸ درصد بود.

طبق اطلاعات اعلامی، پروژه راهبردی «فیبر نوری منازل و کسب وکارها» قرار بود تا پایان مرداد سال ۱۴۰۱ نزدیک به دو میلیون خانوار را در کشور تحت پوشش قرار دهد. لازم به ذکر است این عدد در ابتدای دولت سیزدهم کمتر از ۵۰۰ هزار خانوار بود.

در همین رابطه طرحهای توسعه پوشش فیبر نوری منازل و کسب و کارها FTTX، تهیه و تصویب حمایتی برای توسعه ارتباطات ثابت، فراخوان مشارکت اپراتورهای ارتباطی در توسعه فیبر نوری از جمله عباراتی است که در پیشبرد پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها نقش نقشی دارد. داشته‌اند که از آنها در مرحله اجرا قرار می‌گیرند.

طبق این هدف هدف گذاری انجام شده است تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پوشش ایجاد شود و مردم می توانند به صورت آنلاین میزان پیشرفت پروژه را در سایت Iranfttx.ir مشاهده کنند.

وزارت ارتباطات و فناوری هم در این زمینه، راه‌اندازی فیبر نوری یک پروژه ۱۰ ساله است، اما تلاش می‌شود ظرف سه یا چهار سال این کار انجام شود. این کار یک کار بزرگ و ملی است و همه بخش‌های مختلف باید پای کار بیایند تا این کار محقق شود. در لایه بودجه ۱۴۰۱ هم زیرساخت‌هایی برای این پروژه در نظر گرفته شده است بنابراین باید نهضتی شبیه به نهضت گازکشی در این زمینه در سراسر کشور راه بیفتد و همه دستگاه‌ها پای کار بیایند تا این پروژه ملی انجام شود.

عیسی زارع پور – وزارت ارتباطات و فناوری – به تازگی درباره این طرح گفته شده است: یکی از هفت کلان پروژه شبکه ملی اطلاعات توسعه زیرساخت های ارتباطی و فیبر نوری ما در این حوزه در انتهای لیست هستیم اما با برنامه ریزی های گرفته شده تا پایان. دولت سیزدهم ۸۰ درصد خانوارها و کسب و کارها به فیبر نوری خواهند شد که سرعت نامحدودی دارد. دولت منابع لازم را تامین می کند و ۸ درصد از درآمد اپراتورهای همراه به این موضوع اختصاص می یابد. سرمایه های لازم تامین شده و زیرساخت های حقوقی ارائه شده است.

طبق گفته وی، اکنون در ۵۱ شهر و ۱۲ استان اجرای پروژه کلید خورده است و به زودی در سراسر کشور آغاز می شود. بیش از دو میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته و تا پایان سال این رقم دو برابر خواهد شد. برای سال آینده نیز هفت میلیون خانوار پیش بینی شده و برای سال ۱۴۰۳، هشت میلیون خانوار در نظر گرفته شده است. تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون خانوار و کسب و کار تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا