اقتصادی

آرامش بازار مسکن تا کی ادامه دارد؟

تقریباً دو ماه از رسیدن بازار مسکن به ثبات قیمت و معاملات کسادی گذشته است و بررسی غیررسمی نشان می دهد که افت ماهانه تهران از 1.1٪ در دسامبر به 3.5٪ در ژانویه رسیده است. خریداران انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را دارند. با این حال ، به گفته کارشناسان ، این تغییر به دلیل ماهیت بازار مسکن کند است.

به گزارش گزارشگر یک ، در ماه های اخیر بازار مسکن آرام شده است. البته آرامش یک رکود غیر تورمی. معاملات با 2555 قلم کالا در تهران به حدود یک دهم روند عادی بازار رسیده است ، این بدان معناست که تجارت قفل شده است. قیمت ها نیز کاهش یافت. بر اساس اعلام بانک مرکزی دسامبر ، از 6 نوامبر تا 12 ژانویه قیمت پیشنهادی تهران بر اساس نرخ سود ثبت شده در آگهی های املاک و مستغلات حدود 22 درصد کاهش یافت و متوسط ​​نرخ رشد ماهانه 1 درصد کاهش یافت. گزارش شده است که نرخ کاهش قیمت ماهانه در بیستم اوایل ژانویه به 3.5 درصد رسیده است.

وزیر: ما اجازه نمی دهیم سرمایه های ثروتمند وارد بازار مسکن شوند.

کارشناسان عواملی مانند ثبات نرخ ارز ، انتظارات کمتر ، ناتوانی متقاضیان واقعی ، توقف معاملات سوداگرانه و تأثیر توسعه سیاسی بر رکود بازار مسکن را نسبت دادند. وزیر راه و شهرسازی گفت: بازار مسکن ماه هاست که آرام شده و اجازه افزایش سرمایه به این بازار را نمی دهیم. محمد اسلامی هم قیمت را در تبلیغات سایت قرار دهید وی به این ممنوعیت اعمال شده به مدت سه روز قبل یا بعد از هشت ماه اعتراض کرد و گفت که از دادستانی خواسته است جلوی آن را بگیرد.

ثبات نسبی بازار مسکن در شرایطی حاکم است که بیشتر کارشناسان معتقدند این روند حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری ایران ادامه خواهد داشت. مصطفی گلیکوس راوی ، رئیس انجمن مشاوران املاک و مستغلات ، به برخی از دلالان املاک گفت هر متر 10 میلیون تومان تخفیف و هیچ کس آن را خریداری نمی کند.

در سمت تقاضا ، قیمت مسکن کاهش می یابد و سال گذشته بازار مصالح ساختمانی در حال افزایش است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ، ساخت و سازها در نیمه اول سال جاری در سراسر کشور افزایش یافته است ، اما به نظر می رسد راه اندازی یک پروژه اقدام ملی در افزایش پروانه های ساختمانی مثر باشد. به این دلیل که در تهران در نیمه نخست امسال ، صدور پروانه های ساختمانی نسبت به شش ماهه سال گذشته 14 درصد کاهش یافته است.

این نگرانی وجود دارد که افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر هزینه های مسکن تأثیر بگذارد. به گفته سازنده ، قیمت میلگرد در سال گذشته از کیلویی 4200 تومان به 14000 تومان رسیده و قیمت سیمان از 10 هزار تومان به 26 هزار تومان و گاهی 31 هزار تومان رسیده است.

وام های بانکی کارساز نیستند

در هر صورت بازار مسکن با رکود روبرو است و وام های بانکی کمکی به رکود نمی کند. با تسهیلات 160 میلیون تومانی اولین خانه پرداختی از طریق پس انداز یک ساله به زوج تهرانی ، فقط حدود 6 متر خانه در تهران قابل خریداری است. اما سپرده های جدید دریافت این وام حدود یک ماه پیش توسط سیستم بانکی متوقف شد. دیروز ، سالگرد تاسیس این بانک و یک روز قبل از برکت فجر ، ده سال پیش ، بانک مسکن با هدف تقویت قدرت خرید خود ، طرحی را به متقاضیان برای خرید TSE برای خرید نیمی از 200 میلیون وام Sat و نیم دیگر بدون خرید اوراق بهادار را تصویب کرد. و وام را به مدت 5 سال پرداخت کنید. طبق برنامه قبلی با مدت زمان بازپرداخت 12 ساله ، اقساط ماهانه حدود 4 میلیون و 300000 شغل بود.

در تهران ، سقف تسهیلات گواهی اولویت زوجین 200 میلیون تومان است که با وام های جعلی به 240 میلیون تومان می رسد. در مراکز استانها و شهرهای بیش از 200000 نفر جمعیت 160 میلیون شنبه و در سایر شهرها 120 میلیون نفر ساکن هستند. در آن دوره ، متقاضیان آن تسهیلات می توانند حداکثر 50٪ از مبلغ تسهیلات را تا سقف معینی در تسهیلات بدون ودیعه دریافت کنند.

بازار مسکن تغییر جهت داده است

مهدی روانشادنیا ، کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه قیمت ماهانه مسکن در تهران در ماه دسامبر 1.1 درصد کاهش یافته است ، گفت: “این کاهش با توجه به افزایش ماهیانه بیش از 10 درصد زیاد نیست ، اما این نشانه تغییر جهت بازار به دلیل سود بی حد و حصر است.” دوره ثبات نسبی.

وی افزود: به نوعی پیش بینی های ماه های نوامبر و دسامبر محقق شده و قیمت ها وارد فاز نوسانات كوچك و تثبیت شده شده و به نظر می رسد از تورم عادی خارج است و حداقل برای مدت شش ماه با چنین بازارهایی روبرو خواهیم شد.

لبان شادنیا امیدوار است که از طریق صدور پروانه های ساختمانی ، بهبود فضای کسب و کار در صنعت ساختمان ، حمایت دولت و تغییر رویکردها ، این امر می تواند از افت بیشتر در ساخت و ساز و مسکن و در نتیجه التهاب بازار جلوگیری کند.

اما ، بیت الله ستاریان ، کارشناس اقتصاد مسکن می گوید: من معتقدم بازار مسکن در مسیر رکود نیست زیرا طی 50 سال گذشته همیشه کسری مسکن داشته ایم. من قبول ندارم که برخی مقامات می گویند قیمت مسکن در حال افزایش است. از این گذشته ، این حباب چیست که طی 50 سال تخلیه نشده است؟

ستاریان تأکید کرد که در میان مدت و بلند مدت ، قیمت مسکن نمی تواند افت کند یا حتی ثبات یابد. من معتقدم در سطح بین المللی تغییراتی ایجاد شده است ، جایی که اقتصاد ایران به یکی از مهمترین اقتصادهای جهان تبدیل می شود. زیرساخت های این توسعه باید به ویژه در بخش مسکن پرداخته شود.

سایه تورم ساختاری در بازار املاک و مستغلات

علاوه بر این ، مهدی سلطان محمدی ، فعال ساختمانی گفت که روند نزولی قیمت ابتدا در معاملات به شکل یک رکود ظاهر شد و همان چیزی است که اکنون شاهد آن هستیم. “در کوتاه مدت ، قیمت مسکن سقوط خواهد کرد ، سایه تورم ساختاری به دلیل سیاست های نادرست پولی و مالی ، اقتصاد ملی را در میان مدت و بلند مدت تهدید می کند. از لایحه بودجه 1400 می توان دریافت که قصد داریم قبل از افزایش درآمد نفت هزینه کنیم. این همچنان در قیمت کالاها ، از جمله خانه ها منعکس می شود.

خانه های تهران فقط 26.9 میلیون مترمربع هزینه دارند.

به گزارش گزارشگر یک میانگین قیمت مسکن در تهران برای دسامبر 2016 بر اساس معاملات ماه مذکور ، فقط 26 میلیون و 91000 خاک در متر مربع 1.1 درصد کاهش و 98.9 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است. طبق اطلاعات بانک مرکزی ، تعداد معاملات در دسامبر سال 1399 حدود 260 معامله بوده که 73.2 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش داشته است. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در تهران بر اساس طول عمر ساختمان نشان می دهد که 39.1 درصد واحدهای ساخته شده تا پنج سال بالاترین درصد را تشکیل می دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا