اقتصادی

آغاز ارائه سرویس “سیمرغ” با ظرفیت نیم ترافلاپس از امروز/ارتقا تا نیم پتافلاپس تا ۲ ماه آینده

رئیس انستیتوی ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز از افتتاح ابر رایانه سیمرغ از روز یکشنبه 25 اردیبهشت خبر داد و گفت: “این ابر رایانه از امروز خدمات پردازشی با نیمی از ظرفیت ترافلاپ را به م toسسات و مراکز تحقیقاتی مختلف ارائه می دهد.”

دکتر وحید یزدانیان در مصاحبه با گزارشگر یک، با اشاره به اینکه او یک سال و نیم پیش پروژه ابررایانه سیمرغ را آغاز کرده است ، “موسسه فناوری اطلاعات در انستیتوی ارتباطات و فناوری اطلاعات این پروژه را با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرا کرده است.”

وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر 10 سال تجربه موفقیت آمیز در زمینه طراحی و اجرای ابر رایانه ها دارد. این دوره برای فرآیندهای کمتری از “Traflops” استفاده شده است ، اما پروژه “سیمرغ” دانش فنی آن را دارد. من برنامه های زیر را داشتم: دانشگاه امیرکبیر ، بنابراین ما به طور مشترک این طرح را اجرا کردیم.

یزدانیان خاطرنشان کرد: ما یک جلسه مفصل با بخش خصوصی داشتیم که به پردازش ابر رایانه نیاز دارد تا بفهمیم کشور به چه میزان پردازش نیاز دارد و بر این اساس ، ما شرایط پردازش کشور را استخراج کردیم.

مدیر انستیتوی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نتایج به دست آمده در این جلسه ، به من یادآوری کرد که وی در حال اجرای پروژه ابررایانه سیمرغ است که امروز یکشنبه ، 16 مه آغاز می شود.

جزئیات سیمرغ

با ذکر جزئیات پروژه ابر رایانه “سیمرغ” ، یزدانیان ، که امروز در تاریخ 16 مه افتتاح می شود ، دارای ظرفیت پردازش 0.5 ترافلاپ “سیمرغ” است ، اما ظرف دو ماه به یک پتافلاپ می رسد.

وی گفت: دانش فنی و طراحی این پروژه در داخل کشور موجود است. توسعه نرم افزار و برخی تجهیزات در داخل کشور در دسترس است و برخی از تجهیزات این پروژه در خارج از کشور تهیه شده است.

مدیر موسسه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به طیف گسترده ای از کاربردهای این ابر رایانه ، اظهار داشت: بنابراین ، از امروز باز می شود ، طیف گسترده ای از رشته ها و داده های علمی را در اختیار شما قرار می دهد و خدمات پردازشی را به کسانی که می خواهند این داده ها را پردازش کنند ارائه می دهد.

وی به پردازش داده های ترافیک و ترافیک ، داده های هواشناسی و تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی به عنوان سرویس “سیمرغ” اشاره کرد و یادآور شد: در تمام مناطقی که داده های بزرگ وجود دارد و باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند ، خدمات این ابر رایانه می تواند سودمند باشد.

یزدانیان ایجاد انیمیشن و پردازش تصویر را از دیگر خدمات این ابر رایانه می داند و امیدوار است كه با افتتاح این پروژه سرویس این سیستم شروع شود و به تدریج تمام سرویس های این ابر رایانه تحت بارگیری و در دسترس قرار گیرد. متقاضیان سرویس.

الزامات پردازش ملی

وی گفت ظرفیت پردازش سیستم طی دو ماه آینده به 1 پتافلاپ خواهد رسید. البته رسیدن به پتافلاپس در ظرفیت پردازش “سیمرغ” رقم خوبی است ، اما این ظرفیت نیاز کلی پردازش کشور است.

یزدانیان تأکید کرد: نیاز فرآوری کشور حداقل 10 برابر این مقدار است. بنابراین مرحله بعدی انتقال به سطح بالاتری از درمان “hexaflop” است تا بسته به زیرساخت های ارائه شده ظرف 1-2 سال به ظرفیت exaflops برسد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا