اقتصادی

آغاز مذاکره مپنا با کشورهای منطقه برای ساخت نیروگاه 5000 مگاواتی

مدیرعامل مپنا گفت: در حال مذاکره با کشورهای داخلی برای ساخت نیروگاه 5000 مگاواتی هستیم.

به گزارش گزارشگر یک، عباس علی آبادی امروز در مراسم امضای قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی 546 مگاواتی اردکان و بهاباد (BOT) در جمع خبرنگاران، گفت: همه کشورهای همسایه آماده احداث نیروگاه هستند. کیفیت و قیمت دلیل آن است.» کشورهای دیگر ایران را برای ساخت نیروگاه انتخاب می کنند.

وی با اشاره به اهمیت ذخیره سازی انرژی گفت: در واقع ذخیره انرژی ایده آل است و ذخیره انرژی با سوخت فسیلی امکان پذیر است اما در حوزه برق این بحث ایده آل بود.

مدیرعامل مپنا گفت: در این زمینه نیز راه‌های متعددی را دنبال کرده‌ایم. به عنوان مثال هیدروژن یکی از روش های ذخیره سازی است. همچنین می توان انرژی را با استفاده از تجهیزات پمپاژ ذخیره سازی یا روش های مکانیکی ذخیره کرد. خوشبختانه اخیراً پیشرفت هایی برای این مشکل صورت گرفته است که یکی از آنها ذخیره سازی در باتری ها یا تولید هیدروژن است.

علی آبادی در خصوص اقدامات مپنا گفت: شرکت مپنا بر روی هر دو گزینه کار کرده است و امروز توانایی ذخیره شیمیایی مگاوات و ده ها مگاوات را دارد. ذخیره انرژی کافی در مقیاس کوچک تا بزرگ برای مصارف خانگی وارد فاز تجاری سازی شده است.

وی گفت: توصیه من به مردم و بنگاه های اقتصادی این است که از توانی که برای بهبود بار نیاز دارند صرفه جویی کنند، متاسفانه در ایران قیمت برق رقابتی نیست، بنابراین به این موضوع توجهی نمی شود، اما یک موضوع جهانی است. “

وی با بیان اینکه در صورت توسعه روش تجدیدپذیر در آینده باید روش ذخیره سازی را به گونه ای توسعه دهیم که بتوان برق تولیدی را حفظ کرد، گفت: یکی از راهکارهای فعلی مپنا توسعه روش ذخیره سازی هیدروژن و مواد شیمیایی است.

علی آبادی با تاکید بر اینکه این روش می تواند تاثیر زیادی در رفع عدم تعادل قدرت داشته باشد، گفت: این امر در حوزه پدافند غیرعامل نیز می تواند حائز اهمیت باشد.

وی افزود: یکی از راهکارها انتقال به انبار است و معتقدم دولت باید زیرساخت های لازم را برای این مشکل فراهم کند. شرکت ها و صنایع نیز می توانند در این زمینه اقدام کنند.

علی آبادی با اشاره به برنامه های مپنا برای ساخت لکوموتیوهای تندرو گفت: ماهانه 100 واگن و 4 دستگاه لکوموتیو در حال ساخت هستیم اما مپنا برای ساخت واگن های تندرو برنامه دارد که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که سهم مپنا از تفاهم نامه 10 هزار مگاواتی وزارت نیرو و صمت چقدر است؟ مپنا آماده پاسخگویی به تمامی این نیازها است. ما حاضریم دو برابر این مبلغ را ارائه دهیم. من دیشب با یک کشور خارجی قرارداد 500 مگاواتی بستم و مفتخرم که بتوانم بیشتر از داخل کشور خدمت کنم.

مدیرعامل مفنا در خصوص حرکت اخیر مافنا به سمت نیروگاه لامیلا عراق گفت: این نیروگاه بزرگترین نیروگاه عراق است که چهار مرحله دارد که مرحله اول اجرا، مرحله دوم در حال انجام و مرحله اول در حال انجام است. واحد بخار در اردیبهشت ماه همگام می شود.» فاز 3 چهار توربین را تا اردیبهشت همگام می کند و قبل از پیک عراق وارد فاز 4 می شود.

علی آبادی ادامه داد: ما در حال مذاکره با عراق برای یک معامله بزرگتر هستیم. البته باید گفت که قرارداد رامیل بزرگترین قرارداد صادرات فناوری و خدمات مهندسی از ایران بود. اما ما یک پروژه جدید برای عراق تعریف کرده ایم.

امضای قرارداد 546 مگاواتی نیروگاه اردکان و بهاباد بین چادرملو و مفنا

قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی 546 مگاواتی اردکان و بهاباد (BOT) بین گروه مپنا و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو منعقد شد.
قرارداد ساخت بلوک سیکل ترکیبی اردکان با ظرفیت 546 مگاوات برای تامین برق مجتمع معدنی چادرملو در استان یزد با گروه مپنا منعقد شد.
گروه مپنا به دنبال تجربه ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی چادرملو، قرارداد ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی اردکان را نیز امضا کرد.
این پروژه شامل ساخت دو واحد گازی با استفاده از یک توربین MGT-70 (3) و واحدهای بخار، سیستم خنک کننده ACC و سایر تجهیزات مربوطه است که در دو فاز در یک دوره 32 ماهه ساخته و تحویل خواهد شد.
با بهره برداری تجاری از توربین گازی MGT-70 (3)، گروه مپنا همتراز با شرکت های بین المللی در طراحی و توسعه توربین است. دستیابی به توان 183 مگاوات یک دستاورد قابل توجه در آوردن فناوری توسعه یافته بومی به محصولات ملی است.
از ویژگی های توربین MGT-70 (3) می توان به بهبود طراحی مکانیکی، بهبود محفظه احتراق، بهبود مسیر گاز داغ، بهبود سیستم خنک کننده توربین و بهبود آیرودینامیک توربین و پره های کمپرسور اشاره کرد. مجموع این تغییرات ظرفیت تولید را از 157 مگاوات به 183 مگاوات افزایش داده است که رقم قابل توجهی است.
همزمان قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی بهاباد به ظرفیت 546 مگاوات با گروه مپنا برای تامین برق مجتمع صنعتی معدنی چادرملو واقع در استان یزد منعقد شد.
تجهیزات این پروژه همچنین شامل دو توربین گازی MGT-70 (3)، یک توربین بخار دو فشار کلاس E ارتقا یافته، دو دیگ بازیابی، یک سیستم خنک کننده ACC و سایر تجهیزات مرتبط است که قرار است ظرف 30 ماه ساخته و تحویل موقت شوند. مدت بهره برداری از پروژه 13 سال و نیم از تاریخ بهره برداری از سیستم بخار می باشد.
برای تحقق این قرارداد، گروه مپنا در حال تاسیس یک شرکت تک منظوره است.
اخیراً گروه مپنا قرارداد اجرای فاز دوم نیروگاه سمنان را با شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و قرارداد ساخت شش نیروگاه متوسط ​​با یک نیروگاه حرارتی منعقد کرده است. .
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا