عمومی

آقایان! اینقدر با هم دعوا نکنید

در حال حاضر مشخص نیست که وی پس از ترک پست خود چه خواهد کرد. در حضور دشمن کمین کننده ، ماهیت درگیری ها و درگیری ها تفاوتی ندارد. در یک روستا ، دو برادر یا دو پسر عموی برتری یکدیگر را نمی بینند و یک غریبه باید بیاید و قدرت را به دست بگیرد. در شهرها و کشورهای کوچک که دو رقیب ، دو حزب سیاسی یا دو جریان نمی توانند یکدیگر را تحمل کنند ، همین امر صادق است. این نشانه عدم بلوغ است. البته در آمریکا نیز وضعیت به همین منوال بود. اما تفاوت با کشوری مثل ما این است که افراد دیگر در این امر دخالت نمی کنند.

اگر صداقت و بزرگی برای کشور است ، یکدیگر را بشناسید. چرا برنامه های کنگره را برای شما در نظر می گیرید؟ کنگره بدون توجه به وزنی که به آن قائل هستید از حقوق قانونی خود استفاده کرده است. آیا شما مجبور به سکوت و خصومت هستید؟ اما حتی اگر قرار است مذاکره کنید ، من فکر می کنم این قطعنامه پشتیبانی خوبی برای مذاکرات بیشتر است. به نظر شما آیا کنگره از حقوق خود استفاده نکرده است؟ برخی از افراد اگر فکر می کنند به آن آسیب می رساند یا تهدید می کند آن را هجوم آورده و یا آن را به فرصتی تبدیل می کنند. چه فایده ای دارد که دائماً از آن انتقاد کنیم و آن را با بایدن و ترامپ متصل کنیم؟

چرا اینقدر افتخار می کنید که خواستار مشروعیت برجام هستید و مورد اول را فراموش می کنید؟ بله ، کفش غنیمت است از صحرای قدیمی ، اما آیا شما همیشه باید در کویر زندگی کنید؟ برجام یک برنامه اضطراری بود.

خوب ، می توان گفت که این واکنش اشتباه دیگری است که قطعنامه ای علیه ما را اعلام کرد. تصحیح اشتباه یک مرد باید به قانونی بودن اصل کار که تا ابد ادامه دارد تعبیر شود و آیا باید گفت برجام یک افتخار دائمی است؟ برجام با مهار ما ، ایجاد سنتهای غلط و کسب اطلاعات زیادی چشم طمع به کشورمان را باز کرد. آنها ناگزیر آن را به ما تحمیل کردند. این فراموش نشدنی است.

در این شرایط ، روزنامه ها و خبرگزاری ها مملو از نظرات هستند. یکی فصل 7 شورای امنیت را معرفی می کند. یکی باعث ترس می شود و ترس را القا می کند. یکی راه بایدن را نشان می دهد. یکی می گوید اصولگرایان سعی می کنند برای خود مذاکره و پیام دهند. آیا این تعارضات برای امنیت ملی است؟ چرا هیچ صدایی برای امنیت ملی وجود ندارد؟ خوشبختانه چند روز بعد او برنامه کنگره را تصویب کرد. در صورت محاسبه ، دفعات استفاده از کلمه “ایالات متحده” ممکن است از خود ایران بیشتر باشد. بعد می گویند برای ما که می آییم سر کار مهم نیست!

من برجام را با هوش ناقص و زبان ساده خودم توصیف می کنم مانند:

اتومبیل های مسافری برای یک هدف خاص به سمت بالا حرکت می کنند. مخالفان در مسیر خود تله هایی ایجاد می کنند. بدون گوش دادن سرعت می گیرد. در این بین راننده به دلایلی تغییر می کند. دشمنان می گویند اگر بتوانند کنار بیایند انفجار را متوقف می کنند. آنها قراردادی را امضا می کنند و از او می گیرند قبول می کند و امضا می کند. خوب ، تا زمانی که کم کردن متن از توافق نامه از انفجار دام جلوگیری کند ، قابل قبول است (اگر واقعی باشد). اما آنچه وی امضا کرده قابل بحث است. حتی نمی توانم بحث کنم که این قرارداد افتخار بزرگی است. بله ، به دلایلی او خطر انفجار را متوقف کرد ، اما نباید فراموش کرد که تله اندازها حق چنین کاری را ندارند ، باید اصل تصادفات جنایی را فراموش کرد و از آن بیگانه کرد و فقط دومی باید به آن افتخار کند. طرف دیگر قرارداد به قول خود عمل کرده و دائما خواستار موارد بیشتر است.

پس از این حادثه ، افراد به گروههایی تقسیم شدند و گفتند تهدید آنها اصلا جدی نیست. منفجر نشدند. برخی می گویند شما خوب موافقید ، چرا مشورت نکردید؟ چرا دیگران برخلاف روند قانونگذاری توافق نامه را فاش نکردند و عجولانه عمل نکردند؟ برخی می گویند که همه توافق نامه های بین المللی باید به دو زبان انجام شود و هر دو نسخه باید در یک جمله ساخته شوند. چرا باید فقط متون انگلیسی را بپذیرید که توسط افراد آشنا به زبان قابل تفسیر و استفاده باشند؟ بعضی از افراد در گذشته کارهایی انجام داده اند ، پس چرا برای پاداش دادن به دشمن و تشویق آنها برای انجام مکرر اقدامات قدم بر نمی داریم؟ دیگران می گویند ما به این چیزها اهمیتی نمی دهیم. ما می خواهیم زندگی کنیم ، حوصله مبارزه با ابرقدرت را نداریم و همچنین …

خلاصه اینکه ، آنها به جای اینکه ادعا کنند دشمن حق جلوگیری از یک کشور آزاد را ندارد ، خوب یا بد این قول را بحث می کنند ، خواه ادامه دهند یا نه.

انسانهای وطن پرست که این رفتار را قبول دارند چه کسانی هستند؟ اگر دو جریان در کشور ریشه های خود را فراموش کردند ، به خاندان فرعی خود پایبند باشند ، با یکدیگر بجنگند ، راز کشور را فاش کنند و با تجزیه و تحلیل راه را به دشمن نشان دهند!

به نظر من بسیار سخت است که کشوری با قدرت و سابقه تاریخی زیاد به زیردستان خود وابسته باشد ، با دشمنان مستقیم و غیرمستقیم همکاری کند و منافع ملی را به خاطر حزب و جناح نادیده بگیرد. داستان کودکی را به یاد می آورید که در آن دو مادر با هم مشاجره کردند ، حضرت علی کودک را به نصف تقسیم کرد و مادر اصلی تصمیم گرفت که منصرف شود؟ بیایید از خودخواهی و حزب گرایی غیر منطقی دست برداریم ، از کشور دفاع کنیم و به فکر ایران باشیم. در ایالات متحده ، یاد بگیرید که هر دو نامزد شرور هستند ، اما آنها با سیاست خارجی و خاورمیانه به ویژه علیه ایران موافق هستند. اگر برجام یک افتخار است ، چرا برجام برای سایر کشورها نیست؟ آیا این افتخار است یا چنگال پای ما؟ آنها بجای اینکه هر دو طرف بنشینند و برای گره گشایی نقشه بکشند ، در مورد تقویت آن صحبت می کنند و با نظرات و تحلیل های خود به دشمن پیامی می فرستند. اگر خیانت نباشد ، رشته سهل انگاری. آیا دانشمند در روز روشن می میرد و درباره نحوه برقراری ارتباط صحبت می کند؟

س isال این است که آیا اصولگرایان واقعی سعی در ایجاد تنش دارند؟ آیا طرح کنگره یا هر اقدام انقلابی جنگ علیه آمریکا است؟ آیا ادعای حقوق خود مانند جنگ است؟ یا اگر یک مصلح واقعی می خواهد مذاکره کند ، پس هدف او این نیست که به طور کامل از حقوق کلاهبرداری ایران استفاده کند ، بلکه قبول توافق با تحقیر است؟ من می گویم که من یک اصولگرا و اصلاح طلب واقعی هستم تا معترضین هر دو طرف را رد کنم. بنابراین ، در این حالت ، دو کلمه یکسان هستند. اما چرا بحث می کنید؟ در غیر این صورت ، مانند داستان مولانا ، ما برای ازن ، گریپ فروت و انگور مبارزه خواهیم کرد ، و زبان یکدیگر را درک نخواهیم کرد. این برای کشورهایی که هزاران سال سابقه فرهنگی دارند زشت و مضر است. فکر نکنید که این ربطی به این دوره دارد ، اما در کنگره دوم و سوم ، شاهد این عدم تحمل طرفین بودیم.

آیا این نوع بحث از ترس یا القای ترس برای ارزیابی وضعیت داخلی برای دشمن خوب نیست؟

اگر می خواهید کشور برای تقویت تب انتخابات در آینده قطبی شود ، حداقل با ایالات متحده ارتباط برقرار نکنید. چطور می توانید در مورد برنامه های خود صحبت کنید تا نشان دهید ما کار خود را انجام می دهیم و با اقتدار از منافع ملی محافظت می کنیم؟ چه تعداد تحلیل در مطبوعات یا روزنامه ها منتشر شده است كه ابتكارهای كنگره به ما یا ایالات متحده آسیب می رساند یا آسیب می رساند؟ چه مقدار از برجام به عنوان تنها درمان قطعی نام برده شده است؟ بیایید به اصول دولت فراتر از بنیادگرایی و اصلاح طلبی نگاه کنیم. بزرگان هر دو طرف باید کنار هم بنشینند ، وضعیت را بررسی کنند و یک راه حل اساسی ارائه دهند. آیا دوست دارید در انتخابات بعدی راه آمریکا را دنبال کنید؟

* استاد تمام دانشگاه تهران

دکمه بازگشت به بالا