عمومی

آقای صداوسیما! بیا و این‌بار یار دوازدهم دختران ایران باش

صداوسیما همیشه خود را دوازدهمین یار فوتبال خوانده است. عنوانی که بیشتر بدیهی و دراماتیک است تا واقعی و اکشن. مثلاً برنامه ای هست که رئیس فدراسیون فوتبال پیراهن شماره 12 را به رئیس یک سازمان صدا و سیما هدیه می دهد!

این در حالی است که عملکرد سازمان های صدا و سیما در فوتبال در سال های اخیر نه تنها از حمایت کمتری برخوردار بوده، بلکه روز به روز فوتبال ایران را تضعیف می کند. از تعطیلی برنامه پرمخاطب دهه 90 که اتفاقات فوتبال ایران را به صورت علنی منعکس می کرد تا پرداخت نشدن حق پخش.

صداوسیما بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سالانه کشور موظف به پرداخت حق پخش به وزارت ورزش و جوانان است اما این وظیفه را تخلف آشکار رد می کند. بی عدالتی که منجر به فقر در فوتبال می شود. فقری که باشگاه ما را در آستانه ورشکستگی قرار ندهد، در لابه لای بدهی فرو نرود و حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا از جمله آثار آن است.

اما صحبت های ناخوشایند رادیو در مورد ورزش و فوتبال به این محدود نمی شود. صداوسیما علاوه بر اینکه به تعهدات مالی خود عمل نمی کند، علناً نسبت به پخش زنده مسابقات آقایان و بانوان تبعیض قائل می شود.

چندی پیش، تیم فوتبال بانوان شهرداری سیرجان برای اولین بار در تاریخ فوتبال بانوان ایران، مسابقات مقدماتی جام باشگاه های فوتبال بانوان آسیا را پشت سر گذاشت و توانست در اردن به مصاف سه حریف دیگر برود. آنها عملکرد خوبی در مسابقات داشتند و با دو پیروزی توانستند نایب قهرمان مسابقات شوند. شاید هضم این قضیه کمی سخت باشد، اما این مسابقه از تلویزیون پخش نشد و کمتر کسی توانست شاهد غرور زنان ایرانی مقیم ایران باشد.

اندکی بعد، تیم هندبال بانوان ایران توانست برای اولین بار در تاریخ خود در مسابقات جهانی شرکت کند. این رویداد مهم حتی روی آنتن زنده تلویزیون هم جای خود را نداشت.

یک تست تلویزیونی دیگر هم اکنون در حال انجام است. این جام فوتبال زنان آسیاست. چند روز بعد مسابقاتی در هند برگزار می شود و بانوان فوتبالیست ایرانی برای اولین بار وارد زمین می شوند و در مرحله گروهی با تیم هایی از هند، تایوان و چین بازی می کنند.

تلویزیون مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا را پخش نکرد اما حق طبیعی تیم و حق مردم است که به اندازه تیم فوتبال مردان آنتن ملی تلویزیون دولتی ایران را به اشتراک بگذارند. تیم ملی را تماشا کنید، در این تورنمنت های مهم تیم خود را تماشا کنید و از آن حمایت کنید، نه در شبکه ملی سه، بلکه در شبکه ورزش حرفه ای.

نسل دخترانی که ثابت کردند حتی اگر جایی برای ایستادن روی آنتن پخش زنده صدا و سیما نباشد تمام تلاش خود را برای اعلام سربلندی ایران و برافراشتن پرچم سه رنگ انجام می دهند.

254 251

دکمه بازگشت به بالا