اقتصادی

آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه

به گزارش شفاف، رستم قاسمی وزیر راه شهرسازی در کنفرانسی در حال توسعه محصور در خشکی است که امروز دوشنبه بیست و چهارم مردادماه در عشق آباد، ‌پایتخت ترکمنستان برگزار شد. محصور در خشکی ابراز امیدواری کرد.

مواصلات، اولویت ایران در مناسبات با در حال توسعه

قاسمی ویژه دیپلماسی اقتصادی ایران را بر همسایگان مناسبات با در حال توسعه، تعیین و ترتیبات چندجانبه اعلام کرد و افزود: مواصلات یکی از حوزه‌های اولویت‌دار ما در این خصوص است.

وی ادامه داد: بسیاری از کریدورهای مواصلاتی منطقه‌ای و بین‌المللی مانند کریدور شمال-جنوب، کریدور آلماتی-بندرعباس، کریدور آلماتی-استانبول، کریدور چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران، کریدورنامه نامه عشق آباد، کریدور اسلام آباد-تهران-ابول و کریدور در حال حاضر اولین کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، کریدور ازبکستان-ترکمنستان-چابهار و کریدور تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه از مسیرهای ترانزیتی ایران استفاده می کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: مسیرهای دریایی نیز در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای خزر هم‌اکنون نقش مهمی در جابجایی کالا از مبدا و به مقصد محصور در منطقه خشکی ایران ایفا می‌کنند.

ایران تحقیقاتی در مواصلات منطقه‌ای و بین‌المللی دیدگاه‌های مختلف و پرهیز از رقابت است که در ایران است

قاسمی با بیان این نکته که جمهوری اسلامی ایران نسبت به مقوله‌های مواصلاتی منطقه‌ای و بین‌المللی یک رویکرد خصوصی و مشارکتی و پرهیز از رقابت جدید است، افزود: است.

وزیر راه و شهرسازی به مشارکت‌های خوب ایران با محصور در خشکی منطقه و همچنین با اکو برای ترانزیت اشاره کرد و گفت: ایران همکاری منطقه‌ای هم با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و عضو آن در حوزه حمل و نقل و این سازمان است. موفق شده است ابتکارات فنی را در ارتباط با محصور در خشکی منطقه به اجرا بگ.

قاسمی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: یک چهارم ۳۲ کشور در حال توسعه محصور در خشکی در جهان، یعنی ۸ کشور، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان دارای چندین ترانسزیتی دو جانبه و چندجانبه نزدیک با ایران هستند.

وی: این معناست که ایران و دیگر ترانزیت منطقه، بخشی از ادامه جامعه بین‌المللی برای کاهش آسیب‌ها در خشکی و کمک به آن‌ها برای کاهش هزینه‌ها و دسترسی آسان‌تر به بازارهای جهانی را برعهده گرفته‌اند در حالی که طبق برنامه عمل می‌شوند. وین و نیز گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به مجمع عمومی، ‌ در حال توسعه ترانزیت نیز با مشکلات زیرساختی، مالی و تکنولوژیکی روبرو هستند و خود باید مورد توجه قرار گیرند و از کمک‌های جامعه بین‌المللی باشند.

وزیر راه و شهرسازی به نقش مهم شبکه ترانزیت ایران در دسترسی به محصور در خشکی منطقه به آب‌های آزاد با تکیه بر توانمندی‌ها و امکانات بومی اشاره کرد و گفت:‌ این است که ایران علاوه بر داشتن مشکلاتی در حال توسعه و همچنین مصائب است. ناشی از بحران، تحت شدیدترین محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها نیز قرار می‌گیرد و طرف یک جامعه بین‌المللی در کاستن از این فشارها بر یکی از مهم‌ترین موارد در حال توسعه ترانزیت کوتاهی است.

قاسمی در بخش دوم سخنان خود به موضوع موضوعی کنفرانس یعنی تامین مالی برای مواصلات بهتر پرداخت و بسیج منابع مالی داخلی و بین‌المللی را به منظور کاهش آسیب پذیری محصور در خشکی، هم برای محصور و هم ترانزیت نیاز دانست.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: کنفرانس‌های تامین مالی سازمان ملل متحد همایش مونته ری و کنفرانس آدیس آبابا نیز به موضوع تامین مالی زیرساخت‌ها توجه ویژه‌ای دارند، اما جای خالی یک مکانیسم تامین مالی بین‌المللی برای مواصلاتی فراهم می‌شود که در شرایط سخت بازیابی اقتصادی بعد از آن. از بحران، بحران و نامنی غذایی از مهم ترین نکته است.

قاسمی با توجه به منابع مالی قابل توجه از سوی ایران برای پروژه‌های دارای آثار منطقه‌ای علی‌رغم تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های یک جانبه و همچنین شرایط کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: تجهیز بنادر به امکانات لجستیکی و ترابری مورد نیاز، تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی در ایران. خز س اخ خی ح های فق ج ج اه ی و ا ا ا اقای ت ات و و زه زه ز ز از ز اقات اخی اخی خیاع ا اخ ا اع

وی ادامه داد: همچنین مشارکت‌های مالی با برخی از مناطق در بندر اقیانوسی چابهار با هدف حمل بار به مقصد محصور در خشکی آسیای مرکزی و بالعکس در دست اقدام است و حمل و نقل تک وجهی و چند وجهی در کنار سایر مدهای حمل و نقل حمایت از جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

قاسمی گفت: اگر سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی در پی کاستن از مشکلات و آسیب پذیری‌های محصور در خشکی هستند، باید به ویژه‌های به الزامات و نیازهای درحال توسعه ترانزیت نیز توجه شود.

آماده ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در منطقه خشکی

به گفته وزیر راه شهرسازی، ‌ ایران آماده به عنوان یک کشور در حال توسعه ترانزیت در کنار سایر مناطق ترانزیتی، نیازهای ترانسیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه را برآورد کرده و در مقابل انتظاری که جامعه بین‌المللی هم نقش خود را ایفا کند. .

گزارش گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: منابع مالی بین‌المللی می‌توانند برای ساخت برخی زیرساخت‌های موجود در ترانزیت و محصور در خشکی منطقه در نظر گرفته شوند.

قاسمی خاطر نشان کرد: پروژه‌های مهم مانند ارتباط ریلی چابهار در حاشیه اقیانوس هند به هرات و مزار شریف در افغانستان، اتصال شریف به پیشاور در پاکستان، بازسازی راه‌آهن کویته در پاکستان به زاهدان در ایران، ساخت مسیر مفقوده ریلی در قرقیزستان برای ارتباط ریلی. ه ع اس از ط از آن و ک ا و یز ن اگاهای ه های ر ای ب از زاب

وزیر راه و شهرسازی از برنامه ایران برای همایش با حضور ترانزیت و محصور در خشکی منطقه و شرکای فرامنطقه‌ای به تبیین راه حل‌های عملی برای مشارکت پایدار مابین ترانزیت، محصور در خشکی و جامعه بین‌المللی خبر داد و گفت: این کنفرانس هماهنگ هماهنگ است. با سازمان ملل متحد و در راستای کمک به فرآیند منتهی به نشست سوم شین رسول در سال ۲۰۲.

دکمه بازگشت به بالا