فرهنگی

آن‌چه در بزرگداشت مهدی محقق گفته شد

به احترام مهدی محقق ، در مورد شخصیت و خصوصیات علمی این شخصیت فرهنگی بحث شد. این در مورد دانشمند منزوی که خود را در اتاق حبس کرده بود نبود که او یک معلم واقعی بود ، بلکه در مورد تسلط وی بر علوم مختلف و الگوی او بود.

به گزارش گزارشگر یک ، حجت الله ایوبی (دبیرکل کمیته ملی یونسکو) کمیته ملی یونسکو (ایران) در مراسم عروسی 70 ساله مهدی محقق برای طیف وسیعی از خدمات علمی و فرهنگی در قالب یک برنامه نظارت خورشیدی که یکشنبه (16 نوامبر) برگزار شد به نقل از ترویج. وی در گفتگو با مهدی محقق اظهار داشت: “استاد محقق ، این افتخار هرگز لازم نیست ، اما ما کاملاً این کار را می کنیم. همه باید بدانند که در یک آسمان صاف ادبیات و قانون در کشوری به شفافیت شما وجود دارد. من فکر می کردم زمان گذشته است ، اما در دوره ای است که علم تخصص بیشتری می یابد و دانشمندان جزئیات بیشتری می گیرند و در زمان ما نمی دانستیم که می توانیم نشانه هایی مانند شما را ببینیم.

وی افزود: سخنرانی یک محقق مانند یک سمفونی ، ستایش ، شعر است. شیرین و غنی است. او یک معلم واقعی است. بسیاری از آنها معلم هستند و آنچه را آموخته اند منتقل می کنند ، اما بین معلمان و معلمان تفاوت وجود دارد. اساتید تحقیق معلم هستند به عبارت دیگر ، او دانش آموز را با دست می گیرد و به مقصد می رسد ، ما این همه تأثیر را مدیون او و همسرش هستیم.

جایگاه محققان در زمینه فرهنگ معاصر

غلامعلی حداد عادل از فرهنگستان ادبیات فارسی با اشاره به آشنایی با مهدی محقق گفت: “من می خواهم به جایگاه استادی مانند دکتر محقق در زمینه فرهنگ مدرن اشاره کنم.” همه ما از دوگانگی سنت و مدرنیته می دانیم. در حقیقت ، 150 سال گذشته ما تاریخ مبارزه بین سنت و مدرنیته است.

رئیس فرهنگستان ادبیات فارسی گفت: “شما می توانید این دوگانگی را در همه زمینه ها مشاهده کنید ، از جمله زمانی که دانشگاه علوم جدید و حوزه های علمیه و آموزش سنتی را ترویج می کند و مصلحت نظام همیشه به فکر افراط گرایی بوده است.” طی دهه های تأسیس دانشگاه ها در ایران ، به ویژه دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، نسلی از اساتید از بحث الهیات بهره مند شدند و قبل از ورود به دانشگاه با روش های جدید علمی آشنا شدند.

حداد عادل افزود: “این اساتید که تحصیلات ابتدایی خود را در حوزه علمیه داشتند ، به دانشگاه آمدند و موفق به تلفیق این دوگانگی سنتی و مدرن و کاهش گسست شدند. تعداد این اساتید کم نیست. اگر بخواهم چند نفر را نام ببرم ، شاید آغاز این سلسله همین است این علامه قزوینی است ، در زمان ما سید جعفر شهیدی ، دکتر زریاب و … دکتر محقق ، که با آموزه های دینی آشنا هستند ، در حوزه های علمیه تحصیل می کنند و به دانشگاه می رسند ، از این سلسله هستند.

وی تأکید کرد: باید از وی قدردانی کرد که نسل کالج را به آموزش هجوم مدرنیته معرفی کرده است. برخی در حوزه علمیه تحصیل می کردند ، اما وقتی به دانشگاه آمدند ، نگاهی به گذشته نکردند ، اما مانند دانشمندان نبودند. امیدوارم که این شفابخشی بعد از انقلاب تقویت شود و حوزه های علمیه و دانشگاه ها را به هم نزدیک کند. ما از زمان انقلاب روند مخالف داشته ایم. جریان بسیاری از افراد به دانشگاه می آیند و به حوزه علمیه می روند که در واقع ، با یک طرفه شدن و دو طرفه شدن این خیابان ، باید این امر را پر برکت دانست.

مدیر آکادمی ادبیات فارسی گفت: “آنچه در مورد کارهای دکتر موهاگ قابل توجه است ، تنوع کارهای علمی وی است. از آموزش ادبیات عرب گرفته تا نوشتن کتاب های عربی ، آثار قرآنی ، کارهای مختلف کلامی …. همچنین ، ما علاقه زیادی به تاریخ علم و طب اسلامی داریم و آثار متنوعی داریم. به عنوان مرجع تصحیح تصحیح شناخته می شود. او دانشمند منزوی محبوس در یک اتاق نبود. او در زمینه تأسیس م institutionsسسات علمی مضطرب و فعال بود. وی برخوردهای بسیاری با اساتید غربی داشت. استادان مشهور در شرق شناسی.

گفت: دکتر محقق با همه آنها به طور علمی کار می کرد ، در آزمایشگاه های آنها تدریس می کرد و به زبان های عربی و انگلیسی تسلط داشت. یکی از ویژگیهای مهم وی تشویق جوانان است. آقای. محقق از داشتن همسری شریف ، دانشمند و فرزانه خوش شانس بود و بخشی از موفقیت علمی وی مربوط به همسرش بود.

غرور در علم

محمود نیلی احمدآبادی ، رئیس دانشگاه تهران ، همچنین در مراسم اهدای جوایز گفت: “داستان هایی از اوقات سخت و تاجگذاری وجود داشت.” به عنوان مثال نقش یک دانشمند را در نظر بگیرید. ما در مورد 98 شیلات بحث کردیم و فکر می کنم این یک رویداد علمی است. جامعه بخش خدمات را بهتر درک می کند ، اما احساس کمتری در پشت آن دارد. تکیه بر صرف کشف فناوری ، مشکلات اجتماعی را حل نمی کند. این آگاهی و فرهنگ است که یک کشور را بزرگ می کند. آنچه امروز در ویروس کرونا می بینیم در ابتدا یک مشکل بهداشتی بود ، اما قسمت دیگر ساختاری ، اجتماعی و مدیریتی است.

نیلی احمدآبادی به من یادآوری کرد: ما کشوری هستیم که به تمدن قدیمی خود افتخار می کنیم. با مطالعه این تاریخ ، در می یابیم که بدون شک این نقش دانشمندان و دانشمندان است که ما را به عنوان یک کشور نگه داشته است. آنها مفاهیمی را ایجاد می کنند که ما به آنها افتخار می کنیم. دولتها با هم تعامل دارند ، آنها مشكلات مشتركي دارند ، وقتي افتخار كنند و پشت سر بقاي تمدن و فرهنگ باشند ، به يك كشور تبديل مي شوند. هرچه این افتخارات از اهمیت بیشتری برخوردار باشند ، می توان ماندگاری و سعادت بیشتری در کشور کسب کرد.

وی تأکید کرد: “امروز ما بیش از هر زمان دیگری نقش علم را در ساختن جهان می دانیم ، نه علمی را که مستقیماً از آن بهره مند هستیم.” عجیب نیست که همه نخبگان ما در آینده به سمت حرفه ای پیش می روند ، اما این ما را در برابر سایر مناطق آسیب پذیرتر می کند. همه تصمیم گیرندگان باید با این حوزه مقابله کنند.

رئیس دانشگاه تهران توضیح داد که استاد مهدی محقق علامه بود. امروز ما روابط بین الملل را جدی می گیریم ، اما وی یکی از بنیانگذاران تعامل در زمینه علوم انسانی و آموزشی است ، بنابراین سازماندهی این مسائل یکی از دستاوردهای دکتر محقق است. وی با خردمندی وارد برخی مناطق شد.

احیای میراث خردگرای دوران اسلامی

سپس ، در جلسه ، علی اکبر صالحی رئیس جمهور از آژانس انرژی اتمی گفت: “من ملول حوصله و قید امور دادگاه شدم و توفیق حضور در جلسات و جلسات را پیدا نکردم ، اما از حضور در محضر عالیش و همراهی با مجلس اهل فضل خودداری کردم. نمی توانستم. ” اخراج میشم

وی ادامه داد: “برای صحبت در مورد فضایل دکتر موهاگ ، فکر می کنم چندین تزئینات هنری به طول می انجامد. من خودم را به اندازه کافی نمی دانم که بتوانم از عهده این کار برآیم.” ما فکر کردیم که نمی توانیم کار درستی انجام دهیم ، اما فکر کردیم که بی توجهی به دعوت یک دوست صمیمانه خلاف راه درست و نقش سالمندان است. این دانش عمیق وی است که بیش از هر چیز در مورد شخصیت ، روش ها و شخصیت محقق جذب می کند. میراث بی نظیر قرآن و دانشمندان اسلامی کیمیاگری زمان ما است.

رئیس آژانس انرژی اتمی توضیح داد: علامه مهدی محقق نه تنها با سنت ها و مکاتب عقیدتی و اسلام پیوند ناگسستنی داشت ، بلکه زوایای مختلف غرب را کاوش کرد و دانش وی در سراسر ایران گسترش یافت و به گوش جهانیان رسید.

دکتر صالحی یکی از کسانی است که میراث خردگرایانه دوران اسلامی را احیا کرد. بنابراین به همت علمی این استاد ارزنده است که اهالی فرهنگ و معنا با بزرگان آشنایی پیدا کرده اند. من شما را به بازآفرینی اندیشه بزرگان برای احیای موقعیت شیعه عقل و خردگرایی دعوت می کنم. با نگاه به چهره او و دیدن کار او احساس عجیب ، معجزه از یک طرف و متاسف از سوی دیگر احساس می شود. من به عنوان یک ایرانی افتخار می کنم که سایه این گونه دانشمندان بر فرهیختگان گسترش می یابد تا روح ما را گرم کند ، اما از یک طرف مردم را نگران می کنم که اگر سبک زندگی جدید آنها را اداره کند ، چشم ما و نسل های آینده متفکرانی زیبا خواهند بود . آیا روشنگری روشن خواهد شد؟

وی تأکید کرد: “من مردی هستم که مانند پروفسور موهاگ ریشه های معنوی برخاسته و کم کم به فضا سفر کرده است. من فکر می کنم این جامعه ایران را تهدید می کند و ممکن است نوجوانان ما به طور فزاینده ای از گنجینه های تمدن اسلامی ایران بیگانه شوند. دلگرم کننده زیبایی و جذابیت فرهنگهای ایرانی و اسلامی است که شکوه جهان را مجذوب خود می کند ، اگر این گنجینه قدرت دزدیدن قلب و دین هر اندیشمندی را داشته باشد ، نمی گذاریم خداوند چنین عزیزی را در دست شیاطین زمان بگذارد. شما باید یک ذهن قوی داشته باشید که نسل جدید پا می گذارد و برنامه های جدید می کشد.

هشدار Foru Zande

دکتر حسن والکاری ، رئیس انجمن آثار و افتخار فرهنگی ایران گفت: می خواهم درباره عنوان بسیار زیبای این برنامه یعنی “نگاه به خورشید” بگویم. در فرهنگ ما ، کلمه خورشید تصویری از ماده و معنی است. از نظر مادی ، نور بخشی از زمین است و همه اجسام نور و گرما را از اشعه دریافت می کنند. دکتر. سوزاندن آتش محقق منجر به روشنگری علم و دانش ایرانی شد. من از سال 1996 با او هستم. من جای او نبودم و مرید او شدم. از استاد متشکریم که کمک خود را از ما نگرفتید. می توانم بگویم که صمیمانه مورد تشویق قرار گرفت.

الگوی بدون درز

علی اصغر میرباقری ، رئیس انجمن ترویج ادبیات فارسی ، توضیح داد: محققان مثالی هستند و می توانند در بازسازی ساختار آموزشی خود به شما کمک کنند. ایده خوبی است که برنامه ریزی کنید تا از این الگوهای به کار رفته نهایت استفاده را ببرید و نحوه آموزش آنها را بدانید. معلمان خصوصیاتی دارند که کمتر در معرض دید معلمان و همکاران وی قرار دارند.

رئیس انجمن ترویج ادبیات فارسی تأکید کرد: اساتید زیادی هستند که این نقش را بازی کرده و در حوزه های علمیه و دانشگاه تحصیل کرده اند ، اما در میان آنها استاد محقق یک ویژگی بارز دارد. ما او را در قلمرو دیگری می بینیم. او نه تنها متخصص تحقیقات مدرن است ، بلکه فعالیت های بسیار متنوعی نیز دارد. علاوه بر محیط علمی ، وظیفه ویژه وی مدیریت برنامه و ایجاد ساختاری برای کار تیمی بود.

میرباقری ادامه داد ، “در زمینه آموزش امروز بحث بررسی سیستم آموزش و پرورش وجود دارد. خط مشی تنظیم شده است. ما در علوم انسانی کمبودهای جدی داریم که مهمترین آنها مشکل یافته های ماست. مهمترین مسئله در جامعه ما در مورد علوم انسانی است ، اما من فکر نمی کنم دانشکده ها موظف به مواجهه با این همه مسائل در جامعه باشند.

امیدوارم چشم و دست محقق باشد

سپس نوش آفرین انصاری ، همسر مهدی محقق و دبیر کمیته کتاب های کودکان ، گفت: هنگامی که ما در سال 1347 از کانادا بازگشتیم ، او استادی را در م Instituteسسه اسلامی تاسیس کرد. در این کنفرانس نظرات اساتید بیشتری درباره انتشارات وجود داشت. این دیدگاه منظم در ایجاد بنیان برای تولید علمی م effectiveثر است. در یکی از این مجموعه ها ، تاریخچه پزشکی ، داستان هایی وجود داشت که در چندین جلد منتشر شده بود ، استاد نگران بودند که آیا در دوره قرنطینه چهار جلد منتشر نمی شود یا خیر ، زیرا به نظر وی این کتاب قبل از ابن سینا مهم بود. نوشته شده. ناگهان محمد ترکمان اعلام کرد که این کتاب را منتشر می کند.

وی افزود: “این یک هدیه عالی به استاد بود ، زیرا فهمیدم که دو هفته پیش ، 4 جلد کامل الصناعی به ویژه 5 و 6 جلد منتشر شد.” هنگامی که کتاب را تحویل گرفت ، او را به یاد زکریای رازی پیر افتاد که گفت که اکنون با دست شخص دیگری می نویسد و آن را با چشم دیگری می بیند. بحث درباره علم موضوع دیگری است. او مجذوب اساتید بود و تأثیر استادان بزرگ بر محققان بسیار بود. باشد که چشم و دست او شویم و از فیض وجود او بهره مند شویم.

نشان های یونسکو و تمبرهای منتشر شده

این مراسم با فرزندان استادان حجت الله ایوبی ، یونس شکرخواه ، محمود نیلی احمدآبادی ، غلامعلی حداد عادل ، غلامحسین امیرخانی ، حسن بلخاری ، علی اکبر صالحی ، سید علی اصغر میرباقری عبدالمهدی مستاكین و نوش آفرین انصاری ادامه دارد. عمر به فعالیت علمی ، فرهنگی و قرآنی اعطا شد و پس از آن تمبر استاد مدیموهاگ منتشر شد.

کشور دانشمندان

مهدی محقق گفت: من در مورد دو شخصیت بزرگ جهان تشیع صحبت می کنم که احتمالاً برخی از آنها را شنیده اید. سید رضی و سید مرتضی. سید رضی اسبهای حضرت علی (ع) را جمع کرد. اکنون که او را مدیون نهج البلاغه هستیم ، برادرش سید مرتضی کتابی نوشت که انگیزه ای منطقی و فلسفی به مسئله امامت داد. پس از مرگ پدر دو سعید ، آنها جلسه نهایی را برگزار کردند.

وی ادامه داد: یک شاعر سوری به این مجلس آمد ، چشمانش کور بود و مرد نابینا وقتی می خواست به جایی برود ، درب نشست. این دو برادر هرگز این شاعر را ندیده بودند ، مرد نابینایی را که در درب خانه نشسته بود دیدند و فکر کردند او یک فرد عادی نیست. رفتند و گفتند که آنها شاعر هستند. و آنها دانستند که او است و با دست او را گرفتند و او را به بالای خانه بردند. این نشان می دهد که فرهنگ و دانش در اسلام مهم است و دانشمندان در کشور ما همیشه مورد احترام بوده اند. این یک کشور دانش بنیان است و ما باید این موضوع را به فرزندان خود یادآوری کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا