بین الملل

آژانس: ذخایر اورانیوم ایران ۱۶ برابر سقف برجام است

به گزارش ایرنا در گزارشی که به رسانه های خارجی درز کرد ، رافائل گروسی گفت ذخایر اورانیوم ایران برای سه ماهه منتهی به ماه مه حدود 273 کیلوگرم است. بر اساس گزارش ها ، ایران 2.4 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 60٪ و 62.8 کیلوگرم اورانیوم 20٪ تولید کرده است.

دو سال پس از خروج یك جانبه آمریكا از برجام و تأخیر احزاب اروپایی در انجام تعهدات خود بر اساس این توافق نامه ، ایران اقداماتی را برای كاهش تعهدات خود تحت برجام انجام داد و در صورت بازگشت ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل ، هیئت مدیره به تعهدات ، و این توافق نامه بین المللی ، اقدامی که تهران برای کاهش تعهدات برجامی اتخاذ کرده ، به سرعت لغو خواهد شد.

در تاریخ 6 دسامبر 2009 ، ایران پنجمین و آخرین گام در کاهش وعده خود مبنی بر اینکه ایران دیگر محدودیت عملیاتی نخواهد داشت (از جمله ظرفیت غنی سازی ، میزان غنی سازی ، مواد غنی سازی و تحقیق و توسعه) را اعلام کرد. از این پس ، برنامه هسته ای ایران تنها با نیاز فنی پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی به روال معمول ادامه خواهد یافت.

در تاریخ 26 مارس سال گذشته ، ایران نظارت و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی اجرای ماده 6 قانون اقدامات استراتژیک لغو تحریم ها و حمایت از منافع دولت ایران را به حالت تعلیق درآورد و تنها در صورت لغو تحریم ها ، اقدامات جبران خسارت انجام می شود. برگردانده خواهد شد.

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین استدلال می کند که گزارش ایران از تأثیرات غیر قابل توضیح اورانیوم در تأسیسات هسته ای آن کافی نیست. گروسی استدلال می کند که آژانس بین المللی انرژی هسته ای به دلیل عدم پاسخگویی ایران به شدت نگران حضور مواد هسته ای در سه مکان نامعلوم در ایران است. با این حال ، محل این مواد هسته ای برای آژانس بین المللی انرژی هسته ای روشن نیست.

وی گفت: ایران همچنین س questionsالات دیگری در مورد سایر سایتهای ناشناخته دارد که به شدت بر توانایی آژانس انرژی اتمی بین المللی برای اطمینان از صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران تأثیر می گذارد.

آژانس بین المللی انرژی هسته ای پیش از این ادعای فعالیت هسته ای اعلام نشده در منطقه ایران را کرده بود. در همین حال ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ادعا کرده است که ایران فعالیت هسته ای را در مکانی به نام ترکو جاوا اعلام کرده است. در همین حال ، همزمان با طرح مسئله بازگشت آمریکا به آژانس انرژی اتمی ، فضای رسانه ای درباره برنامه هسته ای ایران شدت گرفت.

علی اکبر صالحی مدیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای پیش از این آژانس بین المللی انرژی اتمی را به دلیل انتشار اطلاعات طبقه بندی شده به مطبوعات بین المللی انتقاد کرده است: “این مسائل به طور معمول بین آژانس بین المللی انرژی هسته ای و کشورهای عضو اتفاق می افتد و تا زمانی که روند تحقیق کامل نشود ، نباید در آنها تجدیدنظر شود.” او افزود: “شکی نیست که انتشار این مطالب برای اهداف سیاسی بوده است.”

گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی ، بخشهایی از مطبوعات بین المللی ، توضیح می دهد:

– آژانس از 23 فوریه 2021 به داده های جمع آوری شده از تجهیزات نظارت دسترسی نداشته است.

– از 23 فوریه 2021 ، ایران هیچ پروتکل اضافی را اجرا نکرده و اعلامیه خود را در این زمینه به روز نکرده است.

-از تاریخ 23 فوریه 2021 ، آژانس قادر به دسترسی اضافی به سایت ها و سایت های ایرانی تحت پروتکل الحاقی نیست.

– از 23 فوریه 2021 ، ایران قانون اصلاح 3/1 را اجرا نکرده است.

-آژانس نتوانست دسترسی روزانه فردو و نطنز را فراهم کند.

– ایران موجودی آب سنگین و تولید آب سنگین را به FDA اعلام نکرده و اجازه نظارت بر میزان ذخیره آب سنگین و تولید آن را نداده است.

-ایران برخلاف برنامه غنی سازی طولانی مدت که در 16 ژانویه 2016 به این سازمان ارسال شد ، به برخی فعالیت های غنی سازی ادامه می دهد.

– آژانس به اطلاعات مربوط به سانتریفیوژها و زیرساخت های انبار دسترسی نداشت.

-آژانس اطلاع رسانی عزیمت دستگاه IP R1 برای جایگزینی با دستگاه معیوب از انبار قابل دسترسی نبود.

– از 23 فوریه 2021 ، ایران هیچ اظهارنامه ای در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژ و روتورهای دمنده ثبت نکرده و به آژانس اجازه تأیید این اقدام را نداده است.

– از 23 فوریه 2021 ، تأییدی وجود ندارد که ایران دارای دستگاه های IP جدید است. آیا شما R1 را برای جایگزینی با دستگاه معیوب تولید کردید؟

– کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران قابل تشخیص نیست و گفته های ارائه شده در این گزارش بر اساس برآورد است.

-از 23 فوریه 2021 ، آژانس به اطلاعات آنلاین الکترونیکی و سیستم های نظارت بر غنی سازی دسترسی نداشت.

– از 23 فوریه 2021 ، ما هیچ اطلاعات یا دسترسی به اقدامات نظارتی مربوط به انتقال UOC به ایالات متحده نداریم. اف. 6 در اختیار نهادها نیست.

311311

دکمه بازگشت به بالا