اقتصادی

آیا ظرفیت رشد بازار بورس ایران اشباع شده است؟

آیا پتانسیل رشد بازار سهام ایران اشباع شده است؟

یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به تأثیرات مثبت سرمایه گذاری در بازار سرمایه گفت: وضعیت فعلی بورس کالا با یک حباب واقعی فاصله دارد ، اما در عین حال به دور از هیجان کسانی که سرمایه گذاری در این بازار پربازده دارند. تاکید کرد.

به گزارش گزارشگر یک ، یادداشت سید حمیدرضا علوی اظهار داشت: “بازار سرمایه ایران وارد دوره جدیدی شده است که می توان آن را” زمان تولد یا تولد “تعبیر کرد. بارزترین ویژگی بورس اوراق بهادار از بازار محدود به الگوی عرضه ملی است ، سنگ بنای انتقال اقتصاد ایران از بورس کالا به “سوپرمارکت” اکنون بخشی از تصمیمات و استراتژی کلان سیستم است.
به نظر می رسد این استراتژی سه جنبه مهم دارد ، از توسعه گرفته تا تحقق.
اولین؛ سفارشات خصوصی سازی را نقض می کند و دارایی ها و موسسات اقتصادی دولتی و دولتی را به بورس کالا ارائه می دهد.
دومین؛ اشتراک شهروندان ایرانی در بازار با حمایت از برنامه سهام عدالت.
سوم؛ بودجه و تأمین اعتبار بخش خصوصی و درآمدزایی بازار سرمایه.
بنابراین ، اگر بورس امروز کودک عشق و سعادت اقتصاد ایران است ، باید سه آرمان بزرگ دولت و نظام را برآورده کند.
1- امیدواریم سهام شرکتهای بزرگ را منتقل کنیم تا اقتصاد بسته به رقابت تبدیل شود و قدرت بخش خصوصی را احیا کند. 2- ما تعهد دیرینه خود را نسبت به مشارکت شهروندان در چرخه اقتصادی مردم درک می کنیم. 3- دولت درنهایت به دنبال تأمین درآمد پایدار برای تأمین هزینه های جاری و توسعه است.
به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت همزمان سه جنبه از این استراتژی را دنبال می کند. به همین دلیل ، رهبران دولت و ارتش ، از حسن روحانی گرفته تا مشاوران اقتصادی در دفاتر رهبر ، اخیراً به نقل و انتقال املاک ، املاک و مستغلات و شرکت ها به بانک ها و بنیادها منتقل شده اند و میلیون ها شهروند که مایل به ورود به بازار هستند. این تلاش مورد تأکید قرار گرفت. بازار سهام آغاز شده است. در همین حال ، مقامات اقتصادی در مورد درآمد میلیاردها دلار دولت از بازار سرمایه صحبت کردند.
در این لحظه تاریخی همه این کارها با هم انجام شد تا بورس موسسات اقتصادی ایران بتواند به مهمترین اوج برسد. اکنون بازار سرمایه به کانون توجه شهروندان و مردم عادی و همچنین آرزوهای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بزرگ و کوچک تبدیل شده است.
از آنجا که این علاقه ها و سودهای خاص برای بورس سهام نتایج عینی داشته اند ، دماسنج کل شاخص به نقطه جوش رسیده است و من هر روز اتفاقات شگفت انگیز جدیدی در بورس کالا می بینم.
اولین مورد حیرت انگیز که در اوایل این هفته اتفاق افتاد این است که این شاخص با قدرت اوج خود یک میلیونمین قله خود را فتح کرد و ارزش معاملات روزانه به 200 میلیارد تومان رسید. گرما و تحریک معاملات سهام اکنون به حدی است که اخبار و رویدادهای ملی را تحت تأثیر قرار داده است. آژانس های خبری گاه و بیگاه گزارش هایی را به بازار می دهند و صدها میلیون صف برای سهام مانند شستا و سایپا را در اختیار دارند و ضمن برگزاری جلسات پی در پی برای کنترل امنیت و ثبات بازار. و صباح شکل گرفت.
این التهاب و هیجان طی چند روز گذشته عوارض جانبی دیگری نیز داشت که نباید از آن غافل شد.
پس از شکستن میلیون ها رکورد تاریخی و شگفت آور ، به طور ناگهانی کل شاخص شروع به عقب نشینی کرد و این مکث و واژگونی موجب ترس و نگرانی در بین اکثر سهامداران شد. ما شاهد عواقب واقعی این ترس از ورود شهروندان به صف فروش بودیم که بلافاصله روز افزایش شاخص را تحریک می کند. البته برخی شرکت ها و کانال های خبری نیز نقش ایفا کرده اند و با ترتیب دادن جلسات و میزگردهای میزگردها و بحث و گفتگو با مدعیان ، ترس عمومی را برآورده کرده اند. بسیاری از سهامداران در فضای مجازی و صفحات تلگرام تصور می کردند که “خطر حبس سهام” یا سقوط شاخص شروع می شود.
متأسفانه در فضایی از تردید و هیجان برخی تریبون ها و رقبا آشکارترین اصول و منطق بازار را پنهان و انکار کردند. به چه معنی است که بگوییم موج عظیمی از تقاضا و نقدینگی وارد بازار شد ، در حالی که عرضه گسترده سهام دولتی ادعا کرد که سقوط شدید بازار ، جایی که کلید اصلی آن بود ، بود؟
بدون شک ، کارشناسان بازار به وضوح می دانند که فراز و نشیب ها و “نوسانات” عناصر اساسی بازار است و اساساً بازار در حال مبارزه بین صف های عرضه و تقاضا است تا انرژی لازم برای توسعه را بدست آورد.
در جو آشفته امروز ، پوچی و ضرورت این بحث به طور جدی احساس می شود. ما از این واقعیت پرهیز می کنیم که بسیاری از سهامداران باید به واقعیت حرکت بازار توجه کنند تا بدانند که توصیه اول علم بازار سرمایه باید برای سرمایه گذاران جدید هیجان انگیز و عجله باشد تا در دام اطلاعاتی نادرست و اظهارات دروغین قرار نگیرند. به این فکر کنید که باید سهام را پس از هر جهش قابل توجهی حذف کنید.
بدون شک بورس اوراق بهادار در این مرحله دارای رقبا و مخالفانی است که نقطه عطفی برای تکامل است ، تاکتیک ها و تکنیک هایی که باعث ترس و اضطراب می شود در نظر سهامداران است و تنها از این طریق سرمایه و نقدینگی است. برای فرار. بنابراین ، هرکسی که متعهد به توسعه و تعالی بازار سرمایه است ، باید تلاش کند تا “ارزش ذاتی” بازار را حفظ کند: امنیت ، شفافیت و رقابت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا