سلامت و دانش

آیا مصرف خوراکی‌های چرب باعث کاهش تمرکز می‌شوند؟

طبق گزارش شفافاین مطالعه که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است ، شواهد دیگری را برای ارتباط بین روده و مغز ارائه می دهد. این مطالعه همچنین دلیل دیگری برای کاهش چربی اشباع شده در رژیم غذایی ارائه می دهد.

چربی های اشباع شده

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده به مردم توصیه می کند که چربی اشباع شده از منابع حیوانی مانند گوشت گاو ، مرغ و لبنیات را کاهش دهند.

یک مطالعه سال 2018 که در ژورنال BMJ در مورد نقش چربی ها در سلامت انسان منتشر شده است ، نشان داد که جایگزینی چربی های اشباع شده با چربی های اشباع نشده (از جمله روغن های گیاهی) ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق ویروس کرونا قلب را کاهش دهد.

علاوه بر این ، شواهدی وجود دارد که حاکی از ارتباط بین روده انسان (خصوصاً معده و روده) و مغز انسان (و عملکرد شناختی) است. دانشمندان آن را محور روده و مغز می نامند.

غذای پرچرب

در این مطالعه ، محققان تأثیر چربیهای اشباع شده بر میزان غلظت کوتاه مدت انسان را بررسی کردند. محققان برای مطالعه این مطالعه با استفاده از داده های جمع آوری شده از مطالعات دیگر ، تأثیر غذاهای رژیمی حاوی چربی اشباع زیاد بر التهاب و خستگی در زنان سرطانی را بررسی کردند.

در روز ارزیابی ، هر 51 شرکت کننده برای تأیید غلظت ، تحت آزمایش عملکرد مداوم قرار گرفتند. در این آزمایش میزان تمرکز ، توجه مداوم و زمان پاسخ اندازه گیری شد.

شرکت کنندگان در این مطالعه یکی از دو غذای آن را خوردند: سوسیس بوقلمون و آبگوشت. هر دو غذای حاوی 60 گرم (گرم) چربی بودند. یکی حاوی روغن آفتابگردان است که دارای چربی اشباع زیاد و دیگری چربی اشباع نشده است. پس از گذشت 5 ساعت ، شرکت کنندگان پس از یک آزمایش عملکرد مداوم دیگر ، 1-4 هفته پس از انجام آزمایش بازگشتند ، اما این بار مصرف غذایی خود را تغییر دادند.

قبل از روز ارزیابی ، شرکت کنندگان 3 وعده غذایی استاندارد داشتند و 12 ساعت قبل از وعده غذایی پرچرب چیزی نخوردند. محققان همچنین عوامل تخریبی را که می تواند بر عملکرد عملکرد شناختی نسبی یک فرد تأثیر بگذارد ، مورد بررسی قرار دادند.

افول شناختی

محققان دریافته اند که افرادی که غذاهای پر چربی اشباع می خورند در تست های عملکرد منظم عملکرد بدتری دارند. به گفته نویسنده تحقیق دانشگاه ایالتی اوهایو و فارغ التحصیل رشته روانشناسی بالینی ، مدیسون مدیسون دریافت که خوردن غذاهای پر چربی اشباع در عملکرد شناختی بیشتر از خوردن یک رژیم غذایی کم چربی است. محققان همچنین تأثیر مشکلات روده بر غلظت افراد بعد از خوردن غذاهای چرب را بررسی کردند.

برای این کار ، سطح نشانگر سم من در خون شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفت. به نظر می رسد این نشانگر در هنگام اختلال در سلامت روده فرد در خون وجود دارد. این مطالعه توضیح نمی دهد که چرا غذاهای پر چربی اشباع بر عملکرد شناختی تأثیر منفی می گذارند ، اما مدیسون اظهار داشت که خوردن این غذاها می تواند التهاب را افزایش داده و بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد. به گفته مدیسون ، اسیدهای چرب به طور مستقیم با مغز تعامل دارند.

منبع: اخبار پزشکی امروز

دکمه بازگشت به بالا