عمومی

احمد زکی یمانی و حضرت خدیجه(س)

چه کسی فکر می کند احمد زکی یمانی وزیر پیشین نفت عربستان سعودی که 10 سال پس از پیروزی انقلاب نام او را شنید و ما را تحت تأثیر قرار داد ، وارد حوزه نسخه های خطی و مطالعات تاریخی از جمله م Instituteسسه الفرقان و م -سسه الحرمین الشریفین شد. حالا آیا دوست دارید کتابی درباره خانه حضرت خدیجه (س) بنویسید؟ کتابی درباره خانه ای بود که حضرت خدیجه به آن اسلام پذیرفت و وحی را بر پیامبر (ص) نازل کرد ، فاطمه متولد شد و حضرت عروج کرد.

رسول جعفریان

این اثر کتاب بسیار ارزشمندی است با عنوان “دارالسیده توسط خدیجه بیند خویلد در مکه”. قطعه ای بی نظیر از محل زندگی حضرت خدیجه (س).

به طور خلاصه باید گفت که محیط خارج از ماسی ، مکانی مانند مروه تا عمق تونل در امام علی (ع) ، همان چیزی است که شاخه ابی طالب نامیده می شود و هنوز هم وجود دارد. در اینجا خانه های هاشمیان ، از جمله خانه ای است که پیامبر در آن متولد شده است. خانه اوبابا رب و عباس و بسیاری از خانه های دیگر اینجا بودند که همه با گذشت زمان ویران شدند.

تنها این خانه ها که رسول خدا (ص) در آن متولد شد ، ساختمانی بود که حدود 50 سال پیش به عنوان کتابخانه ساخته شده است.

بین این بنا و دیوارهای ماسی در نزدیکی مروه ، خانه حضرت خدیجه قرار داشت و این بنا زمانی مکانی مقدس برای زائران بود. در اوایل فهد ، قبل از توسعه این مناطق ، این ساختمان که تا همین اواخر وجود داشت و همچنین ساختمان جدیدی به نام دارالحفیظ القرآن کاملاً تخریب شد. در همان زمان ، در سال 1410 هجری قمری ، یک ساختمان زیرزمینی کشف شد که پر از ماسه بود و یک راهرو عمومی بر روی آن ساخته شد. بالای آن یک شیب تند در انتهای بازار معروف به ابوسفیان در ورودی خارجی وجود دارد. حوزه. ممکن است بخشی در …. شما مطمئن نیستید.

زکی یمانی ، وزیر نفت سابق عربستان سعودی ، با کمک محققان در مرکز الفرقان در جده ، تحقیق دقیق تاریخی در مورد این خانه را انجام داد.

این کتاب که مستقیماً توسط زکی یمانی نوشته شده است ، در سال 2013/1434 منتشر شده است. این کتاب در 170 صفحه کاغذ براق و چاپ نفیس منتشر شده است. این کتاب دارای 42 نقاشی ، 26 شکل و نقاشی ، و 3 نقشه است که باعث می شود تا از جزئیات بیشتری برخوردار شود. این کتاب راهنمای بسیار مفیدی است از 143 تا 167. تعداد کمی از صفحه ها عکس ، نقشه یا توضیحات رسمی ندارند.

رسول جعفریان

در پایان این کتاب ، یافته های این مطالعه در دوازده نکته ذکر شده است.

  1. حضرت خدیجه دو خانه داشت. شخصی که قبل از ازدواج با پیامبر (ص) در نزدیکی بنی اسد بن عبدالعزیز بود و روی سکه حزمیه بود. و خانه دوم ، موضوع کتاب ، در منطقه عبد الشمس ، در شمال شرقی مسجدالحرام ، جنوب غربی منطقه بنی هاشم بود.
  2. این مطالعه نشان می دهد این خانه که در زاخاق الحجر یا عطار واقع شده است ، محل زندگی پیامبر (ص) با خدیجه بوده و فرزندان آنها در آنجا متولد شده اند. این خانه از زمان معاویه در این طرف مسجد بود تا اینکه در اواسط قرن 14 در هجری قمری به خاک سپرده شد.
  3. در طول قرن ها ، این ساختمان از زمان ساخت به دستور معاویه به تغییرات داخلی آن تغییر یافته و نام دیگری به آن داده شده است ، زاقاق یا کوچه.
  4. از قرن 9th ، به اتاقهای خاصی نام خاصی داده شده است. به عنوان مثال ، سلول گنبد وحی سلول سید خدیجه نامیده می شود. زیرا به این مکان عنوان گنبد وحی یا نمازخانه پیامبر اعطا شده بود. البته سلولهای تولید کننده فاطیما (س) همان نام را حفظ کردند و البته در جنوب غربی و شمال غربی این سلولها تکامل یافتند.
  5. این خانه از دوره مویا تا زمان پادشاه عبدالعزیز وقف داده شده بود که ادامه داشت تا اینکه شهردار مکه ، شیخ عباس کتان ، این ساختمان را به عنوان یک مرکز حفظ قرآن ساخت.
  6. با این مطالعه ، قرن ها حاکمان ، خلفا و سلاطین به این خانه توجه داشته اند و همیشه در تعمیر و نوسازی آن کوشیده اند. بعضی اوقات این اقدامات را شیخ آقا از طرف سلطان انجام می داد.
  7. مکانی به عنوان مادر فاطمه در کنار این خانه کمک بیت سیده خدیجه بود و ناصر عباسی درآمد حاصل از آن را به تعمیر خانه اختصاص داد.
  8. یکی از نخستین علمای دوران اسلامی ، زیارت در اماکن تاریخی مکه را انکار نکرد ، این اثری است که به رسول خدا (ص) نسبت داده شده است. یکی از آنها خانه حضرت خدیجه است. در میان آنها سخنان قاضی عیاض وجود دارد که با مکاشفه و افشاگری قرآن ، جایی که جبرئیل و مایکل نوشتند که رفتن به آنجا مناسب است ، تسویه حساب کرد. …. مزارع آنها گسترش می یابد و زمین ها و دیوارهای آنها برای بوسیدن.
  9. فصل ویژه به شرح سفرنامه نویس در خانه حضرت خدیجه (س) اختصاص دارد. در این فصل درباره اشتباهات و سایر اشتباهات آنها بحث می شود ، از جمله اینکه حسن و حسین (ع) در آنجا متولد شده اند.
  10. در کاوش های انجام شده در این بخش در سال 1410/1989 ، مکان دقیقاً همانطور که بتونی در این گشت و گذار در ساختمان نوشت ، حفاری شد. البته بتونی در نامگذاری برخی سلول ها اشتباه می کند ، مثلاً سلول های خوراکی نامیده می شود! یا جایی که حضرت خدیجه می تواند تجارت کند! با این حال ، در محل آن شکی نیست.
  11. این مطالعه شامل اسناد ، عکس ها و نقشه های متعددی است که به سید خدیجه اختصاص دارد و برای اولین بار منتشر می شود.
  12. برای اولین بار در این تحقیق ، گزارش فاسی از این خانه متعلق به قرن 9 هجری قمری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. گزارش های وی حاوی جزئیات جالبی است که همه در مقیاس مدرن بررسی شده اند. در این بخش تلاش شده است تا نمای نزدیک از این خانه ارائه شود.

رسول جعفریان

یادآوری 3 امتیازی

ج: همانطور که در بالا مشاهده می کنید ، زکی یمانی و م instسسه وی با عقیده عمومی وهابی به عدم صحت نعمت ها کاملاً مخالف هستند و این کتاب دقیقاً همان چیزی است که برکات تاریخ پیام آور خدا را نشان می دهد. علیه السلام) مشکلی نیست. این نوعی رقابت داخلی است که در عربستان سعودی وجود دارد.

ب: متأسفانه ، فهرست منابع این کتاب به ویژه در آثار شیعه ، با فهرست منابع همراه نبوده است تا مشخص شود که آیا از همه منابع حاوی اطلاعات در مورد خانه حضرت خدیجه استفاده شده است یا خیر. تا آنجا که به حواشی انتهای برخی از فصل ها مربوط می شود ، از روایت آثار عربی شیعه باستان استفاده نمی شود.

پاسخ: در مورد این خانه حتی در سفرهایم به ایران اطلاعات جالبی وجود دارد که قبلاً هرگز ندیده ام. به عنوان مثال ، رحمت الله بخارایی در سال 1303 در این باره نوشت. و در سه شنبه اول ماه ذی الحجه از خانه مبارک پیامبر دیدار کردیم. ابوقبیس در نزدیکی فروشگاه خرده فروشی واقع شده است. بنیانگذار افتخار او بود. و در آنجا خانه سر خدیجه کبری و بنیانگذار حضرت فاطمه زهرا (خداوند شاد می شود) وجود داشت. امام با سر خدیجه در آنجا بود و همسایه وی را سوق اللیل نیز می نامند. این دست حضرت فاطمه (س) و جایگاه مالی حضرت خاتمی مآب (س) است. و هر یک از آنها عمق دارند.

شرح مفصلی از این خانه در سفرهای شعری از زمان ناصرالدین شاهی آورده شده است.

آنجا با مددکار رفتیم

خانه ای که تو بودی ، خدیجه

چو را در هشتم آن خانه بگذارید

بنشین همه بندگان بروند

در آنجا سه ​​پله پایین رفتیم

حیاط بسیار خوب و مطبوعی است

تمام طبقات با سنگ مرمر فرش شده اند.

من یک اتاق دارم

گنبدی مانند ماه در وسط

زادگاه زنان خوب

همه پرده های مخمل آویزان بود.

روی گلهای سرو و اندرو کوک بزنید

همه ما پشیمان می نشینیم

چه کسی اینجا روی بدن فاطمه می نشیند

البته گزارش های دیگری نیز از سفرهای ایرانی درباره این خانه وجود دارد که همه آنها باید استخراج و به محتوای این کتاب اضافه شود.

رسول جعفریان

رسول جعفریان

دکمه بازگشت به بالا