عمومیگزارشگر کسب و کار

از بین بردن لکه از روی فنجان نعلبکی

بعضی وقت‌ها خسته و کوفته از سر کار به خانه برمی‌گردید فقط به این امید که خودتان را به آشپزخانه برسانید و روح و جسمتان را مهمانِ بهترین نوشیدنیِ دنیا کنید: قهوه. حالا تصور کنید فنجان یا ماگتان را برمی‌دارید تا قهوهٔ ‌آماده‌شده را درون آن بریزید اما ناگهان چیزی می‌بینید که خستگی در بدنتان صدبرابر می‌شود:‌ قهوه‌هایی که قبلاً در فنجانتان نوشیده‌اید از خودشان یادگاری به جا گذاشته‌اند. احتمالاً با خود می‌گویید تمیز کردن فنجان از این یادگاری‌ها کار حضرت فیل است و عطای نوشیدن قهوه را هم به لقایش می‌بخشید.

حق دارید! هیچ چیز بدتر از دیدن لکه‌ روی فنجان نعلبکی نیست. ولی کمی دست نگه دارید. بهتر است از بین بردن لکه از روی فنجان نعلبکیبه بخت و اقبال خودتان، ظرف‌شستن‌تان، مایع‌های ظرفشویی، ماشین ظرفشویی، زمین، آسمان و… بد و بیراه نگویید. تمیز کردن فنجان از لکهٔ قهوه راه و روشی دارد. در این مطلب چند روش معمول را که مو لای درزشان نمی‌رود به شما می‌آموزیم تا از این بابت همیشه خیالتان راحت باشد. اگر در کافی‌شاپ یا رستوران هم کار می‌کنید باید بگوییم که این ترفندها برای شما از نان شب هم واجب‌تر است و باعث می‌شود کار شما هزاربرابر راحت‌تر شود و جلو بیفتید. و اما آن ترفندها چه هستند؟

استفاده از مواد سفیدکننده

شاید معمول‌ترین روش پاک کردن لکه‌ها از ظروف استفاده از مواد سفیدکننده باشد. روش استفاده از آن هم به این صورت است که یک قاشق غذاخوری مایع سفیدکننده را در فنجان یا ماگ می‌ریزید و مابقی حجم آن را با آب ولرم پر می‌کنید. یک تا دو ساعت صبر کنید و سپس ظرف را خوب بشویید. نشانهٔ‌ اینکه ظرف خوب شسته شده این است که دیگر بوی مایع سفیدکننده ندهد.

البته استفاده از آن را زیاد توصیه نمی‌کنیم. چون این مواد گاز تولید می‌کنند و گاز آن‌ها برای ریه مضر است. استفادهٔ‌ زیاد از آن‌ها برای پوست دست هم خطرناک است. درضمن اگر از مواد سفیدکننده برای شست‌وشوی ظروف استفاده کردید باید حسابی آن‌ها را آب‌کشی کنید. چون موادشان به‌سختی از ظروف پاک می‌شود و ممکن است همراه با نوشیدنی بعدی وارد معدهٔ‌تان شود. باوجوداین‌ها اگر تصمیم گرفتید از آن استفاده کنید تمام اصول بهداشتی و ایمنی را رعایت کنید. این مایع چون بی‌رنگ است ممکن است کودکان را به خطا بیندازد و دردسرساز شود.

استفاده از جوش شیرین

اگر از آن دست افرادی هستید که از مواد شیمیایی و اسیدی بیزارید و دوست ندارید از این‌جور مواد به ظروفتان بزنید باید به شما بگوییم که جوش شیرین بهترین انتخاب برای شما در تمیز کردن لکه‌ها از ظروفتان است. جوش شیرین پاک‌کننده‌ای ارزان و بی‌خطر است و نام علمی‌اش بی‌کربنات سدیم و نوعی نمک است. درواقع مانند پودر صابون عمل می‌کند اما خاصیت اسیدی ندارد و چرب هم نیست.

برای تمیز کردن لکهٔ قهوه حدود یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را داخل فنجان یا ماگ بریزید. کمی آب به آن اضافه کنید و همَش بزنید تا به شکل خمیر درآید. با پارچه‌ای نرم یا اسفنج خمیر را به سطح داخلی فنجان بمالید. این خمیر تمام تیرگی داخل ظرف را به خود جذب می‌کند و درحقیقت تمیزش می‌کند. سپس خمیر را درآورید و فنجان را با آب بشویید که تمیزِ تمیز شود.

استفاده از سرکهٔ سفید و نمک

سرکه هم یکی دیگر از مایع‌های بی‌ضرری است که می‌توان از آن برای تمیز کردن لکهٔ قهوه استفاده کرد. برای این کار ‌باید فنجان یا ماگ خود را تا نیمه با سرکه پر کنید. اجازه دهید تا 10 دقیقه سرکه در ظرف بماند. سپس با اسفنج یا اسکاچ درون ظرف را پاک کنید و آب بکِشید.

در روش دیگر می‌توانید علاوه بر سرکه در فنجان نمک هم بریزید. این کار را به قدری انجام دهید که خمیر درست شود. سپس خمیر را به لکه‌ها بسایید تا آن‌ها را پاک کند. بعد هم فنجان را بشویید تا کاملاً تمیز شود.

استفاده از قرص تمیزکنندهٔ ‌دندان

اگر از نعمت همنشینی با مادربزرگ یا پدربزرگتان برخوردارید شاید باورتان نشود قرص تمیزکننده‌ای که با آن‌ دندان‌های مصنوعی‌شان را تمیز می‌کنند چقدر در تمیز کردن فنجان و ماگ مؤثر است! یکی از قرص‌ها را یواشکی بردارید، فنجان را با آب پر کنید و قرص را داخل آن بیندازید. بعد از یک ساعت آن را خوب بشویید. وقتی میزان تمیزکنندگی را دیدید و تعجب کردید، نزد پدربزرگ یا مادربزرگتان بروید و اعتراف کنید. احتمالاً آن‌ها هم وقتی تمیزی فنجان را ببینند باز هم از قرص‌هایشان به شما بدهند.

استفاده از پودر صابون

اگر فنجانتان خیلی جان‌سخت است و لکهٔ قهوه را رها نمی‌کند می‌توانید از پودر صابون هم استفاده کنید. ‌به این صورت که صابون را داخل آن خرد کنید سپس به اندازهٔ‌ کافی درون آن آب گرم بریزید و مخلوط را دور بچرخانید. بعد از چند دقیقه با اسفنج آن را شست‌وشو دهید.

چند نکتهٔ ‌مهم

ـ قبل از اینکه فنجان یا ماگتان را بشویید حسابی تحقیق کنید که اصلاً چه جنسی دارد. بعضی از لیوان‌ها که از جنس فولاد ضد زنگ هستند یا سنگی هستند را می‌توانید داخل ماشین ظرفشویی هم بگذارید و کامل هم تمیز می‌شوند.

ـ ماگ‌های همراه که در آن استیل به کار رفته است را با اسفنج نرم تمیز کنید و ماگ‌های سرامیکی را هم با ظرافت و به نرمی اسکاچ بکشید.

ـ برای تمیز کردن فنجان‌هایی که از جنس فولاد ضد زنگ هستند می‌توانید از روش صابون، جوش شیرین یا سرکه استفاده کنید.

ـ اگر ماگتان بلند است یا دهانهٔ ‌تنگی دارد بهتر است از فرچهٔ مخصوص استفاده کنید و ته آن را حسابی تمیز کنید.

ـ نکتهٔ ‌آخر اینکه بهترین دفاع حمله است. وقتی قهوهٔ خود را نوش جان کردید بهتر است همان موقع با یکی از روش‌هایی که ذکر کردیم فنجان یا ماگ خود را بشویید. هرچه ظرفتان را دیرتر بشویید تمیز کردن لکهٔ قهوه از آن سخت‌تر می‌شود و بیشتر زمان می‌برد.

برای از بین بردن لکه از روی فنجان نعلبکیمی‌توانید از ترفندهای این صفحات youtube.com و pinterest.com استفاده کنید.

علت ایجاد لکه چای و قهوه بر روی لیوان

رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه چای، آن را به یکی از بدترین انواع لکه تبدیل می‌کند. چرا که عملا می‌تواند هر وسیله‌ای را به راحتی رنگی کند. قدرت رنگ‌دهی چای و قهوه به قدری بالا است که در بعضی از نقاط جهان، از گیاه آن‌ها برای رنگ آمیزی بافت پارچه استفاده می‌کنند.

علت ایجاد شدن لکه چای و قهوه بر روی لیوان، پدیده پلیمریزاسیون است. جایی که دو یا بیشتر از دو مولکول با هم واکنش می‌دهند و یک مولکول بزرگ‌تر ایجاد می‌کنند. در چای و قهوه یکی از این دو مولکول یک ماده شیمیایی آلی است که در نوشیدنی‌ها یافت می‌شود و مولکول دیگر نیز اکسیژن است. هر چه قدر لکه روی لیوان چای بیشتر بماند، فرصت بیشتری برای پلیمریزاسیون وجود دارد و در نتیجه لکه‌های بزرگتری ایجاد می‌شود. اگر با این لکه‌های قهوه‌ای مقابله نکنید، آن‌ها به مرور رشد می‌کنند تا زمانی که تمام فضای فنجان شما را پر کنند.

روش‌های تمیز کردن لکه چای و قهوه از روی لیوان

برای تمیز کردن لکه چای و قهوه ار روی فنجان و لیوان بهتر است جنس لیوان خود را بدانید. برخی از انواع مختلف لیوان‌ها ممکن است به دلیل جنس ضعیف خود، نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشند. برای از بین بردن لکه چای روی لیوان، می‌توانید آن را به ماشین ظرفشویی بسپارید. اما اگر با لکه سرسختی سر و کار دارید بهتر است که روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • از بین بردن لکه‌های استکان با استفاده از مایع ظرفشویی

مایع‌های ظرفشویی با خاصیت لکه‌بری تولید می‌شوند. از این رو می‌توانند در تمیز کردن لکه چای و قهوه از روی فنجان و لیوان در خط مقدم قرار بگیرند. برای استفاده بیشتر از خاصیت لکه زداییِ ، ابتدا با آب گرم محل لکه را شسته و سپس مایع را به اندازه‌ای که دور تا دور لکه پوشانده شود بر روی فنجان یا لیوان بریزید. یکی دو دقیقه صبر کنید تا مایع به عمق لکه نفوذ کند. سپس با استفاده از یک اسفنج ان را تمیز کنید. برای از بین بردن لکه نوشیدنی از لیوان‌های مسافرتیِ استیل، حتما از اسفنج نرم استفاده کنید، تا لیوان خش برندارد. برای ظروف سرامیکی نیز بهتر است که از اسفنج‌های سبک استفاده کنید.

  • برق انداختن استکان چای جوش شیرین

اگر مایع ظرفشویی از پس تمیز کردن لکه چای و قهوه از روی فنجان ‏برنیامد، جوش شیرین را امتحان کنید. حدود ۱ قاشق چای‌خوری روی محل لکه بپاشید. مقداری آب روی آن بریزید تا خمیر شود. حالا با یک اسفنج نرم و مرطوب محل لکه را تمیز کنید. جوش شیرین با خاصیت لکه‌بری خود، لیوان یا فنجان شما را به‌ تدریج تمیز می‌کند. در مرحله اخر لیوان را به خوبی آبکشی کنید تا جوش شیرین باقی مانده از بین برود.

  • از بین بردن لکه چای روی لیوان با سرکه

اگر می‌خواهید برای تمیز کردن لکه چای و قهوه از روی فنجان ، از سرکه استفاده کنید، یک ظرف بزرگ به نسبت ۱ به ۱ با سرکه و آب داغ پر کنید. اجازه دهید این محلول به مدت ۱۰ دقیقه باقی روی لکه باقی بماند تا به‌طور کامل اثر کند. سپس محل لکه را با اسفنج نرم و مایع ظرفشویی تمیز کنید و آن را آبکشی کنید.

  • از بین بردن لکه‌های استکان ‏ با استفاده از نمک و یخ
  • مقداری نمک ته لیوان پاشیده و چند قطعه یخ خرد شده روی آن بریزید.
  • دور لیوان را با چند لایه کیسه فریزر بپیچید و ان را به شدت تکان دهید. نمک‌های دانه درشت، پاک کننده‌های طبیعی لکه‌های چای و قهوه هستند.
  • سپس لیوان را با آب تمیز شسته و از نتیجه نهایی شگفت‌زده شوید.
  •  برق انداختن استکان چای ‏ با استفاده از اسفنج ملامینه
  • اسفنج فومیِ ملامینه را مرطوب کرده و انقدر روی لکه بمالید تا تمیز شود.
  • لیوان را با یک برس کوچک مثل مسواک تمیز و آب گرم و صابون بشویید.

در این مرحله لکه‌ها کاملا از بین رفته‌اند و می‌توانید از درخشش لیوان یا فنجان خود، لذت ببرید

مراحل تمیز کردن لکه چای و قهوه از روی فنجان

اغلب ما از نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه گرم لذت می‌بریم. اما لکه چای یا قهوه می‌تواند از زیبایی لیوان شما کم کند. رعایت نکات زیر، ظروف لک شده شما را به روز اول بر باز می‌گرداند.

تمیز کردن لکه چای و قهوه از روی ‏فنجان

گاهی ممکن است، فنجان پر از چای یا قهوه را به حال خود رها کنیم. وقتی فنجان را خالی کنید احتمالا متوجه حلقه‌های قهوه‌ای رنگی درون آن خواهید شد. گرچه این لکه‌ها برای سلامتی مضر نیستند اما از لذت دوباره نوشیدن چای در آن فنجان می‌کاهند. اما نگران نباشید. با دنبال کردن مراحل زیر، از شر لکه‌ها خلاص می‌شوید.

  1. با کمی آب سرد ته فنجان را خیس کنید.
  2. یک لایه نازک جوش شیرین درون فنجان بپاشید تا دور حلقه‌های قهوه ای را بپوشاند.
  3. بعد از گذشت ۱۰ دقیقهً، با اسفنج نرم جوش شیرین را پاک کنید.
  4. حالا با شوینده‌های معمول ظرف را شسته و شاهد از بین رفتن  لکه‌های قهوه ای باشید.
  5. در صورت نیاز مراحل بالا را تکرار کنید.

بهتر است به محض این که متوجه لکه در لیوان یا فنجان خود شدید، بلافاصله اقدام به تمیزکردن آن کنید. این کار باعث می‌شود که لکه‌ها راحت تر پاک شوند. برای از بین رفتن کامل لکه‌ها، ممکن است نیاز باشد تا مراحل بالا را چند بار تکرار کنید.

تمیز کردن لکه چای و قهوه از روی ‏لیوان

اسید چای تمایل به چسبیدن به سطوحی دارد که با آن برخورد می‌کند. این اتفاق ممکن است برای لیوان‌های شیشه ای نیز رخ بدهد. در صورت بروز این مشکل، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

  1. سه قاشق غذاخوری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ ایجاد شود.
  2. خمیر را روی لکه‌های چای بمالید.
  3. ۱ قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب داغ حل کنید.
  4. محلول را داخل لیوان بریزید تا لکه‌ها را بپوشاند.
  5. لیوان را به مدت یک شب در همان حالت نگه دارید.
  6. لیوان شیشه‌ای را با شوینده‌های معمول بشویید.
  7. در صورت نیاز مراحل بالا را تکرار کنید.
دکمه بازگشت به بالا