اقتصادی

از نشان استاندارد مشترک برای کشورهای اوراسیا تا رایزنی برای ارزیابی حجم بسته‌های اینترنتی

رئیس سازمان ملی استاندارد از تدوین بسته ای برای تسهیل واردات مواد اولیه خبر داد و تشکیل علامت استاندارد برای کشور اوراسیا را پیشنهاد داد و اتومبیل های لوکس غیر استاندارد ، ذرت آلوده و ماسک های سه لایه استاندارد خریداری شده توسط این سازمان در اینترنت. گفت كه یانگ در حال مذاكره با وزارت ارتباطات است.

به گزارش گزارشگر یک ، در پایان ماه فوریه ، نیره پیروزبخت بازنشسته شد و غلامرضا شریعتی ، استاندار سابق خوزستان ، با حکم رئیس جمهور برای یک دوره چهار ساله به عنوان رئیس سازمان ملی استاندارد قرار گرفت. وی قصد دارد آزمایشگاههای مرجع را برای ارتقا production تولید و صادرات و استاندارد سازی تابعیت گسترش دهد. جزئیات مصاحبه گزارشگر یک با شریعتی را می توانید در زیر بخوانید.

-سازمان ملی استاندارد برای تقویت تولید و صادرات داخلی چه اقداماتی انجام داده است؟

سال گذشته ، سازمان ملی استاندارد 41 گواهی دانش بنیان برای محصولات غیر استاندارد صادر کرد. از همه مهمتر بسته ای در زمینه واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه ای با توجه به نام سال جدید تهیه و منتشر خواهد شد. این بسته تضمین می کند که واردکنندگان مواد اولیه و کالاهای واسطه ای در بدنه استاندارد ملی ثبت نام کرده و محموله ها را برای تسریع در تأمین مواد اولیه تسریع می کنند ، برای واحدهای تولیدی امکانات خوبی فراهم می کند. تحویل واحد تولید. در عوض ، نظارت به واحد تولید و فرآیند تولید منتقل می شود. این اقدام برای اخلال در تولید صورت گرفت. با این طرح حتی ازدحام ماشین آلات در خط تولید به یک روز کاهش یافته است.

علاوه بر این ، 17193 پرونده مربوط به کارگروه تعیین خصوصیات مشتقات نفت و میعانات مورد بررسی قرار گرفت و 860 مورد قاچاق شناسایی و به دادگاه ارسال شد.

در زمینه صادرات ، مانند کشورهای اروپایی ، سازمان ملی استاندارد پیشنهاد داده است که این کشورها علامت واحدی جدا از علامت استاندارد ایجاد کنند تا یک بازار واحد تشکیل شود. در صورت پذیرفته شدن پیشنهاد ، کنترل مضاعف برای واردات و صادرات کالاهای دارای این علامت از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا لازم نیست. این پیشنهاد اکنون به سازمان توسعه تجارت ارائه شده و مورد استقبال قرار گرفته است. اتحادیه اروپا همچنین یک استاندارد مشترک در بین 28 کشور دارد. اجرای این پیشنهاد همچنین به شما کمک می کند تا تحریم ها را دور زده و تجارت با کشورهای همسایه را ارتقا دهید.

در حال حاضر وضعیت اجرای استانداردهای خودرویی -85 چگونه است و در حال حاضر چه تعداد از آنها اجرا می شوند؟

در حالی که بیشتر 85 استاندارد تدوین شده برای خودروهای جدید در حال حاضر در حال اجرا هستند ، دو مورد از این استانداردها که تاثیری در ایمنی خودرو ندارند هنوز اجرایی نشده اند و امسال می توانند به روشی که توسط خودروسازان ارائه شده و وعده داده شده اند اجرا شوند. . این دو معیار در زمینه سنسورهایی است که به فاصله وسیله نقلیه از قبل و آنتن الکترونیکی حساس هستند و در کشور ما نیازی به آن ندارند و باید از طریق واردات تأمین شوند.

-بر اساس قانون هوای پاک ، همه خودروهای تولیدی جدید از سال گذشته یورو 5 بوده اند ، آیا این قانون اجرا نشده است؟ به طور کلی برای خلاص شدن از آلودگی هوا چه کاری انجام داده اید؟

طبق روش Clean vs. ، آژانس حفاظت از محیط زیست وظیفه تعیین میزان آلودگی آلاینده های حرکتی را شامل می شود ، از جمله کلیه وسایل نقلیه ، و شماره گذاری وسایل نقلیه بدون اجازه از این سازمان نیست. بنابراین ، این موضوع در صلاحیت آژانس حفاظت از محیط زیست است و نهاد استاندارد ملی هیچ گونه تعهدی در این زمینه ندارد. البته ، توسعه استاندارد و آزمایش به درخواست سازمان محیط زیست از طریق اتاق ویرایش انجام می شود.

کار آژانسهای مختلف در ارتباط با آلودگی هوا و سوختهای کم سوخت در کلان شهرها در قانون هوای پاک قید شده و سازمان حفاظت از محیط زیست وظیفه نظارت بر حسن اجرای این قانون را بر عهده دارد. در مورد کیفیت سوخت و تأثیر آن بر کیفیت هوا ، مطالعات نشان داده است که از زمان تجدید نظر در استاندارد بنزین در سال 2009 ، میزان گوگرد سوخت همیشه کمتر از 300 ppm و حدود 50 ppm بوده است. میزان دی اکسید گوگرد در هوا از سال 2008 در حال کاهش است و هیچ تاثیری بر ذرات معلق در هوا ندارد.

بنابراین ، فرض بهبود کیفیت بنزین به عنوان منبع آلودگی هوا از نظر فنی قابل دفاع نیست. شایان ذکر است که سالانه فقط 9 درصد از اتومبیل های در حال کار در سراسر جهان تجدید می شوند و اصلاح آلودگی هوا بدون ترک خودروهای قدیمی غیرممکن است. با فرض اینکه یک وسیله نقلیه قدیمی با تمام سطوح کیفیت سوخت خودرو از بین رفته و تعادل بین مصرف و ظرفیت تنفس در شهر را ایجاد می کند ، حداقل 10 سال طول می کشد تا اصلاح وسایل حمل و نقل در استان تهران انجام شود. مشکل را حل نکنید. آهسته آهسته ، نهاد استاندارد ملی مطابق با ماده 18 قانون هوای پاک تجارت می کند. با این حال ، طبق همین قانون ، نهاد استاندارد ملی هیچ گونه مسئولیتی در مورد کیفیت سوخت های تولید داخل ندارد و همه سوخت ها در حال حاضر در داخل کشور تأمین می شوند. مسئولیت کیفیت سوخت داخلی به عهده آژانس حفاظت از محیط زیست است.

نکته دیگری که باید به آن توجه شود ، توانایی شهر در جای دادن اتومبیل است. به عنوان مثال ، فرض کنید شما روزانه با بیش از 1 میلیون ماشین در تهران سفر می کنید ، محاسبه شده توسط اندازه اگزوز ماشین شما ، مقدار زیادی دود وارد شهر می شود ، اما در واقع هیچ راهی برای تخلیه شهر وجود ندارد. بنابراین ، آلودگی هوا حتی اگر ترافیک سنگین شهر ، کمبود سیستم تهویه مناسب و کیفیت سوخت پایین به دلیل ضعف وسایل نقلیه عمومی وجود داشته باشد ، ادامه خواهد داشت و در چنین شرایطی ، یک سری اقدامات باید در مورد آلودگی هوا انجام شود.

-چه موارد منفی در زمینه آزمایشگاه مربوط به استاندارد وجود دارد؟

حوزه آزمایشگاه سوخت دارای اشکالاتی است ، بنابراین در حال حاضر ، فقط دو آزمایشگاه در بندر کرج و شهید رجایی در این زمینه فعال هستند. البته ، برخی از آزمایشگاه های تعاونی در بخش خصوصی فعالیت می کنند ، اما به نوعی وابسته به بخش نفت هستند ، بنابراین استقلال و بی طرفی کافی وجود ندارد. سازمان ملی استاندارد باید حداقل دو آزمایشگاه دیگر برای گسترش و افزایش آزمایشگاه های بنزین و سوخت و گسترش چتر نظارتی و حاکمیتی در بحث سوخت اضافه کند و بودجه تملک دارایی های سازمان در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. گرچه هنوز کافی نیست.

البته کمبود آزمایشگاه به نیاز آزمایشگاه ها در زمینه مواد غذایی ، فلزات سنگین و پتروشیمی ها و همچنین سوخت مربوط می شود. بنابراین نصب آزمایشگاه هاب منطقه ای و به روزرسانی آزمایشگاه مرجع برای خرید تجهیزات به امکانات و بودجه بیشتری نیاز دارد. بعلاوه ، آزمایشگاه حلال مطابق قانون به نهاد استاندارد ملی واگذار شده است و تنها مرجع صدور علامت حلال این موسسه این است که آزمایشگاه نیز باید از این نظر مجهز باشد.

نکته دیگر این است که بحث در مورد وزن ها و اندازه گیری ها و استانداردها به طور کلی نمونه ای از شهروندی است و تجهیزات آزمایشگاهی نیز مورد نیاز است. نمونه بارز و روزمره این موضوع استفاده از اینترنت است. هیچ آژانس رسمی دولتی وجود ندارد که به دقت میزان اینترنت خریداری شده در اینجا نظارت کند ، اما هنوز در سازمان استاندارد ملی امکان پذیر نیست و در حال حاضر در حال رایزنی با وزارت ارتباطات است. البته مالکیت وظیفه ما نیست و اگر آزمایشگاه های بخش خصوصی مایل به همکاری باشند مجوزها اعطا می شود. با این حال ، گسترش آزمایشگاه های مرجع برای نظارت و اجرا ضروری و در دستور کار است و با توجه به اهمیت مترولوژی در زندگی روزمره مردم و در بخش تولید ، سیستم ارزیابی انطباق در تعدادی از بخش ها دستخوش تغییرات اساسی است. دوره پنج ساله و امیدواریم نقشه راه برای این تغییر به زودی آماده شود.

-سازمان ملی استاندارد برای حل مشکل انبارداری کالاهای گمرکی چه اقداماتی انجام داده است؟

برای ریخته برنج ، استاندارد 127 تغییری نکرده است. مسئله این است که تحت شرایط تحریم ها ، وزارت صمت و شرکت های بازرگانی دولتی کشور تأمین کننده برنج را تغییر داده اند. واردات از کشور جدید از نظر ایمنی و سلامت مسئله ای نبود ، اما از نظر شکل ظاهری استانداردهای تعیین شده را به چالش می کشید. به عنوان مثال ، اندازه ذرات در برابر استاندارد 127 بود. سرانجام ، شرکت بازرگانی دولتی تصمیم گرفت با ارزیابی تأمین کنندگان مبدأ ، موارد اصلاحی لازم را منتشر کند و با توجه به اینکه هیچ ارتباطی با ایمنی و سلامتی مردم ندارد ، برنج را از 127 سال به توافق رساند. اندازه و خلوص برنج درگیر شده است. به طور کلی ، سازمان ملی استاندارد ماهانه آماری از واردات دریافت کرده است ، مشکل اصلی سهام این است که اسناد توسط بانک مرکزی تأمین نمی شود. ما همچنین واردات زیادی داشتیم ، اما سیستم تخلیه کافی نبود. اگر واردکننده کالا را به دلیل شرایط تورمی گرانتر به فروش برساند ، کالاها را در گمرک نگه داشته و همین امر صادق است.

به طور معمول ، به دلیل مسائل استاندارد انبار ، بار به ندرت در گمرک ذخیره می شود. اندازه گیری ها معمولاً از زمان اطلاع رسانی به صاحب کالا تا ترخیص کالا از گمرک انجام می شده است ، اما مشکل اینجاست که صاحب کالا وقتی به او گفته می شود محموله مطابقت ندارد ، کالا را پس نداد. در طول سال گذشته ، 100 محموله با بیش از 25000 تن ، از جمله شیرآلات بهداشتی ، قطعات خودرو ، مصالح ساختمانی ، الکترونیک و غیره ، به دلیل عدم انطباق با استاندارد بازگردانده شدند. این امر به واردکنندگان رحم نکرد و این یکی از دلایل حمله به سازمان ملی استاندارد است که نمونه آن جلوگیری از پاکسازی 120 هزار تن ذرت آلوده است.

آیا ذرت آلوده به الکل تبدیل می شود؟

20،000 تن ذرت آلوده باید به الکل تبدیل شود و با شروع این روند توسط سازمان ملی استاندارد کنترل می شود. با این حال شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه محموله پس داده شده و تبدیل به الکل اکنون منتفی است. تاکنون این ذرت هرگز حتی برای تولید الکل وارد کشور نشده است. اساساً حتی یک ذره ذرت آلوده نیز وارد ایالات متحده نشده است.

-چه تخصیص نهایی خودروهای لوکس غیر استاندارد اعلام شد؟

اتومبیل های لوکس هم اکنون متعلق به سازمان املاک هستند. سازمان استاندارد ملی به دولت پیشنهاد داده است كه این اتومبیل ها اگر از اروپا وارد می شوند نه از ایالات متحده ، مجوز داشته باشند و شرایط دیگری نیز دارند. با این وجود برخی از این وسایل نقلیه بیش از 2500 سی سی هستند و به همین دلیل صدور مجوز غیرممکن است ، زیرا این نیاز توسط شورای وزیران تصویب شده است. همچنین ، وسایل نقلیه بدون سفارش قابل برگشت نیستند. اگر به کالایی عنوان قاچاق داده شود ، این قوانین و مقررات ملی را نقض می کند و به دنبال آن موارد استاندارد ارائه می شود. آنچه دولت ادعا می کند این است که برخی از این خودروها قاچاق شده اند.

ما پیشنهاد می کنیم از وسایل نقلیه قاچاق در مناطق آزاد استفاده کنیم یا آنها را در اختیار نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ملی قرار دهیم. به طور کلی ، استاندارد برای ترخیص این خودروها از گمرک نیست ، بلکه مغایرتی با قوانین دارد. با این حال ، هنگامی که هیئت وزیران مصوبه ای را اتخاذ می کند ، نهاد استاندارد ملی قادر و آماده ارزیابی است و به ترخیص خودرو کمک می کند.

-مردم معمولاً از کیفیت پایین کالاها ، به ویژه کالاهایی که از چین وارد می شود ، شکایت دارند و سازمان ملی استاندارد را مقصر این امر می دانند. پاسخ شما چیست؟

بخش قابل توجهی از محصولات غیر استاندارد خارج از کنترل ارگان های استاندارد ملی قاچاق می شود. از طرف دیگر ، نهادهای استاندارد ملی فقط کالاهایی را با استانداردهای اجباری بازرسی می کنند. کنترل کیفیت سایر کالاها به عهده وزارت معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت است و به نمایندگی از این وزارتخانه ها کالاهایی را برای ورود به کشور صادر می کنند.

مقامات موظفند برای کالاهایی که هویت کیفیت آنها مشخص است مجوز صادر کنند ، حتی اگر توسط سازمان ملی استاندارد نظارت نشود. در این صورت ، اگر کسی شکایتی کرد ، می توانید پیگیری و تحقیق کنید. علاوه بر این ، با توجه به کالاهای خارجی ، کنترل تصادفی در سطح بازار انجام می شود و اگر کالاها کالای غیراستاندارد شوند ، غیر قابل استفاده می شوند. در حال حاضر 35000 استاندارد تدوین شده است که از این تعداد حدود 1100 مورد دارای استاندارد اجباری هستند.

تدوین استاندارد ماسک به کجا انجامید؟

ماسک پزشکی استاندارد سه لایه دارای معیارهای خاصی است ، اما از آنجایی که ماسک پس از شیوع ویروس کرونا به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد ، خرید تجهیزات لازم برای تولید ماسک سه لایه استاندارد و تسریع روند استاندارد سازی ضروری است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا