فرهنگی

اسکناس‌های جدید؛ با حافظ اما بدون صفر

هزار و دو هزار و عمان اسکناس های جدید تومانی منتشر شده است اما در آنها خبری از صفر نیست اما هنوز عکس هایی از مقبره حافظ و مقبره تبریز شاعر و آرامگاه ابوعلی وجود دارد. سینا در آنها دیده می شود.

به گزارش گزارشگر یک ، حدود یک قرن از چاپ اولین اسکناس در ایران می گذرد و در این مدت همیشه نقش افراد برجسته یا تصاویر آثار تاریخی و میراث فرهنگی ایران مورد توجه بوده است. تقریباً روی اسکناس های دوره قاجار ، عکس های شاس آن زمان روی اسکناس های رضاخان و اسکناس های محمدرضا پالوی با واحد پول کشور دیده می شد.

بر اساس اطلاعات موجود ، تصویر قبر یکی از نویسندگان ادبیات به سری دوم اسکناس های بانک مرکزی ایران در زمان محمدرضا پهلوی در سال 1341 ، زمانی که برای اولین بار به اسکناس رسیده است ، برمی گردد. ؛ یک اسکناس 1000 ریالی با تصویر محمدرضا پالوی روی جلد رسمی نیروی هوایی شاهنشاهی ایران و تصویر پشت مقبره حافظ چاپ و به جامعه ایران تحویل داده شد.

متعاقباً ، قبل از پیروزی انقلاب در سال 1978 ، قبر حافظ پشت اسکناس های 1000 ریالی سری 4 و 5 بانک مرکزی ایران در سالهای 43-43 و 45- 1344 و همچنین روی همان اسکناس بود. سری 6 و 7 در 47-47 سال. 1345 و 49- 1347 ، سری 8 تا 11 در 52- 1347 ، سری 12 تا 15 در 57- 1353.

با پیروزی انقلاب ، اسکناس ها رنگ و شکل دیگری به خود گرفت ، اما همچنان مانند گذشته ، تصویر آرامگاه حافظ هنوز در پشت اسکناس 1000 ریالی (سری برگاهی) با تصویر امام بود. . آرامگاه رضا.

در اسکناس های سری انقلاب 1360-1371 ، خبری از مقبره ها یا تصاویر سایر افراد مشهور فرهنگی و ادبی و همچنین تصویر مقبره حافظ در پشت اسکناس 1000 ریالی نبود. روی صورتحساب قابل مشاهده نبود. تصویر پشت اسکناس 1000 ریالی نیز به گنبد سنگ (مسجد راک) تغییر یافته است.

اما در سالهای 1371-1398 بار دیگر روی اسکناس با تصویر امام خمینی (ره) تصویر قبر حافظ به پول مردم برگردانده شد و تصویر قبر این شاعر در پشت 10000 ریال دیده شد. پول

البته حافظ تنها شاعری نبود که در این مجموعه لوایح قبر داشته است. تصویری از مقبره سعدی نیز در قسمت پشتی اسکناس های 100000 ریالی در همان سری اسکناس ها دیده می شود. تصاویر با حاشیه در کنار نقش آرامگاه سعدی ، قسمت مشهور این شاعر ذکر شده است که گفته می شود غلط و غلط است. منتقدان انتقادات مختلفی را دریافت کرده و گفته اند: “انسان عضو یک بدن است” ، اما واحد پول ملی “انسان عضو یکدیگر است”.

البته با توجه به تردید در مورد شکل صحیح این متن ، به عنوان مثال کاووس حسنولی در این باره به گزارشگر یک گفت. در برخی نسخه های چاپی “گلستان” ، ضبط “انسان عضو یک بدن است” جایگزین شده است. برای ضبط معروف “انسان عضو یکدیگر هستند”. “انسان عضوی از یک بدن است” بیشتر فرماندهی کرده و به سعدی نزدیکتر است. با این حال ، چنین نسخه ای در نسخه های خطی قدیمی وجود ندارد.

اکنون نسل جدید اسکناس فاش شده است و شما می توانید قبر حافظ را در تصویر پشت اسکناس مشاهده کنید. هزار 5،000 تومان. البته این اسکناس علیرغم شباهت تصویر قبر این شاعر ، تفاوت چشمگیری با اسکناس قبلی دارد و صفرهایی که سالهاست روی اسکناس دیده می شوند ناپدید می شوند. به نظر می رسد با انتشار این اسکناس ها ، طرح حذف صفر از پول ملی به طور رسمی اجرا شده است.

در همین حال ، پشت اسکناس جدید 2000 تومانی ، طرح مقبره شاعر تبریز و پشت اسکناس 10 هزار تومانی از طرح مقبره شیخ الرئیس بوعلی سینا استفاده کرده است. .

با این حال ، اگر از تصاویر دیگر اسکناس های جدید بگذریم ، این مشکل به وجود می آید: از میان مشاهیر ادبیات ایران ، تنها راه حافظ و سعدی برای ورود به ارز این کشور در طول سال ها باز است. در حالی که تاجیکستان تصویر رودکی ، پدر این شهر ایرانی را روی اسکناس های خود چاپ می کند ، آیا زمان آن فرا رسیده است که به سایر چهره های مشهور فرهنگی و هنری منطقه توجه کنیم؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا