اعضای مجلس دانشآموزی طرحهای تحولی آموزش و پرورش را رصد کنند
وزیر آموزش و پرورش مدرسه را چشمه جوشان تحول دانست و از اعضای مجلس دانشآموزی خواست طرحهای تحولی وزارت آموزش و پرورش در حوزههای مختلف را با دقت رصد و ارزیابی کنند.
به گزارش گزارشگر یک، رضامراد صحرایی صبح امروز در آیین افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس دانشآموزی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشآموز و معلم اظهار کرد: امروز یکی از مهمترین چالشها، چالشی است که آن را خلاء ادراکی، شناختی و ارتباطی بین نسلی نامیدهاند. خلاء بین دانشآموز و معلم از یک سو و دانشآموزان و نسل قبلی خود از سوی دیگر، فاصله ادراکی ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه ظهور فناوریهای نوین و پیشرفتهای سریع موجب شده است نسل قبلی نتواند با نسل فعلی تعامل برقرار کند، عنوان کرد: این خلاء متاسفانه فاصله بین نسلی ایجاد کرده است و باید سعی کنیم آن را از بین ببریم تا ارتباط موثر برقرار شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این موضوع که در سند تحول بنیادین، دانشآموز دارای جایگاه محوری است، گفت: در این سند که به دنبال تحول بنیادین است، تحول در سازوکارهای مدیریتی و تربیتی یک هدف بزرگ دارد و آن استیفای حقوق دانشآموز است. البته این سند بزرگ چند هدف عملیاتی و کلان دارد که نخستین آنها ارتقای شایستگیهای مهارتی و مدیریتی دانشآموزان است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین معیارهای عملکرد آموزش و پرورش این است که چقدر توانسته حقوق دانشآموز را استیفا کند.
صحرایی افزود: نقش دانشآموز در روند تحولی یک نقش راکد و منفعل نیست، بلکه عضوی است که هر اتفاقی با کمک و نهایتا توسط او انجام میشود. دانشآموز باید بتواند با خود، خدا و خلق ارتباط برقرار کند و مدرسه در این راستا نقش بسترساز را دارد.
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین مدرسه یک چهار دیواری بسته نیست، ابراز کرد: در تحول بنیادین عدهای بزرگسال مدرسه را مدیریت نمیکنند بلکه مدرسه تبدیل خواهد شد به میدانی برای معلم، مدیر، دانشآموز، خانواده، مسئولین و نهادهای اجتماعی که هرکدام نقشی دارند و در این بین، نقش دانشآموزان از باقی اجزاء جدیتر است.
صحرایی ادامه داد: مهمترین شاخص ارزیابی در سند تحول بنیادین این است که این سند چقدر توانسته دانشآموز را برای کنشگری مسئولانه در حل مسائل فردی و اجتماعی یاری کند. باید پذیرفت اگر معلم و مدیر تلاش کنند اما نتوانند مشارکت دانشآموز و خانواده را جذب کنند، آن مدرسه در راستای سند فعالیت نکرده است.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: برای تبدیل ایران عزیزمان به یک کشور پیشتاز و زمینه ساز برای تمدن نوین اسلامی باید توجه ویژه به آموزش و پرورش شود، یعنی باید همه مسئولان بدانند این امر ممکن نیست مگر با آموزش و پرورش.
صحرایی ادامه داد: مدرسه، چشمه جوشان تحول است، نقطه آغاز هر تغییر در اقتصاد، جامعه و فرهنگ مدرسه است، در همین راستا تربیت برای آینده از شعارهای کلیدی آموزش و پرورش است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تشکیل مجلس شورای دانشآموزی اتفاقی مبارک است، تصریح کرد: بسیاری تشکیل این مجلس را یک موضوع ظاهری و نمادین میدانند اما در واقع امری حقیقی و اثرگذار خواهد بود. در راستای حقیقی بودن و اثرگذار بودن این مجلس نیز اعضای هیات رئیسه مجلس پس از انتخاب به عنوان مشاوران وزیر منصوب خواهند شد. همچنین کمیسیونهای پنجگانه با معاونان مربوطه جلسات مستمر خواهند داشت تا ارتباطی دوسویه و موثر بین آنها برقرار شود.
صحرایی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس شورای دانشآموزی گفت: برنامه پیشنهادی من به مجلس شورای اسلامی را با دقت مطالعه، بررسی و نقد و همچنین عوامل موفق بودن و موفق نبودن آن را بررسی کنید.
وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین تقاضا دارم با یکدیگر بحث کنید تا بدانیم برای زنده نگهداشتن بذر امید و ایمان در دل دانشآموزان سراسر کشور چه باید کرد. علاوه بر این، طرحهای تحولی وزارت آموزش و پرورش در حوزههای مختلف را با دقت رصد، ارزیابی و ارزشیابی کنید و درباره نحوه ادامه آنها مشارکت فعال داشته باشید. تقاضای دیگر این است که با یکدیگر به صحبت بنشینید که چه برنامههایی میتواند هویت دینی و ملی را تقویت کند و چگونه میتوانیم نقشآفرینی خانوادهها را تقویت کنیم.
صحرایی در پایان خطاب به اعضای مجلس دانشآموزی گفت: از این به بعد همه معاونان بخشنامههای دانشآموزی را پیش از ابلاغ در اختیار مجلس قرار دهند تا بررسی و تایید شود. همچنین شما نیز در رویدادهای مختلف آموزش و پرورش مشارکت داشته باشید و حتی خود را متولی تصور کنید، بهخصوص در رویداد جدیدی که از فردا شروع بهکار خواهد کرد؛ رویداد الفتا در حقیقت الفبای تحولی است و دستاوردهای حوزه آموزشی و تربیتی در آن به نمایش گذاشته میشود تا برای تحول در آموزش و پرورش الگوسازی کنیم.
انتهای پیام