اقتصادی

اعلام آمادگی ایران برای همکاری با اعضای جی‌ئی‌سی‌اف در زمینه سوآپ گاز

وزیر نفت گفت: ایران آماده است با همه اعضای جیئیسیاف در انواع روش های موجود در تجارت گاز طبیعی و الانجی اعم از سوآپ، ترانزیت و سایر روش های متداول و مشارکت داشته باشید.

به گزارش گزارشگر یک، به نقل از وزارت نفت، نشست فوق‌العاده وزارتی، مجمع صادرکننده گاز (جیئیسیاف) ساعت پیش و در آستانه برگزاری ششمین نشست سران این نهاد در دوحه با حضور نمایندگان الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه , قطر, روسیه, ترینیداد و توباگو, ونزوئلا, 11 عضو اصلی جیئیسیاف و اصلی جیئیسیاف و مالزی, نورژ, عراق, پرو و ​​آذربایجان و امارات بهعنوان اعضای ناظر به اعضای ناظر به کار خود پایان دادند. وزیر نفت به محض ورودش به دوحه ملاقاتهای فشردهای با وزیران نفت و انرژی الجزایر، قطر و نیجریه و وزیر امور خارجه ونزوئلا بهمنظور هدف توسعه همکاریهای دو جانبه و جانبه در حوزه انرژی داشت. وی پس از نشست فوق‌العاده وزارت جی‌ئی‌سیاف به ارزیابی زوایای مختلف این نشست پ.

وی در مورد ارزیابی از برگزاری نشست وزیری جیئیسیاف و تصمیمات آن گفت: امروز نشست فوق‌العاده کنفرانس وزارتی مجمع صادرکننده گاز به میزبانی کشور قطر برگزار شد. دستور کار این نشست، بررسی و تبادل نظر وزیران عضو مجمع درباره مسائل شکلی و محتوایی مرتبط با برگزاری ششمین نشست سران مجمع صادرکننده گاز و تهیه و تنظیم اسناد و مطالب لازم برای برگزاری نشست سران بود. در این زمینه، رئیس هیئت عالیرتبه گزارشی از تازه ترین اقدام ها و کشور برگزار می کند برای برگزاری نشست سران ارائه کرد و اسناد و بیانیه های مربوط به این نشست مورد بحث وزیران عضو مجمع قرار گرفت و در نهایت تصویب شد. همچنین متن بیانیه پایانی ششمین نشست سران جی‌ئی‌سیاف ازسوی وزندان تشهوره ای یو شمچنین متنی

اوجی در ارزیابی و تحلیل شرایط حاکمیتی گفت: در دو سال چندین بار افزایش گازهای تاثیرگذار کووید -19 و سویه جدید آن (اومیکرون) و تبعات ناخوشایند آن بر حیات اجتماعی و اقتصادی عمده جهان بودهایم. صنعت گاز با توجه به این که به سایر بخش ها کمتر می شود اما از این قاعده که و کاعده مستثیری دیگر بخش ها کمتر شده است. بحران اولیه فعلی انرژی و به طور ویژه نوسانهای بازار جهانی گاز، بیشتر مورد تقاضا و مصرف گاز در سطح جهان است که بهویژه در سطح اتحادیه اروپا به کاهش حجم تولید و محدودیت هایی که در زمینه عرضه گاز طبیعی و بالا رفتن قیمت آن در مناطق و بازارهای مختلف است. شده است. ازطرف دیگر، بی‌ثباتی‌های راهبردی از عوامل اصلی وقایع اخیر ردر ارتباز با گیم از صلی وقایع اخیر

وی در ارزیابی خود از نقش این مجمع در کمک به کاهش بحران انرژی و ثبات در بازار و قیمت جهانی گاز طبیعی با توجه به حضور و عضویت بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز طبیعی در مجمع صادرکننده گاز اظهار کرد: مجمع صادرکننده گاز با فشاری است. از حدود نیمی از گاز طبیعی و جهانجی را می پذیرد با وجود همین ویروس، عالمگیر نقش راهبردی خود را در پایدار طبیعی در جهان را همچنان حفظ کند. این امر مرهون تداوم جستجو عضو و بیانگر راهبرد موفق مجمع ما است. صادرکننده گاز با عنایت به دوران انرژی و توجه به الزامات تغییر اقلیم و توسعه پایدار، ارتقای امنیت عرضه گاز طبیعی در بازارهای منطقه و جهانی و بیشتر در بسترسازی توسعه فراگیر استفاده از گاز طبیعی و الانجی به عنوان سوخت قابل دسترسی و دوستدار. محیط زیست در سطح جهان، به‌ویژه که دارای فقر انرژی است، را در دستورکار خود قرار داده است.

وزیر نفت در ارزیابی از جایگاه و نقش ایران در مستغلات جهانی و منطقهای گاز در چشم سالهای آینده با در نظر گرفتن ظرفیتهای بالقوه کشورمان از نظر ذخایر، تولید و خطوط انتقال گاز طبیعی گفت: راهبرد اساسی ایران بهعنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی است. طبیعی جهان و همچنین از بنیانگذاران جیئیسیاف متضمن استفاده از روحیه همکاری و تصمیمات جمعی جیئیسیاف مطابق با اساسنامه و رویه های مورد توافق اعضای مجمع برای تحقق عوامل و مصرف کنندگان گاز طبیعی است.

ویان کرد: ایران با داشتن ۳۳۸ هزار کیلومتر شبکه داخلی گازرسانی، ایهی، از کشوی بررسیان کرد: ایران با داشتن ۳۳۸ هزار کیلومتر شبکه داخ در این راستا، قویا معتقدیم که اعمال تحریم های یکجانبه و فراملی قوانین داخلی بر هر یک از اعضای مجمع می تواند پایدار باشد و باثبات گاز طبیعی در سطح جهان را با مشکل روبه رو کند و امنیت عرضه گاز طبیعی را به مخاطره بیاندازد. در این راستا، حمایت از عضو و ناظر مجمع از ایده «سیاستزدایی از همکاریهای بین‌المللی و جهانی گاز»، و «بازگشت به اقتصادی منطقی و چندجانبه‌گرایی» است که در بیانیه نشست سران نیز به آن عرضه می‌شود، می‌تواند نقش مهمی در امنیت پایدار ارائه کند. و استفاده از گاز در جهان و تحقق قیمت‌های عادلانه برای همه ذینفعان صنعت جهانی گاز کنفا. تحریم‌های یکجانبه و فراقانونی علیه اعضای مجمع نه تنها ناقض قوانین بین‌المللی، بلکه از عوامل مهم نااطمینانی‌های موجود در بازار انرژی انرژی جهانی است.

اوجیان گفت: یکی از مواردی که از مواردی که بر درآمد حاصل می شود، سهم ایران را در تجارت جهانی گاز می دهد، احیای سوآپ گازی است. تنها پس از چهار ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم، توافقی بین سه ربان شور ماه از جمهوری کمدن دولت سیزدهم، امضای قرارداد سوآپ دو میلیارد متر مکعبی گاز بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان علاوه بر پایداری شبکه گاز ایران در استانهای شمالی، تامین انرژی در تجارت گاز جهانی را نیز به دنبال خواهد داشت. عزم جدی دولت سیزدهم و وزارت نفت بر آن است که با توسعه مناسبات ایران در تجارت گاز در منطقه و پس از آن در سطح جهان، سهم خود را در گاز طبیعی و کمک به مصرف انرژی در جهان افزایش می دهد.

وی ادامه داد: ما این آمادگی را داریم که با همه اعضای مجمع صادرکنندگان گاز به روشهای در تجارت گاز طبیعی و ال آن جی اعم از سوآپ، ترانزیت و سایر روشهای متداول همکاری و مشارکت موجود داشته باشیم. باید به این موضوع توجه کرد که ژژوپلیتیک کشور ما به میتوای است که می تواند به بهترین شکل ممکن انتقال گاز به شرق و غرب مورد استفاده قرار گیرد. ما نه تنها صاحب بزرگترین ذخایر گاز جهان هستیم اما از شمال و جنوب با بزرگتریا یار نه تنها صاحب بزرگترین ذخایر گاز جهان هستیم اما از شماره منزرگتریا هستیم. از شمال با روسیه و ترکمنستان و آذربایجان و در جنوب با کشور قطر از همسایگان ما هستند. در همین حال از طریق کشور ترکیه به کوریدور موجودی با قاره اروپا دسترسی داریم و همه این شرایط حاکی از مهم ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی تجارت در جهان است. در همین حال به‌دلیل وسعت زیاد کشور امکان احداث ذخیره سازی را دارد شبا همکنوری اعضای مشیاد کشور امکان احداث همین باری‌ها را می‌دهد. ما بهعنوان کشوری پیشرو در احداث و گسترش شبکه گازرسانی داخلی توان فنی و مهندسی مناسب و مهندسی مناسب و استاندارد برای مشارکت با عضو مجمع را داریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا