حوادث و رویداد

اعلام مناطق قرمز لرستان / هشدار‌ها جدی گرفته شود

آفتاب‌‌نیوز :

بهروز مرادپور عصر امروز ۲۱ فروردین ماه در جلسه مدیریت بحران استانداری لرستان اظهار کرد: یک سامانه بارشی نسبتا قوی‌ فعالیت خود را از صبح چهارشنبه تا صبح جمعه در لرستان آغاز خواهد کرد و شاهد بارش‌های خوبی در استان خواهیم بود.

وی اضافه کرد: زمان فعالیت هسته اصلی این سامانه از عصر چهارشنبه تا عصر پنجشنبه است و مخاطراتی همچون آبگرفتگی معابر، رگبار، رعد و برق، تگرگ وزش باد شدید، تندباد لحظه‌ای، رگبار و برف در ارتفاعات و کاهش دما را به همراه دارد.

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: این سامانه بارشی با شدت و ضعف تمام نقاط استان را در برمی‌گیرد و امکان طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر در همه شهرستان‌های لرستان را شاهد خواهیم بود و کاهش دما نیز خسارت به محصولات کشاورزی را سبب می‌شود.

مرادپور تصریح کرد: میزان بارندگی درلرستان ۴۰ تا ۶۰ میلی‌متر پیش‌بینی شده اما احتمال بارش از ۵۰ تا ۷۰ میلی‌متر هم بسیار زیاد است و در جنوب و جنوب شرق استان نیز این میزان بارش بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در کوهدشت، رومشکان، پل‌دختر، سراب دوره، خرم‌آباد، سپیددشت، شول‌آباد و نورآباد شاهد بارش نقطه‌ای بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ میلی‌متر خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی لرستان با بیان اینکه بیشینه بارش این سامانه مربوط به مناطقی از غرب، مرکز، جنوب و جنوب شرقی استان یعنی شهرستان‌های کوهدشت، رومشکان، پل‌دختر، چگنی، خرم‌آباد سپیددشت، شول‌آباد و نورآباد است،  تصریح کرد: در جنوب پلدختر، پاعلم و پل زال بارش به صورت رگباری و در بازه زمانی کوتامدت خواهد بود  که این بسیار خطرناک است.

مرادپور با بیان اینکه هشدارها جدی گرفته شود، تاکید کرد: مناطق کرگانه و چم‌انجیر درخرم‌آباد، افرینه در پلدختر، کشکان، روستای کشور در بخش پاپی، سپیددشت و نورآباد مناطق قرمز و خطرناک اعلام شدند.

وی با بیان اینکه سامانه بارشی به صورت مایع خواهد بود و در مناطقی همچون فرسش و گله‌بادوش الیگودرز به صورت رگبار و برف است، بیان کرد: آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با احتمال سیل، جلوگیری از توقف افراد و عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، عدم چرای دام، استحکام سازه‌های سبک و سنگین را باید در دستور کار قرار دهیم.

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: این سامانه جمعه شب از استان خارج خواهد شد اما در روز شنبه شاهد کاهش دما خواهیم بود.

مرادپور یادآور شد: همچنین از فردا سه شنبه، چشمه گردو غبار بسیاری قوی از کشور عراق وارد لرستان خواهد شد و د رکنار بارندگی کاهش دید افقی را نیز خواهیم داشت.

دکمه بازگشت به بالا