اجتماع

افت شدید دمای استانها در پی بارش برف و باران

گزارشگر یک/تهران باران باران و برف در بیشتر استانها شدت گرفته تا جایی که امروز سراب با منفی حدود ۲۳ درجه سانتیگراد به عنوان سردترین نقطه ایران نام گرفت و یا در جاده اسالم – خلخال حدود یک متر برف باریده است. این اتفاقات با وجود موجی از شادی را برای هموطنان به همراه داشت، اما با دردسرهایی نیز همراه شده است به طوری که بسیاری از مدارس، دانشگاه ها و ادارات و برخی از صنایع تعطیل هستند تا گازرسانی به شبکه گاز خانگی در تمام نقاط کشور ممکن شود؛ علاوه بر این بر آنکه بسیاری از جاده های برفی مسدود شدند و پرواز هواپیماها و قطارها در برخی استان ها با مشکل مواجه شدند.

به گزارش گزارشگر یک، با وجود اعلام هشدارهای پیشین، سازمان هواشناسی باز هم سه شنبه ۲۰ دی، نسبت به بارش برف و کولاک در هشت استان و بارش شدید باران در شش استان، سیلابی مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر و همچنین باد شدید و افزایش ارتفاع موج. در جنوب کشور و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی هشدار داده و تاکید می‌کند که در ادامه فعالیت‌ها، وضعیت چهارشنبه (21 دی) در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران ادامه دارد و در نیمه‌جنوبی کشور می‌یابد و کاهش می‌یابد. فقط در مناطق شرق تهران، غرب سمنان، قم، مرکزی، اصفهان، غرب، یزد، کرمان، هرمزگان و در نوار شرقی کشور رگبار پراکنده همراه با وزش باد و کاهش دما پیش‌بینی می‌شود.

پنج شنبه تا شنبه (۲۲ تا ۲۴ دی) نیز در سواحل غربی دریای خزر رخ می دهد. درضمن طی روز پنجشنبه در نوار شرقی، وزش باد و کاهش نسبی دما پدیده غالب است. جمعه (23 دی) با گذر کوتاه تراز میانی جو از غرب کشور در دامنه‌های زاگرس واقع در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد رگبار پراکنده همراه با وزش باد انتظار می‌رود و شنبه (24 دی) در غالب استان‌های خوزستان. مناطق کشور جوی آرام مستقر است و در نیمه غربی کشور روند افزایش نسبی دما حاکم می‌شود.

بنابراین آنچه که مشخص است تا روز جمعه در بیشتر مناطق کشور روند کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود و بنابراین شبکه انرژی کشور تحت فشار باقی خواهد ماند و برای پیشگیری از افت شدید فشار گاز و قطع آن در نقاط سردسیر، نیازمند همکاری و هماهنگ بودن همه دستگاههای اجرا و مردم برای صرفه جویی در مصرف گاز است و اما کدام استانها به شدت دما را مصرف می کنند و مدیریت مصرف می کنند و به خصوص سه شنبه 20.

کمترین دما در سراب با 23.3 – درجه سانتیگراد ثبت شد. دمای هوای فیروزآباد (کوثر) استان اردبیل به ۲۱.۱- درجه سانتیگراد و تخته سلیمار در استان آربایجان غربی به ۱۶ درجه ساان دیگر در مرکز استان‌ها تبریز با دمای ۱۰.۴- درجه سانتیگراد و زنجان با دمای ۱۰- درجه سانتیگراد جوء سردتی‌گراد شرادتراد شرادتراد ایدبان.

اما ۲۱ یش یز یز اهش د ا ا ا خ خ ا ا ا ا یکه یز ان اسان خاس ه ا یز یز و و و واد تاز در مناطق جنوبی کشور جنوب کرمان، سیستان وبلوچستان، جنوب فارس و بخش‌هایی از هرمزگان نیز به زیر صفر می‌رسد و به دلیل وجود صنعت کشاورزی در این مناطق، امکان تولید محصولات کشاورزی نیز وجود دارد.

نکته قابل توجه این است که استان‌های شرقی و مرکزی با 15 درصد بالاترین میزان کاهش بین 10 تا درجه نسبت به دمای کنونی را می‌توانند ببینند اما استان‌هایی مانند تهران کاهش چشمگیری دارند و تنها تا حدود 4 درجه سنتی‌گراد کاهش دما را برای آن پیش‌بینی می‌کنند.

اما بارش‌های برف و باران ادامه، چهارشنبه ۲۱ دی در استان‌های گیلان و بخش‌هایی از بلوک‌هایی از استان‌های مرکزی و سیستان و چستان، به‌صورت خفیف ادامه دارد و عمده‌ترین بارش‌ها در روز سه شنبه ۲۰ دی بوده است.

به گزارش گزارشگر یک، بسیاری از استان های درگیر با بارش های جوی به صورت پیوسته در حال اطلاع رسانی به مردم برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار برای هموطنان در جاده ها هستند و در تلاشند تا با تعطیلی ادارات و مدارس و مکان های تولید، جلوی قطع شبکه را بگیرند. گاز خانگی را؛ از جمله انکه در استان مرکزی، در پی بارش برف و برودت هوا، فعالیت مدارس استان مرکزی برای روز چه ارشنبه، براکم شلیداست.

مدیر باخزر هم اعلام کرد: کولاک شدید باخرز به تایباد را دوباره مسدود کرد

عباس حسن‌نژاد، فرماندار شهرستان باخرز به گزارشگر یک، به چند ساعت پیش گفته باخرز به تایباد بازگشایی شده بود اما مجدداً به دلیل بارش سنگین برف، کولاک شدید و یخبندان تا اطلاع ثانوی این محور مسدود شد.

ادامه دارد

دکمه بازگشت به بالا