بین الملل

افشاگری در ترکیه؛ فروش چادرهای اسکان توسط هلال احمر به خواننده ترکیه‌ای

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین گزارشگر یک، رسانه‌های ترکیه روز یکشنبه فاش کردند که هلال احمر ترکیه برخی چادرهای اسکان زلزله زدگان را برای سودجویی به یک موسسه خیریه به مدیریت یک خواننده فروخته است.

وبگاه «بیانت» نوشت، هم هلال احمر و هم انجمن  «آحباپ» به فروش  این چادرها اعتراف کرده‌اند. یکی از نمایندگان اپوزیسیون نیز با متهم کردن دولت به تبدیل کردن سازمان هلال احمر به یک مجموعه «کسب و کار» این موضوع را به صحن علنی پارلمان ترکیه رسانده است.

بر اساس این گزارش، هر دو طرف تایید کرده‌اند که هلال احمر ترکیه به گروه خیریه محبوب آحباپ  به مدیریت یک خواننده، چادر اسکان فروخته است. «مورات عقیرل» خبرنگار روزنامه «جمهوریت» با افشای این مسئله مدعی شد که این موسسه خیریه در سومین روز پس از زلزله  ۴۶ میلیون لیر، معادل ۲.۴ میلیون دلار برای چادر به هلال احمر ترکیه پرداخت کرده است.

 

 

این گروه خیریه در توییتی اعلام کرد که در پی زمین لرزه‌ها با تمام سازندگان چادرهای امدادی در سراسر ترکیه از جمله هلال احمر برای دریافت چادر تماس گرفته است. در این توییت آمده است، در حالی که سایر تولیدکنندگان چادر کافی برای رفع نیاز در ۱۰ شهر زلزله زده نداشتند، هلال احمر ترکیه  ۲۰۵۰ چادر داشت و بلافاصله برای تحویل چادر‌ها قرارداد بسته و صبح روز بعد به منطقه زلزله زده تحویل داده شد.

 به نوشته این منبع خبری، «برهان‌الدین بولوت» نماینده حزب مخالف «جمهوریخواه خلق »این موضوع را به دستور کار پارلمانی آورد و سئوالی را از وزیر کشور پرسید. بولوت گفت: «این که هلال احمر به جای توزیع رایگان چادر در حالی که مردم در سرمای سرد بیرون مانده‌اند، آن‌ها را می فروشد، نشان می‌دهد این سازمان از وظیفه اولیه خود دور و به یک تجارتخانه تبدیل شده است.»

این نماینده پارلمان ترکیه از «سلیمان سویلو» وزیر کشور خواست شمار چادرهای موجود در هلال احمر، تعداد چادرهایی استفاده شده در مناطق زلزله زده و موارد مرتبط دیگر را اعلام کند.

این گزارش حاکیست، «مرال آکشنر» رهبر «حزب حرکت ملی» از اپوزیسیون‌های ترکیه  نیز «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه  را مسئول خسارات عظیم زمین ‌لرزه‌هایی که جنوب این کشور را لرزاند و منجر به کشته شدن بیش از ۴۲۰۰۰ نفر شد، دانست.

 

 

آکشنر در نشست درون حزبی در چهارشنبه گذشته گفت که اردوغان و نظام حکومتی «یک نفره» مسئول ویرانی‌های عظیم ناشی از زلزله بودند. آکشنر گفت که «رژیم یک نفره اردوغان» در ترکیه فقط بحران و فاجعه ایجاد می‌کند. وی افزود، درست است که زلزله بلایای طبیعی است، اما مسئول این فاجعه طبیعی که به فاجعه ختم شد، رجب طیب اردوغان است.

وی با اشاره به دفتر ریاست جمهوری اردوغان در آنکارا این مقر را مرکز زمین لرزه اخیر دانست(جزئیات بیشتر).  

پایان پیام/./ ت 1339




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا