اقتصادی

افغانستان از ایران درخواست سوخت کرد

شرایط بازار نشان می دهد که صادرات فرآورده های نفتی ایران به کشورهای همسایه در حال افزایش است. به گفته سخنگوی انجمن صادرات نفت ، گاز و پتروشیمی ایران ، آمارهای رسمی درباره صادرات بنزین و سایر محصولات منتشر نشده است ، اما آغاز صادرات به افغانستان می تواند گام خوبی در این زمینه باشد.

به گزارش گزارشگر یک ، در پایان سال 1997 ، ایران با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تولید بنزین خودکفا شد و راه ورود این محصول استراتژیک به کشور را بست. خودکفایی در تولید بنزین یکی از اهداف وزارت نفت در سال های اخیر بوده است و در نتیجه ، تولید بنزین کشور در طول زمان افزایش یافته است. بین سالهای 1957 تا 1959 ، این کشور به طور متوسط ​​روزانه 14 میلیون لیتر بنزین تولید می کرد ، به طور متوسط ​​83 میلیون لیتر در روز بین سالهای 1996 تا 1997 (9 ماه اول سال اول) ، افزایش 5.9 برابر.

در همین حال ، مصرف روزانه بنزین داخلی از همین رقم پیروی کرد. بین سالهای 1996 تا 1997 ، به طور متوسط ​​88 میلیون لیتر بنزین در ایالات متحده روزانه مصرف می شد. با این حال ، واردات داخلی این محصول بین سالهای 1957 تا 1959 صفر بود و به تدریج بین سالهای 1964 تا 1967 به 3.7 میلیون لیتر در روز افزایش یافت و در سال 1984 به دلیل رشد تعداد خودروها و زندگی شهری به اوج خود رسید. و در سال 1987 این میزان به طور کامل بین 7.6 میلیون لیتر در روز بین خود (16.8 میلیون لیتر در روز) و از 2 سال تا 1995 (دولت یازدهم) کاهش می یابد.

واردات بنزین بین سالهای 1996 تا 1997 (9 ماه در ابتدای سال) 5.9 میلیون لیتر بود که در اوایل شهریور 97 برای تامین نیاز بنزین کشور به صفر رسید و دیگر بنزینی معرفی نشد. کشور.

سید حمید حسینی ، سخنگوی فدراسیون صادرکنندگان نفت ، گاز و پتروشیمی در مورد آخرین تحولات صادرات بنزین و سایر فرآورده های نفتی به گزارشگر یک گفت: در سال اول حدود 3 میلیارد دلار و در سه ماهه اول سال گذشته 700 میلیون دلار صادرات داشته است.

وی در مورد علت کاهش صادرات نیز گفت: زمستان گذشته بسیاری از نیروگاه ها به دلیل کمبود سوخت مجبور به استفاده از گازوئیل شدند که این امر باعث شد تا وعده های صادراتی خود را رعایت نکنیم. در این راستا ، برخی از این تعهدات به امسال موکول شده و همچنین افزایش مصرف بنزین داخلی ، نیاز به تعمیر اساسی پالایشگاه ها و کاهش صادرات.

به گفته سخنگوی کشور صادر کننده نفت ، گاز و پتروشیمی ، کاهش حضور این محصول در کشورهای همسایه ، به ویژه افغانستان ، منجر به افزایش قیمت بنزین در کشورهای همسایه شده است.

وی در مورد صادرات سایر فرآورده های نفتی مانند قیر ، روغن ، حلال ها و پتروشیمی ها ، گفت: “ما در این زمینه موفقیت و اعداد خوبی داشته ایم ، اما صادرات بنزین تصفیه شده به حداقل رسیده است.”

وی گفت: “اخیراً ما به پیام افغانستان مبنی بر آغاز صادرات فرآورده های نفتی پاسخ مثبت داده ایم.”

سخنگوی فدراسیون صادرات نفت ، گاز و پتروشیمی ایران گفت: “با توجه به وقایع اخیر ، انتظار می رود بازار صادرات نسبت به گذشته مناسب تر باشد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا