اقتصادی

اقدامات وزیر جدید بر مبنای آزمون و خطا نباشد/ رگه‌های تحولِ صنعت خودرو دیده می‌شود

در پی اعلام طرح پیشنهادی از سوی وزیر تجارت ، صنعت و نیرو ، متخصص در صنعت خودرو ، او با تغییر آثار در این طرح ، تأکید کرد که مشکلات صنعت خودرو نتیجه تحریم های مضاعف و ضعف مدیریت است. به امیدوارم بدون گذراندن پیشنهادات وزیر سیزدهم و آزمایش و خطا مشکل حل شود.

به گزارش گزارشگر یک ، سید رضا فاطمی امین به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت ، معدن و تجارت (سمت) به دولت سیزدهم برنامه ها و اهداف به طور طبیعی ، او توضیح می دهد که برخی از آنها متعهد به صنعت خودرو و بازار آن هستند ، از همه مهمتر ، افزایش تولید 100000 خودرو بیشتر از حد انتظار در نیمه دوم سال جاری ، و تا پایان ماه دسامبر ، برنامه های کوتاه مدت برای مستمر و نظارت معمول. تولید حداکثر 3 میلیون دستگاه در سال علاوه بر مواردی مانند تراز بازار ، روش های تحویل و تحویل خودرو و کاهش خودروهای طبقه ای تا 10000 دستگاه در سال. تولید حداقل دو محصول داخلی جدید در 1404 ، کاهش 20 درصدی هزینه های خودرو تا پایان سال 1401 و غیره به عنوان یک برنامه میان مدت ذکر شد.

با هدف ارائه این برنامه ها و وزیر سمت پیشنهاد کابینه سیزدهم ، کوه حسن کریمی– کارشناسان صنعت خودرو – در مصاحبه با گزارشگر یک ، با مرور برنامه تعریف شده ، گفت: دولت دوازدهم معتقد بود که وضعیت اقتصادی و صنعتی کنونی کره تصویری است که پیش از تحریم ها پیش بینی شده بود.

مدیریت ناکارآمد صنعت خودرو را خراب کرده است.

به گفته وی ، در برخی زمینه ها مانند خودروسازی نمی توان نقش مدیریت ناکارآمد در تحقق این امر را نادیده گرفت. بنابراین ، ریشه رنج کنونی کشور همیشه دوگانگی همان تحریم ها است: سوء مدیریت. برنامه پیشنهادی وزیر مجلس شورای ملی نشانه هایی از تغییر را نشان می دهد ، به ویژه در زمینه خودروسازی. سوابق وزیر پیشنهادی سمات همچنین وعده می دهد که اقدامات برنامه ریزی شده برای غلبه بر مشکلات صنعت ، تجارت و معدن در دوران تصدی وی بر اساس آزمون و خطا نخواهد بود.

کارشناسان صنعت خودرو خاطرنشان کردند که وزیر منصوب به عنوان وزیر صنعت ، معدن و تجارت بر خروج دولت از تصاحب صنعت خودرو تأکید کرد و بر نقش دولت در اولویت بندی ، تسهیل و سیاست گذاری در این زمینه تأکید کرد. وی گفت: “این نشان می دهد که او از تاثیر مخرب مداخله دولت بر وضعیت کنونی صنعت خودرو در کشوری که در حال حاضر حدود 100 میلیارد تن در حال از دست دادن است و بدهی یکسانی دارد ، نشان می دهد.”

هروقت تمایلی هست، راه رسیدن به آن هم هست

کریمی سنجری تأکید کرد که همه درخواست های دولت قبلی برای کاهش مالکیت و نقش دولت در مدیریت تولید خودرو هرگز منجر به موارد زیر نشده است: در واقع ، دولت همیشه می خواست خودروساز را رها کند ، اما هرگز نتوانست. بنابراین ، وزیر پیشنهادی سمت باید توجه ویژه ای به این داشته باشد که چرا دولت پس از موفقیت در جلب نظر پارلمان موفق به کاهش سهم خود در خودروسازان نشده است. با توجه به این دلایل ، می تواند مسیر روشن تری را برای توسعه این صنعت هموار کند و وزیر خاموش آینده را رهبری کند.

وی افزود: “تمرکز بر کاهش شاخص های بین المللی برای اقتصاد و صنعت کشور می تواند تصویری واضح از وضعیت فعلی این بخش برای کسانی که بخش مهمی از اقتصاد ملی ، به ویژه درآمد را هدایت می کنند ، ارائه دهد.” و رشد غیرنفتی. “به عنوان مثال ، اقتصاد تجاری ایران در سال 2020 رتبه 127 را کسب کرد ، بدین معنا که 126 کشور شرایط سرمایه گذاری و تداوم تجارت بهتری نسبت به کشور ما دارند. این توسعه مستلزم مهار سرمایه های خارجی تا رفع تحریم ها است ، بنابراین چگونه می توانیم ظرفیت تولید را افزایش دهیم. در بخش خودرو و قطعه سازی؟

با فعال کردن تنها نیمی از ظرفیت غیرفعال شده ، نمی توانیم به 3 میلیون وسیله نقلیه در 1404 برسیم.

این فعال صنعت خودرو کشور تاکید کرد: وی در برنامه های خود اظهار داشت که تا سال 1404 تولید خودروها را به 3 میلیون دستگاه افزایش می دهد. اگر تنها نیمی از ظرفیت فعلی صنعت خودروسازی داخلی که به دلیل تحریم های مضاعف بدون استفاده باقی مانده است فعال شود ، تولید این سطح از خودروها به طور سالانه غیرممکن است. بنابراین ، برای تولید این تعداد خودرو ، باید قابلیت های جدیدی را ایجاد کنیم. علاوه بر این ، بازار داخلی نمی تواند سالانه 3 میلیون واحد جذب کند.

کریمی سنجری خاطرنشان کرد: به نظر می رسد بالاترین میزان جذب خودرو در بازارهای داخلی در سال های اخیر مربوط به سال 2017 باشد ، زمانی که در سال 2017 حدود 1.4 میلیون خودرو (77 هزار دستگاه وارد شده ، مابقی تولید داخل بوده است). اتفاقاً وضعیت اقتصادی در بخش تقاضا در سال 2017 مطلوب بود. بنابراین ، با توجه به این امر ، قصد دارد سالانه بیش از 1 میلیون واحد را از طریق صادرات به فروش برساند.

یک متخصص در صنعت خودروسازی داخلی گفت: “وقتی صحبت از صادرات خودرو می شود ، باید توانایی های این صنعت آماده شود تا بتواند به طور طبیعی خودروهای درجه یک تولید کند.” س isال این است که آیا توانایی های فعلی صنعت خودروسازی ما برای برآوردن این هدف آماده است؟ آیا فقط تولید 3 میلیون قطعه در سال کافی است؟ و آیا این میل به طور مستقیم منجر به توانایی می شود؟

وی تاکید کرد: بنابراین وزیران باید به این موضوع توجه کنند و از مدیران باهوشی استفاده کنند که به “بهترین وعده ها” قانع نیستند. این امر به این دلیل است که با وجود روابط سیاسی و شرایط اقتصادی موجود در بازار ، این وعده ، در صورت امکان ، در سه سال گذشته به سختی محقق شده است. در این مدت با وجود وعده های مسئولان ، تولید سالانه کمتر از 1 میلیون دستگاه بود. بنابراین ، وعده تولید 3 میلیون دستگاه تا سال 1404 ، علی رغم بازدارندگی مضاعف فعلی (تحریم ها و مدیریت شخص ثالث) ، وعده ای غیرممکن است. لغو تحریم ها قطعاً در دست وزیر نیست. اما از قضا مراقبت از مدیریت در این شرکتها یک کار بزرگ خواهد بود.

چگونه می توانیم به 3 میلیون خودرو برسیم؟

کریمی سنجری معتقد است که مهمترین اقدام موثر دولت جدید برای خودروسازی ، سودآوری شرکت های خودروسازی است. خودروهای سریع. “همچنین ، سودآوری شرکت های خودروسازی منجر به نوآوری می شود و نوآوری تولید این شرکت ها را تغییر می دهد. تحولاتی که منجر به تولید خودروهایی با ویژگی های صادراتی می شود.

وی افزود: “وزیران جدید باید به انتصاب بخش های سودآور تولید خودرو توجه ویژه ای داشته باشند.” سودآوری این شرکتها بسیار مهمتر از خصوصی سازی است. زیرا در حال حاضر شرایط خصوصی سازی با وجود تحریم ها و ضررهای هنگفت این شرکت ها مهیا نیست. بنابراین ، مهمترین اقدام وزیر دولت سیزدهم باید رفع موانع سودآوری بنگاه های اقتصادی ملی و ملی باشد. تبدیل یک خودروساز از یک شرکت بیهوده به یک شرکت سودآور ، علیرغم تنها وعده “وزیر” ، قابل توجه نیست.

این فعال صنعت خودرو به حوزه ای اشاره کرد که تولید 3 میلیون دستگاه در سال را محقق می کند ، داخلی 2 میلیون واحد صادرات 1 میلیون واحد وی گفت: “اقتصاد فعلی خوب نیست و جامعه تقاضای خودرو به شدت کاهش یافته است (صرف نظر از تقاضای سفته بازی برای خرید با قیمت کارخانه و فروش آن در بازار آزاد)”. بنابراین ، دو اقدام موثر کاهش هزینه ماشین و تقویت سمت تقاضا با استفاده از مکانیسم های مالی، باید در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: “برای دستیابی به 1 میلیون خودرو در سال ، برای دستیابی به 1 میلیون خودرو صادر شده به بازارهای منطقه ای و همسایه ، دستیابی به سطح کیفیت و قیمتی که باید برآورده شود ، یعنی سطح اولویت برای اتومبیل ” در واقع ، برای تولید خودروهای مطلوب با ویژگی های صادراتی ، باید صنعت خودرو و عوامل اقتصادی مثر بر آن را تغییر داد. در واقع نحوه دستیابی به هدف صادرات 1 میلیون خودرو و نحوه تولید خودروهای مطلوب با ویژگی های صادراتی باید در برنامه وزیر آینده گنجانده شود. البته این برنامه باید توسط مدیران هر دو خودروساز داخلی ارائه شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا