عمومی

امید به تحقق وعده ۱۷ ساله

صفحه های گاز در سیستانوبلوچستان چه زمانی برچیده می شود؟

به گزارش گزارشگر یک، روزنامه ایران «هنوز هوا سرد نشده اما تصاویر نوشته‌های بلند گاز در برخی شهرهای سیستان‌وبلویڌ شهرهامکامای شروشت: «هنوز هوا سرد نشده اما تصاویر صفحه‌های بلند گاز در برخی شهرهای در واقع چله تابستان کسانی هستند که از نزدیک درگیر مشکل گاز هستند یا اخبار آن را دنبال می کنند، می دانند که با شروع بویژه در مناطق سردسیر استان که شامل شمال سیستانوبلوچستان می شود، مردم ممکن است دچار مشکل سوختگی شوند که به طور عمده در آن وجود دارد. گرمایش است.

حالا صف گاز به تابستان رسیده است و این یعنی برخی از مردم با مشکل پخت وپز هم هستند و به همین دلیل هستند که ساعتها در صفهای طولانی تا صاحب کپسولی هستند. شهان اک از ز ه ایی ای ای ای زه زه زه زه گ گ گ از ا ا م م س ی ش گ گ یای سان آه گاز گ از. یکی از ساکنان این شهر که حدود 95 هزار نفر جمعیت دارد، می‌گوید: «اینجا همیشه مشکل دارد اما زمستانی که سرد می‌شود مشکل ما بیشتر است چون راسک از شهرهای سرد استان است. الان مشکل ما این است که قیمت کپسول بالا رفته و کپسول دولتی هم راحت پیدا نمی‌شود و برای اینکه کپسول دولتی بگیریم باید چند ساعت در آن باشد که در این گرمای ۵۰ درجه خیلی سخت و طاقت فرساست. گاهی ناچاریم کپسول را با قیمت آزاد از دلال‌ها بخریم که آن هم راحت پیدا نمی‌شو. ما الان گاز برای مصرف پخت‌وپزمان می‌خواهیم که واقعاً به خاطر شن دچار مشکل و.

یکی دیگر از مردم زابل هم اینطور می‌گوید: «همیشه در شهرهای شمالی مثل زابل و زاهدان و همین طور خاش، میرجاوه و سراوان، مشکل گاز خیلی بیشتر است چون این سردسیر هستند و زمستان‌های بزرگ و سرد استان هستند. در منطقه بلوچستان و چابهار بیشتر برای پخت‌وپز استفاده می‌شود چون برای گرمایش نیازی به گاز ندارد و زمستان آنقدر سرد نمی‌شود که مصرف‌شان از پخت‌وپز خیلی بالاتر برود. اما در مناطق سردسیر مثل منطقه ما مردم هم برای پخت وپز و هم برای گرم.ایش به سوخت نی با توجه به این مسئله معمولاً زمستان‌ها مشکل داریم اما در تابستان چند روز است که گاز سخت پیدا می‌شود و دلیل صف‌های گاز هم همین است.»

شهرستان گلشن سیستان‌وبلوچستان هم از شهرهای شهرهایی است که این روزها دچار مشکل گازود شهر گلشن سیستان‌وبلوچستان هم از شهرهای مختلف هستند. این شهرستان که حدود ۶۲ هزار نفر جمعیت دارد، در جنوب شرق استان قرار دارد و از شهرهای جدیدالتاسیس سی‌وبلوچستان است که در دی ماه ۱۳۹۹ با جدا شدن از شهر سراوان، افتتاح و با ترکیب بخش‌های «مرکزی» و «کله‌گان» ساخته شده است.

عامری، یکی از شهرستان‌های شهرستان گلشن می‌گوید: «ما در گرمای مردادماه ساعت‌هازر صف سی. این همه سال است که به ما داده‌اند و هیچ کاری نکرده‌اند. فک حالا از زاوان جای ی ی و شکاتان و ی ا امان ه ا آن ی ی ی ی ی ز ز از از زمانی که گلشن شهر شده جمعیت بسیاری از حاشیه به این شهر آمده اند و جمعیت جمعیتی که جمعیت آنها از حاشیه به این شهر آمده اند و جمعیت آده براما شده اند کابر شیه از وقتی گلشن هستند. ما در این شهر فقط یک جایگاه سوخت داریم که نسبت به جمعیت شهر خیلی کم است. ر گ گ روان شک م زی زی اد ا ای و یات شک زیات زیای گای یان ای ا ا ا ا آن اضاع ش. الان دلالها نانشان در روغن است و هرچه بخواهند سود میگیرند.»

به گفته نوید برهان‌زهی، از فعالان اجتماعی سیستان‌وبلوچستان، علاوه بر راسک‌ها و روزهای اخیر در شهرهای گل چابهار و زرآباد هم صف‌های طول منطقه تشکیل شده است. به عقیده او این مشکل را بیشتر در ارتباط با استفاده از شبکه و بحث مصرف سوخت برمی‌گرداند. ط ی ای ه اه ایاشه حال ح ض ض ض یک کپ ی ت ا ا ا۲۵ ااس ااز ااز اا۱۰۰ هزا۱۰۰ هزان دان دان.

اما داستان ناتمام گازرسانی به سیستان‌وبلوچستان از کجا شروع شد؟ پروژه انتقال گاز از سلویه به ایرانشهر دقیقاً ۱۷ سال پیش و با آغاز به کار پروژه انتقال گاز عسلویه به ایرانشهر دقیقاً ۱۷ سال پیش چهار سال بعد از آن یعنی در سال ۱۳۸۸ مشعل گاز در ایرانشهر روشن شد. آن زمان قرار بود تا سال ۱۳۹۰ مشعل گاز در زاهدان و زابل هم روشن شود که این اتفاق رخ داد و روشن‌شدن مشعل در این شهرها طی چند دوره تمدید و سر آخر سال ۱۳۹۲ موکول شد که در نهایت باز عملی نشد.

در سال ۱۳۹۲ با روی کار آمدن دولت یازدهم مجدداً وعده داده شد که شرود پایان سالی ۱۳۹. این را اوسط هاشمی، وقت سیستان‌وبلوچستان اعلام کرد که عملی‌شدن وعده او دو سال به تعویق افتاد و در نهایت در اسفند ماه ۱۳۹۵ زاهدانی‌ها روشن‌شدن مشعل گاز در شهرشان بودند.

شادی مردم از روشن شدن مشعل گاز اما دیری نپایید. چرا که سرعت کند گازرسانی باعث شد تا سال ۱۳۹۷ تنها چیزی حدود شهرون درصد مردم از دم از.

گازرسانی به زاهدان بعد از ماجرای آتش‌سوزی دبستانی دخترانه در این شهر به دلیل استفاده از بخاری نفتی و این فاجعه سرعت گرفت و تا سال 1397 بیشتر از مردم تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند اما بسیاری از مردم را تحت پوشش قرار داده است. بیشتر کپسول گاز را در فصل زمستان مشاهده کنید. در واقع گازرسانی چنان با سرعتی کند و لاک‌پشتی پیش می‌رفت که مردش تامید چند آنی به.

شهریور سال 1399 زمانی بود که طبق اعلام سیستان‌وبچستان، در زاهدان برای سهولت دریافت گاز در مناطق پرجمعیت هشتم عاملیت مصرف گاز مصرفی سیستان‌وبلوچستان هم 30 درصد افزایش پیدا کرد.

هر چند چند سال 1399 برای سرعت‌بخشیدن به ورود گاز به استان 17 دستگاه کشنده جدید از سایر استان‌ها به استان قبلی ناوگان اضافه می‌شود و تعداد واگن‌های برق ورودی گاز استان هم به ۲۴ واگن در هفته رسیده، اما باز هم مشکلات کماکان وجود دارد.

این در حالی است که رضا پنجابی، شرکت گاز سیستان‌وبلوچستان، مدیر عامل شرکت گاز سیستان‌وبلوچستان گفته است که پرونده گازرسانی به زاهدان در سال ۱۳۹۹ بسته می‌شود و گازرسانی به کل استان هم در افق ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد.

سال ۱۴۰۰ بود که در نهایت اعلام کرد، مشکل در نرسیدن سیلندرها به مناطق دورتر از مرکز بود، بنابراین تصمیم گرفته شد تا در چهار شهرستان هامون، زاهدان، دلگان و نیکشهر گازهای جدید ایجاد شود و در همان سال به بهره‌برداری برسد.

بنابر گفته‌ها می‌شود، توزیع گازی عمده در گازی سیستان‌وبلوچستان است که در همین راستا به هفتم دستگاه کامیون کشنده حمل و تخلیه گاز مایع با ظرفیت‌ها ارزان‌قیمت به ارائه شده است.

اما اگر از آخرین اخبار گازرسانی به سیستان‌وبلوچستان می‌خواهید هم باید گفت که ۱۹ مرداد امسال شرکت گاز استان سیستان‌وبلوچستان اعلام کرد، در زاهدان کل شبکه‌ها و انشعابات مورد نیاز و ۹۳ هزار گاز مشترک در این شهر وجود دارد که پتانسیل زاهدان ۱۴۰ هزار مشترک دارد. گاز است، یعنی در حال حاضر حدود 68 درصد مردم مشترک گاز شده اند.

بر این اساس خط انتقال زاهدان به زابل حدود یک ماه پیش تزریق شده است. با تسریع تزریق گاز خط انتقال زاهدان به زابل هماکنون کارخانه سیمات ار این منطقه دار این منطقه با تسریع تزریق گاز خط انتقال زاهدان به زابل هماکنون کارخ ر ی م ه ش ام ان های، زهک، ی، او، و زاه ات یک‌سری رفع نواقص و آزمایش‌های نهایی است که باید انجام شود که این شبکه‌ها تزریق گاز شوند.

طبق اعلام شرکت، در محدوده خاش کل شبکه مورد نیاز شهر خاش گاز استان علاوه بر شبکه‌هایی که کارخانه سیمان خاش را تغذیه می‌کند و ظرف دو سه ماه آینده این شبکه‌ها به صورت یک‌جا تزریق گاز خواهد شد و متعاقب آن انشعابات را روی این شبکه نصب می‌کند. شروع خواهد شد.

در شهر ایرانشهر نیز شرایط مشابه شهر زاهدان وجود دارد و شبکه مورد نیاز اشنا شرایط مشابه شهر زاهدان وجود شهر ایرانشهر نیز شرایطی دارد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد مشکل گاز سیستان‌وبلوچستان به ایستگاه پایانی خود نزدی ک کان ای ب ی ای ای ال ح ا ال و اال و ای ر ر آی ب و شاه و ا ا اه »اه.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا