عمومیگزارشگر کسب و کار

انواع روش های تصفیه آب صنعتی

یکی از حوزه‌های مهم در ارتباط با موضوعات بررسی می‌باشد. مجری انواع پروژه‌های تخصصی در زمینه تصفیه خانه آب و می‌باشد. مشاورین و متخصصین این مجموعه در زمینه‌های مختلف مربوط به آب و مشاوره رایگان ارائه می‌دهند.

در این مطلب قصد داریم انواع روش‌های را مورد بررسی قرار دهیم. در صنایع مختلف دارای اهمیت بسیار بالایی می‌باشد. با توجه به اهمیت ویژه در صنایعی مانند: داروسازی، صنایع غذایی و غیره روش‌های متنوع و متعددی به منظور طراحی شده‌اند.

قیمت  دستگاه اسمز معکوس ro: یکی از که دارای بازدهی بسیار خوبی نیز می‌باشد، روش است. پدیده ای است که به صورت طبیعی رخ می‌دهد. به این صورت که اگر دو محلول نا همسان را در مجاورت یکدیگر قرار دهیم و میان این دو محلول غشای ممبران قرار گیرد، محلولی که دارای غلظت پایین تر می باشد به سمت محلول با غلظت بالا جریان پیدا می‌کند.

حال اگر این دو محلول آب تصفیه شده و آب تصفیه نشده باشند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ بدیهی است که که غلظت کمتری دارد به سمت آب تصفیه نشده حرکت می کند. برای این که بتوانیم حجم آب تصفیه شده را افزایش دهیم، باید پدیده اسمز را به صورت معکوس اجرا نماییم. به طوری که آب تصفیه نشده با عبور از فیلتر مناسب به آب تصفیه شده تبدیل شود.

به دستگاهی که به این روش آب را تصفیه می کند،  یا اسمز معکوس گفته می‌شود. از این نوع دستگاه‌ها معمولا برای و تصفیه آب چاه استفاده می‌شود. همچنین برای تصفیه و شیرین سازی آب‌های سطحی و آب‌ دریا نیز از این دستگاه‌ها می توان استفاده نمود.

به طور معمول میزان بازدهی و خروجی آب تصفیه شده از با ، بیشتر از ۵ هزار لیتر در روز می باشد. یکی از روش‌های پرکاربرد در صنایع دام و طیور، صنایع نفت و گاز، آزمایشگاه و بیمارستان و صنایع دیگری مانند پلاستیک سازی و شیشه سازی می‌باشد.

 در این بخش از مطلب دو مورد از روش‌های تصفیه آب صنعتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که با فرآیندهای غشایی کار می‌کنند. اولین روش اولترا فیلتراسیون یا روش UF می باشد. این روش به شکل فوق العاده ای قادر به حذف تمامی میکروب‌ها و مواد کلوئیدی موجود در آب می‌باشد. در این روش به وسیله غشای مخصوص، می‌توان ناخالصی‌های موجود در آب را حذف نمود. از روش UF در صنایع مختلفی مانند موارد زیر استفاده می‌شود.

دومین روشی که از بین روش‌های تصفیه آب غشایی معرفی خواهیم کرد، یا می باشد. این روش از نیز به شیوه فیزیکی اقدام به حذف ناخالصی‌ها و آلاینده‌های آب می کند. تفاوت روش با و این است که در این روش میزان خروجی آب بیشتر می‌باشد.

از طرفی روش NF توانایی کمتری در حذف آلاینده‌ها و ذرات معلق در آب دارد. با وجود این که در این روش تمامی ویروس‌ها و بخش زیادی از مواد معدنی موجود در آب حذف می شوند، باز هم کمی ناخالصی در آب باقی می ماند. از کاربردهای این روش می توان به موارد زیر اشاره داشت.

یکی دیگر از استفاده از رزین‌های تبادل یونی می‌باشد. در این روش به وسیله تبادل یونی که در میان آب و رزین اتفاق می افتد، یون‌های کلسیم و منیزیم موجود در آب با یون سدیم جایگزین می شوند. این روش در بخش پیش تصفیه دستگاه‌های RO کاربرد دارد.

امروزه روش دیگری که به عنوان یکی از روش‌های شناخته می شود، روش جاذب می‌باشد. این روش به وسیله انواع مختلفی از جاذب ها می تواند انواع ناخالصی های موجود در آب را حذف نماید. این روش، یکی از روش های پر کاربرد به عنوان آب به شمار می‌رود. این نوع از در صنایع گسترده ای مانند صنایع چرم سازی، تولید لبنیات، گاز و پتروشیمی و لاستیک سازی کاربرد دارند.

مجری و طراح انواع پروژه‌های مربوط به شبکه آب و تصفیه خانه می‌باشد. اگر در رابطه با موضوعات طراحی و ساخت تصفیه خانه و پروژه‌های آب و نیاز به کسب راهنمایی و مشاوره داشته باشید کارشناسان مجرب این مجموعه به  صورت رایگان خدمات مشاوره ای تخصصی ارائه می‌دهند

در نگهداری از دستگاه های تصفیه آب صنعتی عوامل و شرایط مختلفی تاثیرگذار است. مهم ترین این عوامل شامل موارد زیر می باشند:

نرخ آب عبوری از ممبران RO در دستگاه تصفیه آب به شدت تابع دما می باشد. آب گرم نسبت به آب سرد با سرعت بیش تری از ممبران عبور می کند.

به همین دلیل در آب شیرین کن های صنعتی مقیاس بزرگ از موتورهای فرکانس متغیر (VFD) استفاده می شود تا بتوان سرعت عبور آب از ممبران ها در دماهای مختلف را تقریبا ثابت نگه داشت.

حتی در صورت استفاده از موتور فرکانس متغیر باز هم لازم است در رابطه با طراحی دستگاه با توجه به تغییرات احتمالی دمای آب دقت لازم انجام شود. بیش تر دستگاه های آب شیرین کن صنعتی با فرض دمای 25 درجه سانتی گراد طراحی و تولید می شوند.

بنابر این لازم است تا دمای سردترین آب ورودی به سیستم تخمین زده شده و دستگاه بر اساس آن طراحی شود. در غیر این صورت در فصول سرد با کاهش دمای آب ورودی به سیستم، آب تولیدی توسط دستگاه آب شیرین کن از مقدار در نظر گرفته شده در طراحی کمتر خواهد بود.

وجود عواملی مانند فلزات، رسوبات معدنی، مواد آلی و عوامل بیولوژیکی در آب ورودی به ممبران ها باعث تشکیل رسوب و گرفتگی منافذ لایه های غشای ممبران می شود.

بنابر این برای جلوگیری از گرفتگی ممبران از شستشوی دوره ای استفاده می شود که بیش تر رسوبات و گرفتگی سطح لایه های ممبران را برطرف می کند.

برای افزایش طول عمر ممبران های RO باید CIP آنها در بازه‎ های زمانی منظم انجام شود. به طور متوسط شستشوی ممبران های RO در سیستم های اسمز معکوس صنعتی هر 6 ماه تا یک سال یک بار می باشد.

اگر گرفتگی ممبران ها در فواصل زمانی کوتاه اتفاق می افتد و نیاز به CIP مکرر دارند باید فیلترهای پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب را تعویض نمائید.

هم چنین گرفتگی ممبران ها اکثرا به صورت لایه های مختلف اتفاق می افتد، که هر لایه با توجه به نوع ماده تشکیل رسوب به یک نوع محلول برای شستشو نیاز دارد.

بنابر این ابتدا باید محلول شیمیایی برای از بین بردن لایه رسوب بالایی استفاده شود.

وجود ذرات معلق بیش از اندازه و یا گل و لای در آب ورودی باعث می شود ممبران ها نیاز به شستشو مکرر پیدا کنند و یا حتی خراب شوند.

اگر میزان گل و لای در آب ورودی به سیستم RO صنعتی زیاد باشد، امکان نیاز به استفاده از مواد منعقد کننده در بخش پیش تصفیه آب شیرین کن صنعتی وجود خواهد داشت.

در انتخاب نوع و میزان تزریق مواد منعقد کننده باید دقت زیادی شود، زیرا در صورت تزریق بیش از حد این مواد، امکان گرفتگی ممبران ها وجود دارد.

در صورت گستردگی ابعاد ذرات معلق نیاز به استفاده از اولترافیلتراسیون (UF) در پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی می باشد.

وجود کلر در آب ورودی باعث آسیب رساندن و اکسید شدن لایه های ممبران RO صنعتی می شود.

برای حذف کلر از آب ورودی قبل از واحد RO از تزریق سدیم متا بی سولفیت (SMBS) با دوز مناسب می توان استفاده کرد.

وجود سیلیس بیش از حد در آب ورودی باعث رسوب گذاری و گرفتگی لایه های ممبران RO می شود.

مهم ترین عامل بعد از نصب و موقع استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی، آموزش نکات لازم برای بهره برداری از دستگاه به اپراتور آن می باشد.

در صورت برگشت بیش از اندازه پساب برای تصفیه مجدد توسط واحد RO، غلظت آلاینده ها و TDS آب زیاد شده و باعث می شود به ممبران ها برای تصفیه آن فشار بیش تری وارد شود که در نهایت باعث گرفتگی منافذ لایه های غشای ممبران می شود.

کیفیت و تعویض به موقع فیلترهای پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی تاثیر بسیار زیادی در طول عمر ممبران RO و کیفیت و بازدهی سیستم دارد.

زمان تعویض فیلترهای پیش تصفیه با توجه به کیفیت آب ورودی متفاوت می باشد.

فیلترهای پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی بعد از مدتی کار کردن با جذب ذرات و مواد آلوده در سطح سیلیس و کربن موجود در بستر فیلتر، با مواد و ذرات معلق اشباع شده و قابلیت فیلتراسیون خود را به مرور از دست می دهند.

در این مواقع از بک واش (Backwash) برای تمیز کردن بستر فیلتر استفاده می شود.

بهترین معیار برای تشخیص زمان بک واش فیلتر شنی و کربنی، افت فشار می باشد. در صورت افزایش فشار نسبت به حالت معمول کارکرد دستگاه نیاز به انجام عملیات بک واش می باشد.

در عملیات بک واش با عبور معکوس جریان آب از فیلتر، آلودگی ها و ذرات به دام افتاده در بستر فیلتر شسته شده و به فاضلاب هدایت می شوند

منبع : freshwatersystems.com

دکمه بازگشت به بالا