سلامت و دانش

اهمیت رویکرد بیمارمحور در درمان بیماری مزمن دیابت

به گفته شفاف علیرضا استاگاماتی ، رئیس انجمن دیابت گابریک و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه برگزار شده است ، وی اظهار داشت: آموزش پیشگیری و کنترل دیابت باید راهی برای تغییر رفتار و نگرش افراد باشد و آموزش باید یکنواخت و استاندارد ارائه شود. دیابت یک بیماری مزمن مادام العمر است ، بنابراین مدیریت مداوم برای بیمار برای مدیریت این بیماری بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: باید به بیماران نحوه تزریق انسولین و چگونگی استفاده از مواد غذایی مناسب برای کنترل بیماری آنها آموزش داده شود. موفقیت در درمان حاصل نمی شود مگر اینکه بیمار بخواهد طبق دستور پزشک عمل کند و در مورد کنترل بیماری با پزشک قدم برنماید.

استقامت همچنان به کنترل خود اشاره دارد. دیابت “به طور کلی ، رویکرد به درمان مزمن دیابت” بیمار محور است “. همچنین دیابت باید توسط تیمی از متخصصان غدد ، متخصصان تغذیه ، پزشکان و روانشناسان درمان شود و در هنگام معالجه بیماران باید به سطح سواد فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی آنها توجه شود. به عنوان مثال رژیم غذایی در شمال و جنوب یکسان نیست و به عنوان مثال تغذیه مردم در استان های سیستان و بلوچستان با رژیم آذربایجان غربی متفاوت است.

5 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به دیابت نوع 2 هستند.

وی در ادامه افزود: وی ادامه داد: علاوه بر این رژیم برای افراد در سنین و وزن های مختلف یکسان نیست و باید شرایط و ابعاد مختلف بیمار برای معالجه ارزیابی شود بنابراین یک نسخه برای همه دیابتی ها امکان پذیر نیست و هر بیمار رژیم غذایی متناسب با شرایط خود دارد. باید از روشهای درمانی استفاده شود ، بنابراین رویکرد بیمار محور دارای اهمیت است و بیماران علاوه بر پیروی از دستورالعمل های تیم درمانی و پزشک ، می توانند با انجام اقدامات لازم در درمان نیز نقش موثری داشته باشند.

یک استاد دانشکده پزشکی تهران به من یادآوری کرد: تحقیقات نشان می دهد حدود 4/5 تا 5 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به دیابت نوع 2 هستند. آمار دقیقی برای دیابت نوع 1 وجود ندارد ، اما تخمین زده می شود بین 150،000 تا 200000 نفر مبتلا به دیابت نوع 1 هستند.

استقامتی با بیان اینکه آموزش برای بیماران دیابتی و همه باید برای جلوگیری از بیماری سازگار باشد ، گفت: بسیاری از افراد آموزش را جدی نمی گیرند و فکر می کنم آموزش باید راهی برای تغییر رفتارها و نگرش افراد باشد. علاوه بر این ، آموزش باید بصورت مداوم و استاندارد ارائه شود و اسناد استاندارد ملی برای محتوای آموزشی باید تهیه شود.

انتهای پیام /

دکمه بازگشت به بالا