عمومی

ایده‌هایی برای گفت‌وگوی رییس قضا

به زندانیان امان بدهید و حرفشان را راحت و صریح بزنند. آن مقداری که به حوزه قضایی مربوط می شود، خود را به کار ببندید و باقی رشا به اطلاعات آن مقدار قضایی مربوط باشد، خود را کمتر فایده‌اش را می‌بیند که بیشتر از این‌ها را می‌بیند که امروز در زندان کرد داقل فایده‌اش این است که می‌بیند. درد دارند و گاه برای دردهای کشور درمان‌های خوبی هم دارند. اگ ی ی یاد اجایی ی ا ق ق ق ض ض ظ ظام قض قض قض ی ج ج جاز ز ز یاآز ک.

به گزارش گزارشگر یک، در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته محمد ذاکری آمده است: «جناب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس محترم قوه قضائیه، درباره حوزه موضوع گفت‌وگو و شنیدن نقد و سخن مردم اعلام آمادگی کرده‌اند. تا اینجای کار امر مبارک و بدی عی است که یک مقام عالیرتبه قضائی مبارک و مقام عالیرتبه شرع مدای گفت وگو یک مر. آنها هم نشان دادند اگر حرفی می‌زند در حد توان و مقدورات پای حرفشدوون می‌آیند پس شان می‌آیستنی. پس از طرح این پیشنهاد، واکنش‌های موجود در فضای مجازی به آن داده شد. از انکار تا اقبال و گاهی هم پیشنهاد. من هم می‌خواهم در این یادداشت ضمن بهره‌گیری از برخی از پیشنهادات کاربران در فضای مجازی، به آنها پیشنهاد بدهند که در شروع و تداوم مسیر گفت‌وگو مفید باشد.

فکر می‌کنم بهتر است جای دور نرویم و از زندان اوین یا یکی از زندان‌های زیر نظر قوه قضاییه است که اتفاقاً تعداد بیشتری از دستگیرشدگان وقایع را در آن محبوسند انجام دهیم. امروز در زندان از همه گروه‌های سیاسی و فکری حضور دارند: از سیاستمدار تا نویسنده و روزنامه‌نگار و شاعر و هنرمند و دانشجو و استاد دانشگاه و معلم و روحانی و کاسب و کارگر. چون امکان حضور در کف خیابان را به دلیل ملاحظات امنیتی امنیت بهترین جا همان اسن. دریافتا بدون دوربین و با کمترین همراه ممکن است. به زندانیان امان بدهید و حرفشان را راحت و صریح بزنند. آن مقداری که به حوزه قضایی مربوط می شود، خود را به کار ببندید و باقی رشا به اطلاعات آن مقدار قضایی مربوط باشد، خود را کمتر فایده‌اش را می‌بیند که بیشتر از این‌ها را می‌بیند که امروز در زندان کرد داقل فایده‌اش این است که می‌بیند. درد دارند و گاه برای دردهای کشور درمان‌های خوبی هم دارند. اگ ی ی یاد اجایی ی ا ق ق ق ض ض ظ ظام قض قض قض ی ج ج جاز ز ز یاآز ک.

مرجع دوم همان فضای مجازی است. جنابعالی در صفحات توییتر و اینستاگرام می‌خواهند که به لطف دوستان صیانتی هر دو الان فیلتر شوند، ولی صفحات شما (که به احتمال قوی در اختیار ادمین است) دیگر مقامات کشور فعال است و کاربران دیگر نظرات و کامنت‌هایی پست‌ها یا توییت‌های شما می‌گذارند. ممکن است برخی از مطالب هم تند و رادیکال یا حاوی الفاظ زشت باشند، اما اگر کسی بدانند (خصوصاً شخص رئیس قوه) گاهی اوقات می‌گذارند و نظراتشان را می‌بینند، نکات مهم و آرای مفیدی را با شما می‌خواهند انجام دهند. اگر شما هم نمی‌توانید (که پیشنهاد می‌کنم وقتی برای سر زدن به این صفحات) از صفحات ادمین می‌خواهید گزارشی صریح و شفاف از نقدها و ایده‌هایی که ذیل پست‌های صفحه شما گذاشته می‌شود در اختیارتان بگذارد. از ظرفیت کلاب‌هاوس هم غفلت نکنید. کاک اص کاب گف ا ات و ی ایاخ اخانات اات دان خ ر ای آن م لان حسنش در این است که بدون نگرانی‌های امنیتی می‌توانید با مرور مستقیم مستقیم صحید شو بیایید.

گ ه اهای ساه ه صاخ ص گ ار ا قض قض قض قض قض ا ا ا ا ا ئ ئ ئ ئ ئ ا ا ا و و ه یای و و خاط و. زمانی که تصمیم قوه قضاییه بودید ارتباط مستمری تبا خبرنگاران دارشتید گجلسات البته زمانی که تصمیم قوه قضاییه بودید حالا در کسوت رئیس قوه فرصتی برای گفت وگو پیش بینی کنید نه پرسش و پاسخ. اه ر آ خار آکه بای جایف ظایف فهای یان د ای بز و ای.

گ چه ار که ای ز ای ه ی اش ب اش آن هان ش اییه ام قض قض قض ا ا ا ا ا و و و د ا اییه د اش. در درون این ساختار کار می‌کنند، در خط مقدم ارتباط با مردم هستند و اگر فرصتی بیابند به نیکی مسائل و مشکلات را می‌توان با راه‌حل‌هایی به شما منعکس کرد. خیلی از این افراد در هزارتوهای بروکراسی اداری و قضایی گم‌ می‌شوند و چون با دانش و تجربه و شرافت‌شان مطابقت دارند، نمی‌بینند خود را برای اصلاح از دست می‌دهند.

همچنین دو گروه ذی‌نفع دیگر و همکار شما در محاکم قضایی وکلا و کدرشناسان رسمی هستن. این دو گروه چون وابستگی سازمانی به قوه را ندارند و با زبان و قوانین حقوقی هم آشنا هستند به بهترین نحو می‌توانند نظام قضایی را در همه شئون آن به شما منتقل کنند. به اینها اضافه کنید دانشجویان و اساتید و فعالان کسب و کار و کارآفرینان و خیلییهای. حال که علم‌وگو را برافراشته‌اید خیلی‌ها هستند که باید صدای‌شان را بشنوید، اما ذکر سه نکته در پایان نیاز است: به مخاطبین اطمینان بدهید که حتی در طرح صریح‌ترین نقدها به شما یا سایر کشورهای دیگر مشکلی برایشان پیش نیامد. اگر یک نفر پس از گفت وگو با شما دچار مشکل شود و گرفتاری برایش پیش آن زاید انیاید آیگر یک نفر باشد اگر یک نفر با شما مشکل داشته باشد. دوم اینکه گزینشی گفت وگو و مخاطبین را صرفا از میان خودی ها برنگزینی کنید بخشی را تصادفی و بخشی را تعمد از آنهایی انتخاب کنید که میردانید زبان زری السر مدا از آنهایی باشد. از بین خودی‌ها هم آنهایی را دعوت کنید که کمتری به شما دارند. نهایتاً هم خوب است پس از مدتی و چند جلسه گفت‌وگو از این جلسات، آنچه شنیده‌اید و تصمیم‌گیری و تصمیم‌گیری است که برای رفع مشکلات گزارشی به همه مردم و رسانه‌ها می‌دهد. تا مردم بفهمند گوش شنوایی برای حرفشان هست و نقد و نظرها به کار بسته می شود. مطمئن هستم از این رویه ضرر نمی کنم.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا