اقتصادی

بازار سازهای محرم، امسال چگونه بود؟

آنها همسایگان کنگره ها هستند. بهارستان است ، خیابان ها شلوغ است و مغازه هایی هستند که آلات موسیقی می فروشند ، اما تجارت امسال هر سال یکسان نیست.

کوتاه و سوت نسبت به سال گذشته. آنها داخل مغازه می نشینند و مشتری در را باز می کند و ساز می خواهد. برخی مشغول تعمیرات هستند ، برخی دیگر بیکار هستند ، با یکدیگر صحبت می کنند یا برای گرم کردن سر خود بازی می کنند. سعادتمندترین روزهای کار آنها تعطیلات عید و 10 روز محرم است که گفته می شود همین فرصت شیوع تاج را از دست داده است.

تعداد کمی فروشگاه ابزار مخفی در جلو وجود دارد. به دلیل تحریم ها و گسترش کرونا ، اغلب گفته می شود که طبل و طبل های فروخته شده در برخی فروشگاه ها امسال تولید نشده اند و همانند پارسال است. یکی در مقایسه با موحرام سال گذشته 90 درصد و دیگری 80 درصد افت دارد. فروشگاه ها اشتراک زیادی با قیمت کالاهایی که می فروشند ندارند و هر فروشگاه قیمت متفاوتی را ارائه می دهد. اما اکثر آنها یک چیز مشترک دارند ، آن هم آینده کارشان است و به اتفاق آرا می گویند که هیچ چیز مشخص نیست.

برخی از فروشندگان سعی کرده اند پروتکل های بهداشتی را دنبال کنند.

در یکی از فروشگاه های ارزان قیمت را که چند طبل ، دمام و مقداری چرم در جلوی آن است باز می کنم. مغازه دار هنگام انجام بازی های آنلاین پشت انبوهی از سازهای سنتی نشسته و به عنوان یک تاجر سر خود را گرم می کند. بعضی اوقات در بین هیجان بازی نگاه می کند و به س myالات من پاسخ می دهد. “سال گذشته ، محرم ، ما حتی وقت آن را نداشتیم که سرمان را بسوزانیم اما امسال خبری نیست. امسال دستگاه ها را در چندین برد تعمیر کردیم ، اما فروش دستگاه های طبقه بندی شده نسبت به سال گذشته 80٪ کاهش داشت و قیمت دستگاه ها سه برابر سال گذشته بود. اگر پارسال 100 دمام فروختید ، امسال فقط 40 فروختید ، به دلیل تاج و تحریم ، فروش واحد کاهش یافت و قیمت افزایش یافت. قیمت ها افزایش یافته است ، عمدتا سازهای کلاسیک وارداتی مانند گیتار و پیانو جای خود را می گیرند گیتارها در ایران نیز تولید می شوند ، اما کیفیت سازهای خارجی پایین می آید زیرا برخی از مواد قابل استفاده برای سازهای تولید داخل وارد می شوند. از طرف دیگر ، قیمت دلار همه چیز را تحت تأثیر قرار داده است ، خوب ، قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است ، بسیاری از مردم دوست دارند ساز بزنند ، اما هیچ قدرت خرید ساز یا هزینه تحصیل وجود ندارد ، موسیقی این روزها لوکس محسوب می شود و هرکسی پول دارد ساز می نوازد. هرکسی که توانایی مالی آن را داشته باشد و توانایی آن را نداشته باشد ، نمی تواند ساز بنوازد زیرا هم هزینه خرید و هم آموزش این ساز افزایش یافته است. به عنوان مثال ، یک گیتار مارک یاماها که سال گذشته 300000 تومان بود ، امسال 4 میلیون تومان دارد. ” اکنون دف ساده ترین ابزاری است که می توانید یاد بگیرید و هزینه آن 200000 تومان است. “

دوازده سال از آغاز فعالیت “امیر محمد ضرابی” فروشگاه ساز در خیابان بهارستان می گذرد. آنها گیتار و تنبور می نوازند. حتی اگر از درآمد شغلی خود راضی نباشد ، حاضر نیست شغل دیگری را انتخاب کند و به گفته وی اکنون به شغل خود آلوده است و می خواهد بتواند در این شغل زندگی خود را تأمین کند “تا بتوانید بازاریاب باشید” باهوش و مشتری من معتقدم که باید گرا باشد. به خصوص در زمینه موسیقی “برخورد با افراد حساس”.

وی گفت: “طبل ، طبل ، شاخ ، سنج ، سنج ، شیپور ، ساکسیفون ، شیپور و تار سازهای خوبی در ماه موحرام هستند.” حدود دو سال است که سازهای دمام برای محرم در تهران رواج می یابد. بهترین طبل و طبل ساخت ژاپن. به طور کلی ، ژاپن سازهای موسیقی بهتر و با کیفیت تری نسبت به هر جای دیگر می سازد و گران تر است. گران ترین آن 2 میلیون تومان است. هرچه طبلی که پارسال جلوی فروشگاه دیدم. امسال هیچکس رابطه جنسی نداشته است. بنابراین امسال تعداد فروشگاه ها کاهش یافت. طبل های تولید داخل با نام ایرانی در دسترس نیستند. آنها با برچسب های خارجی فروخته می شوند و کیفیت طبیعی است. درام ها و شمع های آسیب دیده را نیز جایگزین کنید. به عنوان مثال ، هزینه جایگزینی دمام در سال گذشته 200000 تومان بود. امسال فقط 100000 تن افزایش یافت. طی چند ماه گذشته قیمت همه چیز چهار برابر شده است. اکنون 80 میلیون تومان خودرو تبدیل به 400 میلیون تومان شده است. با این حال ، بیشتر فروشندگان محصولی را که سال گذشته خریداری کرده اند با همان قیمت می فروشند. بعد از کرونا ، مانند بسیاری از مشاغل دیگر مجبور به ترک کار شدیم. به همین دلیل سود 3 ماهه ما به هدر رفت و اجاره آن را پرداخت کردیم. اگر خودتان آن را محاسبه کنید ، اجاره فروشگاه های اینجا نیز از 5 میلیون شروع می شود. درآمد کار ما کاملاً ناشناخته است. به عبارت دیگر ، روزی که فروشگاه را باز می کنیم ، نمی دانیم امروز می فروشیم یا نه. هیچ چیز از قبل مشخص نیست. “ما به هیچ وجه امنیت شغلی نداریم.”

سالهاست که دمام در بین هیئت های تهران محبوب است.

من به آنجا می روم و به فروشگاهی می روم که در آن برخی از جوانان برای طبل چانه می زنند. بعضی از آنها ماسک می زنند و برخی دیگر این کار را نمی کنند. فروشنده جوان امسال از تجارت محرم خیلی راضی نبود و گفت: “کرونا و پروتکل های بهداشتی تنظیم شده برای محرم امسال منجر به افت چشمگیر فروش شده است. مردی که سال گذشته 1500 دمام ساخت امسال کاری نکرد. چرم و سایر محصولات از بازار خارج شده است. پوست طبل تولید کنید. فقط یک مارک تولید داخلی وجود دارد که امسال همه برنامه های پخش را لغو کرده است ، در حالی که هرکسی مایل به پرداخت آن نیست. قیمت طبل امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. درام یک متری سال گذشته 400000 تن بود ، اما امسال امسال. 850،000 تن است اگر همه افراد در بازار مواد یکسانی داشته باشند قیمت آنها یکسان است اما وقتی فقط یک نفر در بازار مواد یکسانی دارد قیمت مورد نظر خود را به او می دهد محرم سال گذشته روزی 3 میلیون دلار داشتیم. ما تومان فروختیم اما امسال 300000 تومان فروختیم. “بیشتر درآمد ما از فروش در دمام است. زیرا چندین سال در تهران تاسیس شد که ساز دمام را برای عزاداری استفاده می کردند در حالی که جنوبی ها از آن برای جشن استفاده می کردند. “

“علی آریان” حدود 10 سال است که به فروش آلات موسیقی می پردازد و درآمد ماهانه از این کار به 4 میلیون شنبه می رسد ، اما کار او تقریباً دو ماه است که کار می کند و درآمد ناشی از شیوع تاج و تعطیلی فروشگاه ها به طور قابل توجهی کاهش می یابد. کم شده. با این حال ، او سالهاست که در کارش وسواس دارد و حاضر نیست جای دیگر شغلهای پردرآمد را بگیرد.

وارد فروشگاه سوم شوید. آن را پشت یک بطری کاغذی بچسبانید و بگویید “بدون ماسک داخل نشو”. فروشنده پشت ماسک ضعیف است ، اما مانند سایر همکارانش از فروش کم و وضعیت نامناسب بازار کار شکایت دارد “همه چیز گرانتر است و مردم دیگر نمی توانند خرید کنند.” امروزه به تمام مشاغل وضعیت اقتصادی می بخشد. کار ما در انتهای سبد خرید قرار دارد و جای خود را دارد. فروش ما در مقایسه با ماه محرم سال گذشته 90 درصد کاهش یافته است. قیمت نیز سه برابر شده است. پارسال ما دمام را 150 هزار تومان فروختیم و امسال قیمت آن به 450 هزار تومان رسید. وضعیت ناشناخته است نمی دانم تا کی می توانم مورد دوم را بیاورم. “سرانجام ما به نوعی تا اینجا گذشتیم ، و به محض اینكه از كنترل عبور كردیم و می توانیم فروشگاه را اجاره كنیم ، كلاه هایمان را بلند می كنیم تا ببینیم چه خبر است.”

مشتری وارد فروشگاه می شود و با صاحب فروشگاه تداخل می کند.

-چه نوع پوستی دارید؟

-بز و شتر.

-چقدر؟

-150 تومان.

– چه خبر؟

-گران شده است.

خداحافظی از مشتریانی که دست خالی از فروشگاه خارج می شوند. کمی بیشتر درب فروشگاه دیگر را باز می کنم. تعداد کمی از افراد برای خرید چانه می زنند و در نهایت مشتریان کارت را بیرون می کشند و با یک تی شرت با پرداخت 1.900.000 تومان بیرون می آیند.

سهام موجود در برخی فروشگاه ها همانند سازهای سال گذشته محرم بود.

صاحب فروشگاه برای تأمین معاش خود سه شغل دارد و اگر از شغل فعلی خود راضی باشید ، فکر می کنم تاکنون مجبور شوید فروشگاه را تعطیل کنید. “حمید هاشمی” از کودکی تا سنتور تا تنبور ساز می نواخت ، اما اکنون سه سال از شروع کار وی در فروشگاه فروشی ابزار می گذرد.

وی گفت: “سال گذشته در محرم وقت نداشتیم سرمان را بشکنیم ، اما اکنون می توانیم خودمان آن را ببینیم.” در این زمان از سال گذشته ، همه پوسته های Heyta را تغییر دادند یا یک دمام و شیپور خریداری کردند ، اما امسال فروش یک چهارم افزایش یافت. این روزها قیمت کالاهای وارداتی دو یا سه برابر شده است. تحریم ها نیز تأثیر زیادی داشت. در حال حاضر هیچ ساز موسیقی وارد نمی شود و همان سازهایی که قبلاً وارد شده بودند با چندین برابر قیمت فروخته می شوند. رابطه جنسی 10 هزار تومانی خریداری شده 25 هزار تومان فروخته می شود. به عنوان مثال ، خرید ویولن 1 میلیون تا 700000 بود و اکنون حدود 2 میلیون تا 400000 داریم. بسیاری از مشتریان از دیدن قیمت متوسط ​​پشیمان هستند و به دنبال تولید کنندگان دست دوم هستند. شخصی بدون نگرانی مالی آن را می خرد و می رود. کلاسهای موسیقی عمدتاً به تعطیلات نوروز ، عروسی و ماه محرم بستگی دارد ، یک ساز عزاداری محبوب. من هر دو را به دلیل تاج از دست دادم. من سال گذشته 500 دمام فروختم اما امسال 100 واحد فروختم اما فقط یک دستگاه. قیمت دمام از سال گذشته به امسال تغییر نکرده است. سال گذشته چوبی که در ساخت دمام استفاده می شد 40 هزار تن فروخته شد ، اما امسال نیز 30 هزار تن به مشتریان فروخته شد ، اما وضعیت مالی مردم بسیار افت کرد. سال گذشته ، یک مغازه در عاشورا افتتاح شد تا پوست طبل های منفجر شده را به گروه تغییر دهد. ما اکنون از تعمیرات مختلف درآمد بیشتری داریم. “روزگاری ، ما بیشتر از فروش از مزایای تعمیرات بهره مند شدیم.”

در حالی که به گرمی صحبت می کنیم ، برخی از مشتریان وارد می شوند و قیمت دمام و سایر ابزارهای مرتبط با مو حرام را می گیرند ، اما آن را با دست خالی می گذارند و او ادامه می دهد. “ما با طبقه متوسط ​​ضعیف سر و کار نداریم. کسانی که به میان وعده نیمه شب احتیاج ندارند باید ساز بخرند. فکر نمی کنم کار ما به هدر رود. همه افراد این حرفه در پشت صحنه اقدام به خرید و فروش آلات موسیقی نمی کنند.” هر کس شغل با علایق مشابه را انتخاب می کند. “

گفتگوی ما دوباره متوقف می شود تا به دو پسر جوانی که بدون نقاب وارد مغازه شدند ، پاسخ دهیم. هنگامی که یکی از آنها اجازه می گیرد و با شاخ خود می وزد ، او می پرسد:

-چه شاخ است؟

آهو

-چقدر؟

-یکی و 200. چهار و نیم کمتر است.

-پوست خود را تغییر می دهید؟

– آره.

-قیمت آن چقدر است؟

-بز 90 تومن ، شتر 140 تومن.

از پسر کوچک بپرس در چنین شرایطی آیا بعد از انجام چنین آزمایشی نگران تاج نیستید؟ وی پاسخ می دهد: “مشکلی نیست” “من پشت موتور بودم و مجبور شدم ماسک خود را بردارم.”

یکی از مشتریان ما در حال آزمایش ساز بوق است.

هاشمی می گوید پس از خروج پسران از فروشگاه بدون خرید چیزی. “دیروز چن و همسرش برای خرید دف آمدند گویی که می خواستند جهیزیه بخرند. آنها همه کار کردند.” سلام ، خانمها ، من به شما گفتم به دلیل تاج آن را لمس نکنید ، اما آنها اصلاً دنبال نکردند!

اگر کمی پایین بیایید ، مردان جوانی که بیرون فروشگاه برای خرید طبل ایستاده اند هنوز در حال چانه زنی هستند. آنها طبل ها را امتحان می کنند تا لذت بخش ترین را انتخاب کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا