اقتصادی

برخورد دولت با مرزنشینان بد حساب چیست؟

چند ماه پیش ، وقتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ ارز حدود 27 میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی به کشور را باز می گرداند ، هنوز به یکی از س questionsالات اصلی در این زمینه پاسخ داده نشده است. چه کسی ارز را پس داده است؟

به گزارش گزارشگر یک ، با آغاز تحریم های یک جانبه جدید علیه آمریکا از سال 1397 علیه ایران ، دولت اعلام کرد علاوه بر محدود کردن واردات برخی کالاها ، تعهدات ارزی خاصی را نیز در مورد صادر کنندگان برای مدیریت نیازهای ارزی کشور تدوین می کند. پس از فروش محصول ، ارز حاصل باید به کشور بازگردانده شود.

طی دو سال گذشته اختلاف نظرها در مورد چگونگی اجرای دستورالعمل های ارزی بانک از سوی بانک مرکزی و اتاق بازرگانی افزایش یافته است و اگرچه به نظر می رسید اصلاحات در اواخر سال گذشته شرایط را آرام می کند ، همتی رئیس هیئت مدیره بانک مرکزی نرخ ارز را باز می گرداند و 27 میلیارد دلار اعلام می کند اختلاف دو طرف بار دیگر افزایش یافت.

برخی از این شماره ها هفته آینده تعدیل شد ، اما اتاق بازرگانی اعلام كرد كه بخش محدودی از ارز را كه به بازرگانان و دارندگان كارت بازرگانی بازگردانده شده در نظر خواهد گرفت ، در حالی كه بقیه به شركت های دیگر تعلق می گیرد. جمشید نفر ، رئیس کمیته صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با گزارشگر یک ، گفت: این ارز در واقع به بخش خصوصی تعلق دارد و مابقی توسط مرزبانان متعلق به شرکت های دولتی و شبه دولتی معامله می شود یا به عنوان کارت پیله صادر می شود.

به گفته نفر ، اتاق بازرگانی جلساتی را با برخی از صادرکنندگان برگزار می کند تا دلایل تأخیر در بازدهی ارزی را بررسی کند و راه حل مناسبی برای این حوزه پیدا کند ، اما در این میان ، آمارها گفته اند که یکی از مقامات اعلام کرده است که این میزان خسارت به صادر کنندگان وارد کرده است ، اما بیشتر آنها ارز برگشتی متعلق به تاجر ثبت شده نیست.

به دنبال این اظهارات ، ارزش توجه به دارندگان کارت پیله را دارد. به نظر می رسد افرادی که در منطقه مرزی زندگی می کنند و می توانند این کارت را دریافت کنند و کالاهایی را به کشورهای همسایه بفروشند ، بیش از دو سال است که پس از آغاز طرح تعهدات ارزی ، بخشی از ارز خود را به کشور بازگردانده اند.

چند هفته پس از شروع این گمانه زنی ها ، حمید زادبوم ، رئیس سازمان توسعه تجارت ، از برنامه ریزی برای پیگیری موضوع و حل مشکل ارز برای دارندگان کارت های پیله خبر داد.

وی گفت که در آینده نزدیک گام هایی برای رفع مشکل پولی پیله و مرزنشینان برداشته خواهد شد.

رئیس کمیته اقدام ارزی سازمان تجارت و توسعه ایران با استناد به واردات و صادرات استخراج مرزنشینان و کوچی ، از دفتر توسعه خدمات بازرگانی و دفتر مقررات واردات و صادرات س askedال کرد و گفت که باید به قوانین طبقه بالا در مورد مرزنشینان و کوچی توجه شود. اقدامات ارزی ، بررسی تخصصی برای تصمیم گیری در مورد مرزنشینان و پیله ها.

سازمان های دولتی هنوز میزان دقیق ارز صادراتی صادر شده توسط صادرکنندگان پیله را اعلام نکرده اند ، اما به زودی اعلامیه سازمان توسعه تجارت ماموریت آنها را روشن می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا