اقتصادی

بزرگترین بدهکار بانکی کیست؟ – گزارشگر یک

شناسایی بدهکاران بانکی به ویژه تعداد زیادی از بدهکاران بانکی همواره یکی از موضوعات و چالش های اصلی شبکه های بانکی بوده است و شواهد نشان می دهد که تاکنون گام های موثری برای شناسایی و وصول بدهی های آنها برداشته نشده است.

به گزارش گزارشگر یک، در همین راستا، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد از بانک مرکزی خواسته است تا برای شفاف‌سازی نام بدهکاران را برای بانک‌ها الزامی کند. هر 3 ماه در سایت بانک مورد نظر درج کنید که بانک مرکزی هنوز به این درخواست پاسخ نداده است.

اسامی ابربدهکاران بانکی نیز وارد مناظره های ریاست جمهوری شد و در سیزدهمین مناظره ریاست جمهوری یکی از کاندیداها و عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی اسامی 11 بانک بزرگ را اعلام کرد. بدهکار سید ابراهیم رئیسی. نام بدهکار عمده بانکی به ترتیب دانیال زاده، اعظم، صدر هاشمی نژاد، العقیلی، اقدمیان، فلاحتیان، شفیعی، گرامی، ایزدپناه، رستمی صفا و ریخته گران ذکر شد. با گذشت بیش از 100 روز از روی کار آمدن دولت سیزدهم، مشخص نیست دولت برای دریافت معوقات از این افراد چه کرده است.

با وجود نامشخص بودن مطالبات غیرجاری بانک، اطلاعیه اخیر در این زمینه نشان می دهد که رقم 2.36 میلیارد تومانی و افشای فهرست این بدهکاران در کاهش و مطالبات موثر است. این معوقات، بدهی دولت به سیستم بانکی و در نظر گرفتن منابع بانک ها در قفل بخشی نه تنها تاکنون برای راهکارهای ارائه شده برای رفع این بدهی موثر نبوده، بلکه میزان این بدهی نیز یکی دیگر از چالش های بانکی است. سیستم. مدام در حال افزایش است.

بدهی دولت به سیستم بانکی مربوط به نقدینگی و اعطای وام است. بر اساس آمار، تا پایان شهریورماه سال جاری، کل بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی به ۶۵۵.۶ هزار میلیارد تومان (۱۶.۹ درصد افزایش نسبت به پایان سال ۱۳۹۹) رسید.

از کل بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی، 601.5 میلیارد تومان متعلق به خود دولت است که با رشد 17.4 درصدی، حدود 54 میلیارد تومان به بنگاه ها و مؤسسات دولتی اختصاص دارد. 10.9 درصد افزایش تا پایان سال گذشته.

این رقم در حالی است که اقتصاددانان دولت را بزرگترین بدهکار سیستم بانکی می دانند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا