سلامت و دانشگزارشگر کسب و کار

بهترین زمان مصرف زینک سولفات

نحوه مصرف قرص زینک برای ریزش مو اگر برای بهبود ریزش مو به سراغ مصرف قرص زینک می‌روید، لازم است تا برای به حداکثر رساندن جذب این مکمل در بدن، طریقه مصرف آن را نیز بدانید تا بهترین نتیجه عاید شما شود .

بهترین زمان مصرف قرص زینک برای ریزش مو

قرص زینک اگر ۱ ساعت قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف شود، بیشترین تاثیر را در بهبود ریزش مو و دیگر مشکلات خواهد داشت. بنابراین اینچنین می‌توان دریافت که این قرص بهتر است با معده خالی مورد مصرف قرار گیرد. اما مشکل اینجاست که بسیاری از افراد با مصرف قرص زینک دچار عوارض جانبی که بیشتر گوارشی نیز هست، می‎‌شوند. چنانچه با خوردن این مکمل دچار عوارض قرص زینک می‌شوید و ناراحتی معده برایتان بوجود می‌آید، می‌توانید آن را در کنار وعده‌های غذایی خود میل کنید.

همان‌طور که در این جدول مشاهده می‌کنید، شما به عنوان یک فرد بزرگسال مجاز هستید که روزانه تا 40 میلی‌گرم زینک را مورد استفاده قرار دهید. بنابراین اگر مکمل مورد استفاده شما در هر وعده غذایی حاوی 20 میلی‌گرم زینک باشد، حداکثر 2 بار در روز آن را بخورید و اگر مثلا حاوی 30 میلی‌گرم روی باشد، تنها 1 بار در روز باید از آن استفاده کنید. در هر صورت دوز مصرفی نباید از 40 mg تجاوز کند.

شربت زینک سولفات چیست و چه تأثیری در بدن انسان دارد؟

زینک یکی از مواد معدنی مهم در متابولیسم کودکان و بزرگسالان است. این ماده معدنی در بدن ساخته نمی‌شود و باید از مواد غذایی یا مکمل‌ها تأمین شود. عدس، جو دوسر، زرده تخم‌مرغ، تخم کدو، گوشت سفید و مغزی جات، مواد غذایی سرشار از زینک هستند. در بعضی شرایط، مانند بیماری یا محدودیت غذایی، روی به مقدار کافی به سلول‌های بدن نمی‌رسد. علم پزشکی با ساخت مکمل‌های غذایی و داروهایی مانند زینک سولفات ، این مشکل را حل کرده است. البته بهتر است بدون مشورت با پزشک مکمل دارویی مصرف نکنید. به همین منظور در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت حضوری با پزشک عمومی یا متخصص تغذیه و مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان سراسر کشور برای شما فراهم شده است.

مکمل زینک را شب بخوریم یا صبح؟

خیلی فرق نمی‌کند که قرص زینک را صبح بخورید یا شب. فقط چنانچه شرح دادیم بهتر است این مکمل را با معده خالی استفاده کنید. در برخی از منابع آمده است که اگر قرص زینک را شب مصرف کنید، از بعضی جهات برای بدن مفیدتر خواهد بود. روی در تولید بیش از 300 آنزیم در بدن نقش دارد و به صدها فرایند بدن از تولید DNA گرفته تا ترمیم سلول‌ها و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. اگر 2 ساعت بعد از شام قرص زینک را بخورید، احتمال دارد که عوارض گوارشی کمتری نیز برای شما بوجود آید. زینک همچنین ممکن است در بهبود کیفیت خواب نیز اثرگذار باشد.

طریقه مصرف قرص یونی زینک

نحوه مصرف قرص زینک برای ریزش مو را شرح دادیم. اگر می‌خواهید مکملی استفاده کنید که در کنار عنصر روی (زینک) حاوی دیگر مواد مغذی نیز باشد، پیشنهاد استفاده از قرص یونی زینک را به شما می‌دهیم. این مکمل به جز اینکه در هر 1 عدد قرص حاوی 15 میلی‌گرم زینک است، ویتامین‌های گروه B و ویتامین C را نیز شامل می‌شود. طریقه مصرف قرص زینک به این ترتیب است که روزانه 1 عدد در کنار غذا و همراه با 1 لیوان آب باید مورد استفاده قرار گیرد. زینک برای رشد و تقسیم سلولی، عملکرد سیستم ایمنی، واکنش‌های آنزیمی، سنتز دی ان ای و تولید پروتئین ضروری است. این ماده معدنی نه تنها در پیشگیری از ریزش مو و افزایش رشد موها نقش دارد بلکه دارای خواص دیگری نیز هست که به آنها اشاره خواهیم کرد .

از کجا بفهمیم ریزش مو مربوط به کمبود زینک است؟

در واقع پزشک باید تشخیص دهد که علت ریزش موی شما چیست. به این منظور می‌توان آزمایش خون داد تا کمبود مواد مغذی در بدن مورد بررسی قرار گیرد. اگر علائم زیر را دارید، ممکن است به کمبود زینک در بدن مبتلا باشید؛ از این رو بهتر است با پزشک مشورت نمایید:

شربت زینک سولفات چیست؟

زینک برای رشد و نمو و سلامت سلول‌های بدن مهم است و به‌طور گسترده در سراسر بدن؛ عمدتاً در گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید، ماهیچه‌ها، استخوان، پوست، کلیه، کبد، پانکراس، شبکیه چشم و پروستات، پخش و ذخیره می‌شود. کمبود زینک عوارض جانبی شدیدی به دنبال دارد (مانند ریزش مو، عفونت، ازدست‌دادن اشتها و مشکلات چشم) به همین دلیل، شربت روی یا شربت زینک سولفات به انگلیسی zinc sulfate یکی از انواع مکمل زینک است که به‌طور خاص برای درمان کمبود روی و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با آن تولیدشده است. زینک سولفات در حال حاضر به‌عنوان یک داروی عمومی و بدون نسخه، در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار دارد.

روی یک جزء طبیعی و لازم در شیر انسان است و در دوران بارداری برای رشد جنین موردنیاز است؛ بنابراین مادران ممکن است مکمل روی را در بارداری و دوران شیردهی مصرف کنند تا به میزان توصیه‌شده روزانه ۱۲ تا ۱۳ میلی‌گرم برسند. بهتر است در این مورد، مشاوره دارویی نیز دریافت کنید. عوارض جانبی مصرف بیش از حد شربت زینک سولفات برای کودکان به‌هیچ‌وجه بیشتر از دوز مصرفی مجاز برای کودکتان، شربت روی سولفات به او نخورانید. در غیر این صورت کودک با عوارضی مانند مسمومیت حاد، اسهال خونی و ناراحتی گوارشی مواجه می‌شود.

بیشترین حد احتیاط برای افرادی است که بیماری‌های کلیوی، کبدی، دیابت، بیماری خونی و آلرژیک دارند. این افراد باید قبال از مصرف مکمل زینک با پزشک مشورت کنند و بیشتر از منابع غذایی تأمین‌کننده روی استفاده کنند. همچنین، تمام دستورالعمل‌های روی برچسب و بسته دارو را دنبال کنید. مراقبت از سلامت جسمانی همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و همه افراد دوست دارند یک بدن سالم و قوی داشته باشند. اما برخی مواقع، تغذیه سالم و ورزش منظم به تنهایی برای رسیدن به این امر کفایت نمی کند. در این موارد، مکمل‌های غذایی به عنوان یک پشتیبان و مکمل برای تغذیه صحیح بدن در نظر گرفته می‌شوند. یکی از این مکمل‌های غذایی، مکمل روی یا قرص زینک می‌باشد.

روی چیست؟

روی یا همان زینک، یک ماده معدنی ضروری است که در تمام‌اندام‌ها، بافت‌ها و مایعات بدن موجود است و به‌عنوان دومین ماده معدنی فراوان در بدن، پس از آهن، نقش مهمی در فرآیندهای بیولوژیکی دارد. روی خواص سودمندی از قبیل ضدویروس، ضد باکتری، ضد تابش و ضد سرطان داشته و همچنین برای رشد عمومی تمامی بافت‌ها ضروری بوده و از کوتولگی و عقب‌افتادگی افراد جلوگیری می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تضمین می‌کند.

تمرکز این عنصر در بدن بیشتر در سلول‌های کبد چرب، کلیه، لوزالمعده، غده پروستات، استخوان‌ها، سیستم گوارش و خون، مینا و عاج دندان، چشم، پوست، مو و ناخن هست، به‌طوری‌که کمبود روی می‌تواند اثر بدی بر روی هر یک از این اعضا به دنبال داشته باشد. ویتامین C، ویتامین E و بتا کاروتن (پیش‌نیاز ویتامین A) ، مکمل روی و سلنیوم، آنتی‌اکسیدان بسیار قوی و شناخته‌شده در بدن هستند که عامل حفظ سلامتی و مبارزه با بیماری‌ها به شمار می‌روند. در این مطلب از غفاری دایت به کاربرد روی، انواع قرص زینک و تاثیر کمبود روی بر بدن را یررسی کنیم.

دکمه بازگشت به بالا