عمومی

 به بهانه زلزله ٥/٦ اخیر (چایپاره/سلماس/خوی ) ١٣ آنلاین ١٤٠١ ساعت ۳:۵۱

در مطالعات اخیر (ناطقی-٢٠٢٢) پهنه ها بصورت مهندسی با بسترهای صلب بر روی لایه های ویسکو الاستیک با قید های مکانیکی همانند یک تیر بتنی (بیان ساده شده) قابل ترک خوردن (بیان ساده شده، گسل) نتایج فوق العاده ای را از خود نشان داده است. شکل و جداول پیوست، زون های مورد نظر محقق، و زلزله های اخیر رخ داده را نشان می دهد که نشانگر دقت بالاتر از ٩٥٪؜؜ در زلزله ها و مهمتر از آن مناطقی که عموما قبلا نادیده گرفته می شدند می باشد !؟

 به بهانه زلزله ٥/٦ اخیر (چایپاره/سلماس/خوی ) ١٣ مهر ١٤٠١ ساعت ۳:۵۱

مسلما کار در ابتدایی ترین مراحل خود (فرضیه‌ای جدید با مدلی فعلا ساده شده ولی دقت عالی) می باشد و شاید ده ها سال (شاید صدها) باید دانشمندان خبره در زمینه برداشت های مکانیکی از مصالح زمین، اصلاح مدل و لحاظ نمودن پارامترهای بیشتر در مدل با سوپر کامپیوترها، توانایی تشخیص دقیتر محل و بزرگای آن را پیدا کنند.

برای بدست آوردن دقیقتر بزرگا بعد از مدل سازی منطقه ای، سپس در ابعاد کره زمین بصورت پیوسته با لحاظ نمودن گسلهای موجود (ترک) در مدل، بدون شک محل و بزرگای زلزله آتی قابل محاسبه خواهد بود و اینکار بزرگترین کشف تاریخ بشر در مورد زلزله و کاهش تبعات ناخوشایند آن خواهد بود، ان شاءالله

 به بهانه زلزله ٥/٦ اخیر (چایپاره/سلماس/خوی ) ١٣ مهر ١٤٠١ ساعت ۳:۵۱

ممکن است برخی از لرزه شناسان بفرمایند، در این مناطق با توجه به پهنه بندی های موجود و در محدوده زلزله های کوچک، این مدل همیشه درست جواب خواهد داد ؟ اما در اینجا باید به سه نکته بسیار مهم توجه نمود:

١- زمانی که زلزله هایی با رنج بزرگتر هم در چند ماه گذشته همانطور که چند زلزله ٥ در کشور رخ داد، و همچنین زلزله اخیر ۵/۶ خوی، مدل آنها را هم درست شناسایی کرد و مسلما باید تصور کرد زمانی که مدلی برای اولین بار در دنیا کریدور و محل زلزله های ۲، ۳، ۴ و ۵ را درست شناسایی کرد، احتمال برآورد زلزله های بالاتر را هم خواهد داشت !

٢- نکته دوم و مهم دیگر، شناسایی مناطقی است که قبلا اصلا لحاظ نمی شدند !؟ مثل مرند ؟ بهاباد یزد ؟ همدان ؟ که بصورت کلاسیک همدان بنا به گفته زلزله شناسان شروع زون بی خطر است و …

۳- همانگونه که در بالا عرض شد تا تخمین بزرگا راه دوری باید توسط آینده‌گان در این مسیر طی شود تا مدلی کامل با لحاظ نمودن تمامی رخدادهای لرزه‌ای انشا ء الله بزرگا را هم به خوبی محاسبه نماید.

باشد که تکمیل این روش در آینده باعث شود که فردی یا جوامعی از مرگ و مشقت نجات یابند، مصداق: وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا
و هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده. ان‌ شاءالله

دکمه بازگشت به بالا