اقتصادی

به مالباختگان یارانه بدهید! – گزارشگر یک

یک اقتصاددان گفت: تصمیم دولت در مورد حمایت از بورس اوراق بهادار “تورم” است. “بهترین راه حل در این زمینه پرداخت درآمد مالیات انتقال سهام به عنوان یارانه به سهامداران اقلیت متاثر از بورس اوراق بهادار است.”

به گزارش گزارشگر یک ، اخیراً حمایت از بورس اوراق بهادار افزایش یافته است ، بنابراین هم کنگره و هم اعضای کمیته هماهنگی اقتصادی دولت تصمیم به این کار گرفته اند.

نتایج این نشست نشان می دهد که بیشتر تصمیمات دولت برای حمایت از بورس سهام مربوط به بانکهای مرکزی و بانکها است.

علی رغم هشدارهای کارشناسی در مورد پیامدهای تورمی این مصوبات ، رئیس کل بانک مرکزی تصمیم جدید بورس سهام دولت را تصویب کرد و به بانک ها اجازه داد تسهیلات به شرکت های کارگزاری و سرمایه گذاری اعطا کنند و در قانون رفع موانع بانک ها نیز موافقت کردم که از این قانون چشم پوشی کنم. . خرید بورس اوراق بهادار بدون مدیریت ، پرداخت ریال معادل 200 میلیون دلار صندوق فروش و تثبیت از منابع صندوق توسعه دولت و اصلاح نرخ ارز را اعلام کرد. دارایی های ارزی بانک.

در همین رابطه کامران نادری کارشناس ارز و بانک در مصاحبه با گزارشگر یک گفت: “به نظر من ، این مصوبات به دلیل سو mis تفاهم در مورد مشکل بازار سرمایه موثر نیستند. مشکل در این بازار حباب و ارزش سهام است.” با ترکیدن حباب با اصلاحات بازار سهام ، مشاغل از ارزش واقعی خود پیشی گرفتند. شخصاً فکر می کنم قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس هنوز از ارزش واقعی آنها بر اساس عملکرد بالاتر است.

افزایش سود شرکت ها ، نه ارزش سهام

او افزود: “با این حمایت ، ارزش واقعی و عملکرد شرکت بهبود نخواهد یافت ، قیمت سهام فقط در کوتاه مدت افزایش می یابد و فعالان حرفه ای بازار سهام غیر حرفه ای را می فروشند و می خرند ، بازار سقوط می کند و عده ای متضرر می شوند.” بنابراین در این زمینه سودآوری: برای افزایش حجم تولید ، باید کارایی بنگاه های تولیدی افزایش یابد. به طور کلی ، عملکرد و سود یک شرکت برای افزایش ارزش سهام مهم است ، نه سهام.

پیامدهای تورمی حمایت دولت از بازارهای سرمایه

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: “یکی از مصوبات تعهد 1٪ از منابع صندوق توسعه ملی است و رئیس کل بانک مرکزی بارها تأکید کرده است که وجوه ارزی در دسترس نیست.” بنابراین ، این مصوبه بانک های مرکزی را تحت فشار قرار می دهد تا ارز غیرقابل دسترسی صندوق را به ریال تبدیل کنند ، این پول فقط یک ارز قوی چاپ می کند و اثر تورم را تورم می کند.

وی استدلال کرد که با لایحه دیگری بانک ها از موانع موجود در قوانین موانع تولید که به بانک ها امکان می دهد به جای وام به تولیدکنندگان یا کسانی که کسری اقتصادی دارند ، پول ایجاد کنند و به تولیدکنندگان وام دهند ، معاف می شوند.

یک راه حل موثر برای حمایت از بازندگان بورس

اکونومیست از نظر قانونی بانک ها را از سرمایه گذاری های با ریسک بالا منع می کند و لغو این ممنوعیت اجازه می دهد دارایی های با ریسک بالا مانند سهام وارد ترازنامه بانک شوند ، عدم تعادل را افزایش می دهد و باعث می شود بانک از بانک مرکزی وام گرفته و پول کامل کسب کند. آنها قدرتمند می شوند.

وی در پایان گفت: “مشکل بازار سرمایه به دلیل بی تدبیری مقامات دولتی است که نتوانستند مانع رشد غیرمنطقی بورس شوند.” بنابراین ، تنها راه حل مناسب برای حمایت از بازندگان بازار سرمایه ، پرداخت درآمد حاصل از انتقال سهام به سهامداران اقلیت به عنوان یارانه برای جبران بخشی از ضررها است. تأثیر مخرب در اقتصاد کلان در مصوبات بورس در نظر گرفته نشده است ، بنابراین به تقویت بورس کمک نمی کند ، اما منجر به تورم نیز می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا