بین الملل

بیگدلی: با برد ترامپ اوضاع وخیم‌تر هم می‌شود / پیروزی راست افراطی در اروپا خطرناک است

مهسا مژدهی: شبح راست‌افراطی بالای سر اروپا می‌چرخد. راست‌گرایان توانستند نسل زد را قانع کنند تا به‌خاطر آنها پای صندوق‌های رای پارلمان اروپا بیایند. این در حالی است که چپ‌ها نتوانستند در بین نسل جدید برای خود محبوبیتی جور کنند. از آلمان و فرانسه گرفته تا لهستان و اسپانیا، راست‌گرایان افراطی در انتخابات اخیر پارلمان اتحادیه اروپا موفقیت چشم‌گیری به دست آوردند. در پایان قرن بیستم چنین چینشی در اروپا بسیار غیرمحتمل به‌نظر می‌رسید. اما حالا هشدارها در مورد رشد افراطی‌گری در اروپایی که مملو از مهاجر از خاورمیانه و آفریقاست، زنگ خطری برای جهان است.

در این بین اقدام مکرون در انحلال پارلمان فرانسه و برنامه‌ریزی برای انتخابات زودهنگام، سرنوشت اروپا را وارد مرحله‌ای مبهم کرده است. در گزارشگر یک با علی بیگدلی کارشناس مسائل اروپا در مورد اتفاقات اخیر و برد راست‌افراطی به گفتگو نشسته‌ایم.

بیگدلی: پیروزی راستگراها پیام خطرناکی داشت/ با برد ترامپ اوضاع وخیم‌تر هم می‌شود

علی بیگدلی کارشناس مسائل اروپا در مورد آرا در انتخابات پارلمان اروپا و جدی بودن بازگشت راست‌گرایان افراطی در اروپا توضیح داد: اولین بار در حضور ترامپ، مکرون سخنرانی در حضور ترامپ کرد و گفت آنهایی که به‌دنبال گسترش راست‌افراطی در اروپا هستند؛ آنجا را به آتش خواهند کشید. بعد از این حرف ترامپ جلسه را ترک کرد. پس این اتفاقات برای مقامات اروپایی قابل پیشبینی بود. در دو انتخاباتی که مکرون به ریاست جمهوری رسید، دوره اول خانم لوپن ۱۵ درصد و دوره دوم ۳۵ درصد از آرا را به خودش اختصاص داد. او خیلی راست افراطی سرسختی است. در کشورهای دیگر مثل ایتالیا و هلند و اتریش و مجارستان و یونان و… هم موج راست افراطی اروپا را فرا می‌گیرد. این موضوع پیام خطرناکی دارد. اگر ترامپ هم در آمریکا به ریاست جمهوری برسد اوضاع وخیم تر می‌شود. مثلا مارین لوپن روابط نزدیکی با ترامپ و پوتین دارد. او از بانک‌های روسیه وام گرفته و ملاقات جانانه‌ای هم با پوتین داشت. در چنین شرایطی جنگ اوکراین به نفع روسیه به پایان می‌رسد و بیگانه‌ستیزی و حتی یهودی‌ستیزی در اروپا ایجاد خواهد شد.

او ادامه داد: شش میلیون مسلمان در فرانسه وجود دارد که با برخورد با آنها در فرانسه شاهد آشوب گسترده اجتماعی خواهیم بود. ارتباط پاریس با کشورهای مسلمان هم دچار خلل خواهد شد و بازار کشورهای اسلامی را از دست خواهد داد. آنها اکنون کمتر به این موضوعات فکر می‌کنند. نسل جوان اروپایی ادعا می‌کنند با آمدن مهاجران فضای اشتغال کاهش پیدا کرده. ما در فرانسه ۹ درصد کاهش اشتغال و نزدیک به چهار درصد تورم داریم. حضور مهاجرین هزینه‌ها را برای کشورهای اروپایی افزایش داده است. تداخل و تضاد فرهنگی و هویتی هم در اروپا شکل گرفته که از همه مهم‌تر است. راست افراطی می‌گوید درهایی که برای پذیرش مهاجر باز گذاشتیم، هویت اروپایی را پایمال خواهند کرد و یک فرهنگ غیر متعارفی را به اروپا وارد می‌کنند.

اگر چه در اروپا راست افراطی بعد از راست میانه به پیروزی رسیده اما پیام خطرناکی است که می‌تواند برای آینده اروپا مشکل به وجود بیاورد.

این کارشناس مسائل اروپا در مورد اینکه مکرون با منحل کردن مجلس ملی چه هدفی را دنبال می‌کرد گفت:‌ اینکه مکرون مجلس ملی را منحل کرده کار جالبی بوده و باید این کار را می‌کرد. برای دهن کجی با لوپن یک انتخابات جدید را راه اندازی کرده تا بتواند شکستی را که از لوپن خورده یک جوری در مجمع ملی فرانسه جبران کند. با توجه به حضور چپ افراطی و چپ میانه در فرانسه به احتمال زیاد مکرون پیروز انتخابات خواهد بود.

مارین لوپن در آینده نقش مهمی دارد. اما می‌تواند زودگذر باشد. آن رفتار خشونت آمیزی که می‌تواند در فضای اروپایی به‌وجود آورد؛ نمی‌تواند دوام بیاورد. کشورهای مبدا مهاجرین ممکن است ارتباطات اقتصادی و سیاسی خود را با پاریس کاهش دهند. الان در اروپا وضعیت اقتصادی مطلوب نیست و چنین اتفاقی می‌تواند به اقتصاد آنها آسیب بزند. البته اگر ترامپ در آمریکا به قدرت برسد کار برای اروپایی‌ها سخت‌تر خواهد شد. راست‌افراطی با هر نوع اتحادی مخالف است. اگر مارین لوپن به قدرت برسد به احتمال زیاد فرانسه را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

بیگدلی وضعیت دیگر کشورهای اروپایی را اینطور شرح داد: خانم جورجیا ملونی هم فرد افراطی به حساب می‌آید اما لوپن خیلی خشن بوده و بسیار به راست افراطی نزدیک است. ملونی در ایتالیا به هر حال موفق بوده و در چند کشور دیگر مثل مجارستان که جلوی کمک‌های اتحادیه اروپا به اوکراین گرفته است هم راست افراطی حرف اول را می‌زند.

بیگدلی در مورد اینکه آیا شبح فاشیسم مانند آنچه در قرن بیستم شاهدش بودیم، بالای سر اروپا می‌چرخد یا نه توضیح داد:‌ نه فضایی که ما بعد از جنگ جهانی اول شاهد بودیم، وجود ندارد و هنوز به آن حد و حدود نرسیده است. اما به هر حال بخشی از آن واکنش‌ها در زمینه بیگانه‌ستیزی می‌تواند دوباره به وجود بیاید. فرانسه به این موضوع بسیار حساسیت دارد. جمعیت مسلمانان در این کشور بیشتر از دیگر نقاط اروپاست و برخورد با مهاجران در این کشور می‌تواند شدت بیشتری داشته باشد.

۳۱۱۳۱۲

دکمه بازگشت به بالا