عمومی

بی‌برقیِ گازی تکرار می‌شود؟ /افت تولید در برخی فازهای پارس جنوبی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین ، دلیل کاهش فشار در مخزن پارس جنوبی وزیر نفت بوده است ، اما قطع برق و قطع گسترده در ماه گذشته به یک مشکل جدی تبدیل شده است. عنوان یکی از دلایل این چالش تکذیب شد ، اما اطلاعات ارائه شده رد شد. تایید او هست.

نیروگاه خارج از مدار است

طبق پیش بینی های هواشناسی ، هفته آینده یک هیولای سرد وارد کشور می شود و دما در بیشتر مناطق به طور قابل توجهی کاهش می یابد. بنابراین ، با وجود کاهش 1 درصدی مصرف گاز داخلی در هفته گذشته ، انتظار می رود که افزایش مصرف گاز به بخش داخلی بازگردد. با افزایش اخیر در مصرف گاز خانگی ، تأمین گاز به بخش نیروگاه دشوار شده است. برای مدیریت این وضعیت ، وزارت انرژی برق جاده ها ، بزرگراه ها و حتی پارک ها را تعطیل کرده و تأمین برق خانه ها ، مراکز درمانی و حساس را در اولویت قرار داده است.

اختلال در تأمین سوخت نیروگاه چندی پیش بخش قابل توجهی از سرمایه را به دلیل برچیده شدن طرشت ، ری و سه واحد نیروگاه ایجاد کرد. رودشور، در تاریکی غوطه ور شوید در حال حاضر ، متوسط ​​تولید گاز کشور نزدیک به 1 میلیارد متر مکعب در روز است که حدود 600 میلیون متر مکعب آن توسط بخش داخلی استفاده می شود. البته ، طبق گفته وزیر انرژی هو مایون هری ، حدود 1.7 میلیون متر مکعب گاز به دلیل مدیریت گاز در بخش نیروگاه ها و مدیریت منبع تغذیه در بخش صنایع ، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. شادی شد.

1٪ برق واحدهای استخراج ارز رمزنگاری شده را در سبد مصرفی به اشتراک بگذارید

بحث در مورد مصرف برق واحدهای استخراج با ادامه قطع برق و قطعی برق در بخش داخلی ارزرمز برق صادراتی نیز داغ شده است. ظرفیت نصب شده کشور برای تولید برق حدود 85000 مگاوات است و طبق گفته های شرکت توانیر ، در فصل جاری حدود 38000 مگاوات تولید و مصرف می شود. در همین حال ، به گفته سخنگوی صنعت برق ، شاخه مجاز برق از مرکز استخراج مجاز است آن نماد حدود 310 مگاوات و حدود 240 مگاوات برای قطعات تأیید نشده ، کمتر از 1٪ از کل توان در این منطقه استفاده می شود.

در این راستا ، مدیر عامل شرکت توانیر علاوه بر تعطیلی یک مرکز استخراج مجاز برای مدیریت مصرف ، امضا کردنبخش غیرمجاز نیز جدی گرفته شده است ، اما مقامات مسئول مصرف برق در منطقه می گویند که این تأثیر کمی در مصرف برق کشور دارد. وزیر نیرو در مورد توان صادراتی تأکید کرد که کمتر از 1٪ برق کشور برای صادرات مصرف می شود و همه این برق از نیروگاه های گازی تأمین نمی شود که می تواند بر مصرف گاز تأثیر بگذارد.

گاز ناتوان!

بنابراین ، چالش در زمینه برق به تأمین گاز نیروگاه ها برمی گردد. باید پذیرفت که مصرف گاز در بخش داخلی ایران بسیار زیاد است و لازم است تدابیری برای استفاده بهینه اتخاذ شود. البته فرهنگ سازی برای مصرف بهینه امری ضروری است. عنوان دستور کار دائمی سالهای گذشته مورد توجه دولت بوده و مشکلی نیست که در زمان چالش برطرف شود.

به طور کلی ، مصرف گاز ، مانند سایر حامل های انرژی ، از حلقه های به هم پیوسته ای متشکل از تولید تا تنوع بخشی به اهداف مصرف و مصرف تشکیل شده است. بنابراین ، تمرکز بر توسعه و تقویت یک بخش و ترک بخش دیگر غیرممکن است. بنابراین ، همانطور که توسعه و افزایش تولید پارس جنوبی می تواند در اولویت باشد ، توسعه و تقویت شبکه انتقال ، مدیریت مصرف و ایجاد حداکثر ارزش افزوده گاز ، توسعه صادرات و غیره نیز باید در اولویت قرار گیرد.

یکی از مهمترین قسمتهای تولید طراحی شده برای کاهش تولید در مخزن پارس جنوبی. اما اخیراً وزیر نفت افت فشار بر روی این مخزن را انکار کرد. به گفته کارشناسان و تکنسین ها ، برای افزایش فشار در مخزن پارس جنوبی ، یک کمپرسور مورد نیاز است ، و تجهیزات و تجهیزات مربوط به آن نیاز به سکوی جدیدی دارند که ظرف چهار سال ساخته می شود. بینانه اغلب حالت زمان می برد.

در پارس جنوبی چه اتفاقی می افتد؟

طبق اطلاعات به دست آمده ، هیچ یک از مراحل تولید پارس جنوبی تولید (متوقف شده) نیست ، اما طبق گفته مقامات مطلع. افت فشار در سراسر میدان پارس جنوبی رخ داده است ، اما در حال حاضر ، تولید سکوهای A و C در فاز 12 تنها در حال کاهش است. البته سکوی C 12 مرحله آبده بخور در تاریخ 20 ژانویه سال جاری ، در سکوی A در فاز 12 ، تولید گاز معادل 20 میلیون متر مکعب است که حدود 1 میلیون متر مکعب بالاتر از برنامه مصوب است.

خروجی واقعی سکوی سیزدهم مرحله C 9.9 میلیون متر مکعب است که 11.3 میلیون متر مکعب بالاتر از برنامه تولید مصوب است. با این حال ، طبق اطلاعات به دست آمده ، بیشترین تفاوت بین تولید واقعی و برنامه تولید مصوب مربوط به مرحله پانزدهم است. بنابراین برنامه تولید مصوب برای این سکو حدود 28 میلیون متر مکعب و تولید واقعی در این مرحله حدود 7.3 میلیون متر مکعب بوده است. دلیل کاهش تولید 15 مرحله ای به دلیل تفاوت بین تولید 13 مرحله ای به دلیل نشتی ناشی از مشکلات سوپاپ HIP و حل شده بود.

برنامه تولید ویژه پلتفرم فاز B 24 پارس جنوبی 11.8 میلیون مترمکعب و تولید واقعی این سکو 9.4 میلیون متر مکعب بوده که اختلاف 2.3 میلیون متر مکعب را نشان می دهد. ما می فهمیم که علت این اختلاف تولید محدودیت تولید سیستم عامل است. طبق اطلاعات موجود ، به طور كلی ، حجم تولید مصوب برای همه سكوها و مراحل در پارس جنوبی حدود 660 میلیون مترمكعب است و در تاریخ 20 دسامبر سال جاری ، تولید واقعی این میدان 665 میلیون مترمكعب است. البته تولید واقعی گاز مرحله 21 کمتر از میزان خروجی مصوب بود و با توجه به منبع اطلاعات ، دلیل کاهش تولید در این مرحله و سکوی A در مرحله 12 ، محدودیت دریافت گاز در بخش پایین دست بود.

در همین حال ، در 22 آگوست سال گذشته ، Mair 22 آگوست سال گذشته از طریق گزارشی با عنوان “برنامه کاهش تولید میعانات گازی نفت و گاز در سال 1406 چیست؟” گزارش داد. وی با اشاره به روند کاهش تولید گاز و میعانات گازی در پارس جنوبی ، گزارشی را به مقامات ارشد اداره نفت ذکر کرد. طبق جدول موجود در گزارش ، در 14 سپتامبر همان سال یعنی حدود یک ماه بعد توسط محمد مشکین تصویب شد. فام، مدیر عامل شرکت بهره برداری از پارس جنوبی وارد شد. از سال 1406 شاهد کاهش تولید روزانه 28 میلیون متر مکعب در پارس جنوبی هستیم. پیش بینی ها نشان می دهد که این روند کاهشی ادامه خواهد داشت و در سال 1412 به 266 میلیون متر مکعب می رسد.

بنابراین ، روند گازرسانی و متنوع سازی با افزایش جمعیت افزایش می یابد ، صنایع دیگری مانند صنایع پتروشیمی برنامه هایی برای رشد و توسعه دارند و حضور ایران در بازار صادرات گاز یک گام استراتژیک در آینده نزدیک خواهد بود. ما در میدان گازی پارس جنوبی با افت فشار و کاهش تولید گاز روبرو هستیم. اما اقدامات لازم برای جبران افت فشار در این مخزن هنوز عملی نشده است. این اقدامات وقت گیر و ضروری است ، بنابراین بخش نفت برای مدت طولانی پیش از این اقدامات لازم را برای این امر پیش بینی کرده بود ، اما بد نیست که مقام نظارتی در این امر مداخله کند و از متولی دلیل کمبود این اقدام را جویا شود.

دکمه بازگشت به بالا