فرهنگی

تامین زیرساخت‌های زیارت وظیفه حاکمیت است

گزارشگر یک/خراسان رضوی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: این وظیفه حاکمیت است که زیرساخت‌های زیارت مردم را فراهم کند و همه مردم باید از امکانات لازم برای این موضوع بهره‌مند شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرالله پژمانفر امروز ۱۰ خرداد ماه، در افتتاحیه دبیرخانه شهرهای زیارتی با اشاره به اهمیت موضوع زیارت اظهار کرد: در تمام مسائل به مشهد نه تنها در مورد زیارت بلکه در موضوعات مختلف باید توجه ویژه‌ای ‌شود. طبق آماری که از بیمارستان امام رضا(ع) و قائم رسیده است ٣۴ درصد از بیماران که در این بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، زائران هستند که برای درمان و عمل‌های سخت شهر مشهد را انتخاب می‌کنند. زیرساخت‌ها برای این موضوعات کافی نیست. موضوعی که باید به‌ آن‌ تاکید کرد این است که در تمام موضوعات زیرساخت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: این وظیفه حاکمیت است که زیرساخت‌های زیارت مردم را فراهم کند و همه مردم باید از امکانات لازم برای این موضوع بهره‌مند شوند. برای آرامش و زیارت زائران باید زیرساخت آن‌ها فراهم و در این زمینه باید توجه ویژه‌تری به مشهد شود، زیرا پناهگاه مردم است.

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی نمی‌توانیم‌ زیرساخت‌ها را تامین کرده و یا به غلط امکانات را در کل کشور توزیع می‌کنیم. موضوع زیارتگاه‌ها موضوع مهمی است اما در اینجا متفاوت است. امروز همه مسائل به بخش خصوصی واگذار شده، لذا اقامتگاه و خدمات درمانی گران قیمت شده است و خواهشمندم به این بخش توجه شود.

وی اضافه کرد: باید تمام مردم و افرادی که به این آستان تعلق خاطر دارند به راحتی و آسانی به مشهد سفر و از خدمات استفاده کنند.

با فعال شدن دبیرخانه شهرهای زیارتی می‌توان پیگیر بودجه دولتی این بخش بود

امیرحسن بانکی پور، نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در ارتباط با موضوع زیارت در این ۴۵ سال اتفاقات خوبی رخ داده است. خوشبختانه در موضوع زیارت جامعه ما رشد کمی و کیفی داشته است. عمر مدیریت‌هایمان محدودیت دارد و باید دید چه فرصت‌هایی داشته‌ایم و به آن‌ها بپردازیم.

وی با اشاره به این موضوع که ایجاد دبیرخانه شهرهای زیارتی اقدام خوبی است، افزود:  ما در دوران انقلاب توسعه خوبی در حوزه زیارت داشته‌ایم، اما آن نگاهی که شیخ بهایی داشتند در مورد امام‌زاده‌ها که محوریت هویت و فرهنگ باشد، نداشته‌ایم.

بانکی‌پور ادامه داد: باید شهرهای زیارتی دیگر را نیز به این دبیرخانه ملحق کرد تا شبکه زیارت در کل کشور توسعه پیدا کند. همچنین باید خادمی حرم را در شهرهای زیارتی توسعه دهیم. خدام حرم و نوع خدمتشان باید توسعه پیدا کند، زیرا سبب می‌شود که خیلی از مشکلات  مراکز و شهرهای  زیارتی حل شود و این دبیرخانه به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

وی تاکید کرد: در بودجه‌ کشور برای شهرهای زیارتی بودجه تامین شده است و با فعال شدن این دبیرخانه می‌توان از این بودجه استفاده و آن را پیگیری کرد.

بانکی‌پور با اشاره به گردشگری و اینکه از گردشگری غافل شده‌ایم، اضافه کرد: گردشگری می‌تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند و در همین راستا می‌توان گردشگری ایران را به سمت گردشگری زیارت پیش برد. همچنین در برنامه هفتم توسعه بر موضوع گردشگری تاکید شده است.

وی ادامه داد: موضوع اربعین قابلیت زیادی دارد که در ایران توسعه پیدا کند و با توجه به حضور زائران به ویژه از شرق کشور باید جریان اربعین به مشهدالرضا کشیده شود و ختم آن مشهد باشد، لذا یک مسیر زیارتی دقیق باید تدوین شود و ایده‌ها در حد ایده باقی نماند و شهرداران توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا