عمومی

تجربه ۲ قرن عالمان بزرگ لواسان در مکتب تهران در گفت وگو با مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع)

مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) لواسان گفت: حوزه باید خدمتگزار دین و جهان مردم و راهکارهای ترویج تفکر اصیل باشد تا در جامعه دینی به تعالی و رشد برسد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین معزی وی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ضعف های سیاسی و اقتصادی وجود دارد و از سوی دیگر باید دیدگاه دینی و آموزشی نیز وجود داشته باشد. حمله به محیط اداری به پایگاه فکری ما حمله می کند.

وی در ادامه گفت: جامعه ایران اسلام است و خدمات ایرانیان به اسلام و بالعکس. خدمات اسلامی به فرهنگ ایران سابقه صدها ساله دارد. فرهنگ ما فرهنگ اسلامی است و علم و تدریس در این زمینه از حوزه آغاز شد.

معزی افزود: در گذشته مهد علم حوزه بود ، اما امروز حوزه تخصصی در زمینه انشا و روحانیت دارد. اینها رشته های علمی نهادهای علمی ملی در طول تاریخ بوده اند.

وی گفت: “بسته به علمای هر منطقه ، برخی از علما از شهرهایی مانند مشهد ، اصفهان و اراک به قم مهاجرت کردند و در شهرهایی مانند بغداد که به نجف مهاجرت کردند ، این مناطق مراکز علمی بودند. برخی از علما و علما”. آنها جمع شده بودند یکی از رشته های علمی ایران ، فقه فلسفی تهران است.

مدیر این حوزه یادآور شد: منطقه رواسان با سابقه ای نزدیک به دو قرن ، دارای علمای بزرگ مکتب تهران ، م influثر و تحصیل کرده در پایتخت تهران ، نجف ، قم و دیگر حوزه های علمیه بود.

حوزه علمیه راهی برای تعالی و رشد جامعه دینی است.

حوزه علمیه لباسان ؛ از ابتدا تا کنون

او ادامه داد. در سال 1986 یک خیر به نام حاج آقا کیانی قصد داشت 8000 متر زمین را وقف کند که با حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری مشورت کرد و گفت که تاریخ تهران دارای علمای بزرگی از لواسان بوده و در لواسان آن خدمت می کرده است. فاقد حوزه علمیه است ، بنابراین ارزش اختصاص آن را دارد.

معزی گفت: بنابراین حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) مرمت شده و یکی از حوزه هایی است که در سال 89 با برنامه جدید کار بر روی سیستم جدید را آغاز می کند.

به گفته وی ، حدود 2 هزار نفر از اولین روزی که این حوزه انتخابیه آمد و آمد کردند. در گذشته ، دانش آموزانی در کوه لبا زندگی می کردند ، اما اکنون هیچ دانش آموزی از کوه لبا به دلیل بدشانسی و شرایط بد وجود ندارد.

مدیر این حوزه علمیه گفت: شاید شما یک حوزه را به عنوان یک نهاد علمی می شناسید ، اما چون ما در فرهنگ تربیت دینی ، طلاب را خدمتگزار اندیشه ، فرهنگ و جامعه می نامیم ، در هر شرایطی که به آن عادت کرده باشم. ، این یک مزیت خدمات است که اگر محیط آموزشی باشد ، برگردد.

مدیر حوزه علمیه رواسان: کنترل بحران روانی وظیفه طلبه است ، اما حکومت دینی نیز طلاب را مجبور به حل بحران سازمانی می کند و نبود ابزار باعث ضعف آنها می شود.

وی گفت: “اگر جوانان می خواهند در یک محیط چالش برانگیز وارد آموزش علمی شوند ، شهر این توانایی را دارد که با خانواده های خود آموزش ببیند.”

معزی گفت: “به دلیل حضور ما در شهر و خدمات فرهنگی ما ، نوعی تبلیغات را برای جذب دانشجو انجام می دهیم ، اما بیش از هر چیز پیگیری تحصیلات عالی در این زمینه مستلزم دو برابر شدن انگیزه برای پذیرش محیط علمی است.”

وی تأکید کرد: “این مهمتر از تبلیغ اقدامات ما است و ما باید آن را از طریق اقدامات خود گسترش دهیم.” ما در حال توزیع بسته های فرهنگی مانند پوستر و ارائه خدمات فرهنگی به شهر هستیم. ائمه جماعات مسجد شهر از جمله اساتید این رشته هستند و دانشجویان ما در زمینه فرهنگ ، آموزش ، نماز جمعه و سایر مناطق شهر خدمات ارائه می دهند.

همانطور که مدیر این حوزه خاطرنشان کرد: البته تبلیغات دو طرفه است. ممکن است صدها بار تبلیغات مثبت و منفی بیشتری وجود داشته باشد و من نمی توانم به عنوان مدیر تمام این شرایط را برآورده کنم ، اما باید محیطی برای درک ، آرامش خاطر و آموزش برای جوانان فراهم کنم.

وی توضیح داد: اساس وظیفه دانش آموز به تحصیلاتی که می رسد برمی گردد. دانش کلامی این هدف را ندارد که نوکر فقیه و مفسر شود. این هدف نیست.

معزی گفت: حقوق ، تفسیر ، اصول ، منطق ، الهیات و تاریخ ، علوم و ابزارهای اساسی برای خروجی دانش آموزان است. نتیجه کلی دانش آموز آمادگی برای ارائه کمک های معنوی در جامعه است. ما یک طبقه نیستیم و جامعه هیچ گونه کمک مالی از ما انتظار ندارد ، اما انتظار دارد که ما آرامش خاطر داشته باشیم. همچنین ، به س questionsالات و شبهات دینی او پاسخ دهید و نیازهای روحی او را برآورده کنید.

حوزه علمیه راهی برای تعالی و رشد جامعه دینی است.

ورودی شک مذهبی بیشتر از خروجی پاسخ است

وی گفت: “سرعت ما در مواجهه با تغییرات اجتماعی و سرعت خدمات رسانی ما متناسب با نیازهای فرهنگی اجتماعی جامعه نیست.” در واقع ، ورودی شک و خروجی پاسخ را ارزیابی کنید؟ نامناسب است و خود را به عنوان یک آسیب اجتماعی نشان می دهد.

موچی گفت: “به عنوان مثال کرونا یک بیماری مادی است ، اما آسیب روانی دارد.” ما می گوییم که روزانه 700 نفر می میرند ، ضرب در 3 بر روح و درک جامعه تأثیر می گذارد و جامعه فرو می پاشد و ناامید است.

مدیر حوزه لواسان: پیگیری نباید به چالش های روحی ، روانی یا مذهبی جامعه پاداش دهد ، بلکه باید پاسخ هایی داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه رواسان افزود: پیگیری نباید چالش های روحی ، روانی و مذهبی جامعه را جبران کند ، بلکه باید پاسخی برای آن وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد که میزان آسیب و توانایی های روحانیت متناسب نیست و منجر به ضعف می شود. مهمتر از حجاب که بسیاری از دانش آموزان نگران آن هستند مسائل اقتصادی است که نان بی ارتباطی را به خانه می آورد و منجر به آشفتگی احساسی می شود. تبعیض سیاسی و اقتصادی یک مشکل اجتماعی است ، چقدر باید به عنوان یک دانشجو به خودم پاسخ دهم؟ بنابراین من ضعیف هستم.

معزی گفت: “تأثیر متفاوت است.” روزی روزگاری ، محل گناه و جبران خسارت همسایه مشخص بود ، اما اکنون یک فضای مجازی جهان را فرا گرفته است. بنابراین ما باید از نقاط ضعف خود نیرو بگیریم ، هوشیار بمانیم و تا آنجا که می توانیم کار کنیم. تعهد ما برای دانشجویانی است که به این حوزه می آیند تا قدرت و درک علمی و ابزارهایی را برای یافتن نیازهای جامعه و کار در جامعه ارائه دهند.

به گفته وی ، کنترل بحران روانی وظیفه دانش آموز است ، اما حکومت دینی نیز دانش آموزان را مجبور به حل بحران سازمانی می کند و نبود ابزار باعث ضعف آنها می شود.

مدیر این حوزه علمیه گفت: دانشجو اقتصاددان نیست. او موظف است به آنها یادآوری کند که مراقب باشند هنگام مواجهه با مشکلات مالی ، پایه و اساس را خراب نکنند.

اعلان معزی: براساس اعلام مرکز مدیریت قم که در سطح همگانی قرار دارد ، حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) لواسان از بین 75 حوزه علمیه پسرانه استان تهران در بین 10 مدرسه برتر قرار دارد. از حدود 280 حوزه انتخابیه مرد در کشور ، ما کمتر از 130 منطقه داریم. البته این را باید مهمترین حوزه انتخابیه استان قم دانست.

حوزه علمیه راهی برای تعالی و رشد جامعه دینی است.

وی گفت: این مدرسه دارای یک سایت اطلاع رسانی و دو سایت علمی و حرفه ای است. وی گفت: حوزه علمیه لواسان زیرساخت هایی را برای دستیابی به یک محیط علمی فراهم کرده است که شامل آرامش محیطی ، امکانات اولیه ، امکانات آموزشی ، امکانات آموزشی و اخلاقی و آرامش خاطر است. نور در ورزش و معنویت ، آموزش انگلیسی و عربی و کارگاه های تخصصی. البته ، تنها مشکل آموزش مجازی در دوران کرونا وجود دارد.

رهبر حوزه تأکید کرد: ما معتقدیم که دانش آموزان جوان که مایل به ورود به جوامع مذهبی و فرهنگی هستند باید بتوانند بارهایی را که بدن و ذهن قوی می طلبد ، تحمل کنند.

معزی گفت: در تاریخ جامعه فرهنگی و علمی ایران ، دولت به دنبال خدمات فرهنگی برای مردم بوده است. یعنی مردم ایجاد شدند و حاکمان از منظر علمی و فرهنگی کار کردند. به ویژه اکنون جمهوری اسلامی یک دولت مردمی است.

وی خاطرنشان کرد: مزیت حوزه های علمیه نسبت به سایر مراکز آموزشی این است که افراد ، افراد ثروتمند و معتقد به تعلیم و تربیت دینی بنیانگذاران اصلی ساختن حوزه های علمیه در ایران هستند. مشارکت افراد در این زمینه بسته ای برای درک محیط علمی در آموزش و پرورش و جامعه است. به عنوان مثال ، در حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) ، هیچ ریالی در خزانه از زمان ساخت هزینه نشده است ، که خوب است.

معزی گفت: “ما اینجا هستیم تا قدمی در جهت بهبود روح ، جسم و روح جوانان برداریم.” لکه های جامعه را از من نبینید ، این لباس ها را از مردم. به همان اندازه که ما به پزشکان نیاز داریم ، کشیشان دین و دنیای مانمین باید در حوزه های علمیه آموزش ببینند و این خانواده است که فرزندان خود را به این هدف می رساند.

/6262

دکمه بازگشت به بالا