عمومیگزارشگر کسب و کار

تخصیص منابع در سرور اختصاصی به چه صورت است؟

همانطور که می‌دانید، هرکدام از سرورهای اشتراکی، مجازی و اختصاصی، تخصیص منابع مربوط به خودشان را دارند؛ در این مقاله قصد داریم به سوال «تخصیص منابع در سرور اختصاصی به چه صورت است؟» پاسخ دهیم.

تخصیص منابع در سرور اختصاصی

از نام این سرور هم می‌توان فهمید که تخصیص منابع در آن به چه صورت است. استفاده سرورهای اختصاصی به دلیل هزینه‌ بالایی که دارند، برای سایت‌های کوچک و تازه تاسیس پیشنهاد نمی‌شود. یکی از دلایل بالا بودن هزینه خرید و استفاده از سرور اختصاصی، همین منابعی است که به صورت اختصاصی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

تمامی منابع از جمله RAM، CPU، فضای ذخیره‌سازی، پهنای باند و … به صورت کاملا اختصاصی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. هیچ‌یک از منابع این سرور میان چند کاربر به اشتراک گذاشته نمی‌شود که دارای مزایا و معایبی هم است.

برخلاف سایت‌های کوچک و نوپا، سایت‌های بزرگ که ترافیک زیادی دارند، از سرور اختصاصی برای میزبانی استفاده می‌کنند. سایت‌های بزرگ به دلیل ترافیک زیاد، به پهنای باند بالا نیاز دارند که سرورهای اختصاصی تامین‌کننده پهنای باند موردنیازشان خواهند بود.

سرورهای اختصاصی هم پلن‌های مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ پلن‌ها دارای ویژگی و مشخصات مخصوص به خود است. می‌توانید این پلن‌ها را بررسی کرده و پلنی که متناسب با نیازهایتان است را خریداری کنید.

تخصیص منابع در سرورهای اختصاصی محدود به یک کاربر است و تمامی منابع به همان کاربر تعلق می‌گیرد. اکثر فروشگاه‌های آنلاین بزرگ در ایران از سرور اختصاصی برای میزبانی استفاده می‌کنند. در واقع هیچ سرویس میزبانی دیگری جوابگوی حجم ترافیک بالای این فروشگاه‌ها نیست و فقط سرور اختصاصی برای میزبانی آن‌ها قابل استفاده است.

به احتمال زیاد تاکنون متوجه شده‌اید که تخصیص منابع در سرور اختصاصی کاملا برعکس سرور اشتراکی است. در سرورهای اشتراکی تمامی منابع مانند رم، فضای‌ ذخیره‌سازی، پردازنده، پهنای باند و … میان چند کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود؛ همین مسئله، باعث افت عملکرد سرور می‌شود و نارضایتی کاربران را به همراه خواهد داشت.

آیا تخصیص منابع سرور اختصاصی بهتر از سایر سرورها است؟

در مقایسه با سرور اشتراکی و سرور مجازی، تخصیص منابع در سرور اختصاصی وضعیت بهتری دارد. این شکل از تخصیص منابع باعث عملکرد بهتر سرور می‌شود و در نهایت عملکرد سایت را هم بهبود می‌بخشد.

برای مثال، سایت‌هایی که با افت سرعت مواجه هستند، می‌توانند با استفاده از سرور اختصاصی این مشکل را برطرف کنند. از طرفی دیگر، سرور اختصاصی از نظر امنیت هم در سطح بهتری نسبت به سرور اشتراکی و سرور مجازی قرار دارد.

اینکه تمام منابع در اختیار یک کاربر به صورت اختصاصی قرار بگیرد و آن کاربر به صورت مستقل از سرور استفاده کند، سطح امنیت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. یکی از مواردی که کاربران را به سمت استفاده از این نوع سرور می‌کشاند، همین دو فاکتور سرعت و امنیت هستند.

آپ‌تایم سرور اختصاصی در بالاترین حد خود قرار دارد و سایت در تمام ساعات شبانه روز (به غیر از مواقعی که با مشکل فنی رو به رو هستید) در دسترس خواهد بود. البته باید توجه داشته باشید که این نوع تخصیص منابع، موجب افزایش هزینه استفاده از سرور اختصاصی نسبت به سرورهای اشتراکی و مجازی می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی چگونگی تخصیص منابع در سرور اختصاصی پرداختیم و مزایای آن را گفتیم. اگر قصد دارید عملکرد سایت خود را بهبود ببخشید، بهتر است از سرور اختصاصی استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا