سلامت و دانش

تعطیلات چگونه بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟

در طی دو سال گذشته با آمدن یک مهمان ناخوانده کوچک و سمج روزهاش سختی رما پشت سر در طی دو سال گذشته با یک مهمان ناخوانده بیماری های زندگی بیشتر بر بهم زدن زندگی طبیعی طبیعی زندگی کردن فعالیت های اجتماعی و اقتصادی، تاثیرات زیادی بر سلامت انسان ها گذاشتند. از همان ابتدای بیماری، افزایش ترس، استرس و استرس در بین مردم بوم.دهای علاوه بر استرس از سویه های جدید، آسیب های جمعی، فواصل خواب نامنظم، ناامنی شغلی و ساعات کاری بیوقفه نیز می تواند باشد. سلامت روان را به کلی مختل کند و به استرس مزمن، استرس و آسیب تبدیل شود.

به گفته علی‌دی، معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و درمان وزارت بهداشت، حدود 60 درصد از مردم مبتلا به بیماری‌های روانی هستند.

برخی از افراد مبتلا به بیماریهای روانی باید به سلامت روان خود بپردازند اما حقیقت این است که احساسات، افکار و نگرشهای شما بر انرژی، بهرهوری و سلامت کلی است. سلامت روانی خوب شما را برای مقابله با مشکلات روزمره و بحران‌ها در برابر چالش‌های جدی بنابراین یک کاری که یک نفر می تواند برای کاهش سرعت انجام دهد این است که مدتی خود را از فعالیت های مرتبط با کار دور کند، زمانی که به خود اختصاص دهد و از تعطیلات نهایت استفاده را ببرد.

تعطیلات عاملی اثرگذار در سلامت روان انسان

دکتر زهرا شایگان منش روانشناس بالینی و عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد در گفتگو با ایرنا میگوید: به اعتقاد و باور روانشناسان و بر اساس تحقیقات انجام شده میتوان گفت که تعطیلات، تفریح ​​و محیط موضوعات مهمی هستند که اثر بسیار مثبتی بر سلامت جسم و روان دارند. انسان دارند. نشان می دهند که تعطیلات منظم باعث می شوند افراد از روورور شم رام المر م، تحقیقات سازمان تحقیقات بسیاری نشان دهند که. همچنین تعطیلات در کاهش میزان افسردگی و افراد، بهبود عملکرد شغلی اجتماعی.

تعطیلات را نادیده نگیرید

شایگان منش در افرادی که با بحث تعطیلات و تفریح ​​و مخالف هستند و فکر می کنند که یک نوع اتلاف وقت و عقب افتادن از کارها و اهداف است، گفت: اینها هستند که معمولاً طرحواره کمالگرایی و بازداری هیجانی دارند. در صورتی که حقیقت این است که تعطیلات و تفریحات مهمی است که در سلامت جسم و روان حائز است. تعطیلات یکی از نیازهای اساسی انسان است و ما در تعطیلات فرصت رین را پیدا می کنم کلا می کن نادیده گرفتن تعطیلات در طولانی‌مدت مشکلاتی مانند، فرسودگید و افسردگطر اضافه کردن به مشکلاتی. تعطیلات و تفریحات را جزو مباحث مهم زندگی قرار دهید.»

سفر

شادترین کشورها، کشورهایی با بیشترین تعطیلات

شایگان من با اشاره به تعطیلات در دیگر تاکید کرد که «اگر به مانند نروژ، دانمارک، سوئیس و سوئیس از این دست که جزو شادترین دنیا هستند نگاه کنیم، میبینیم که این کشور نسبت به میزان تعطیلات بالاتر از کشورهای دیگر است. ، مثل تعطیلات آخر هفته دو روزه و ساعت کاری کم. این کشور با توجه به ساعت کاری کم، اما بازدهی کار مفید آنها از ماست بالاتر است، زیرا زمان تعطیلات این کشورها به برنامه ریزی شده است که باعث می شود کیفیت زندگیشان بالا برود و از سلامت روانی بهتر باشد تا در طول زمان کاری بهتر از منابع انرژی استفاده شود. کند.»

تعطیلات بر بدن

شایگان منش را بیشتر به جسم و روان را می‌دانیم که می‌دانستیم: «ما در طول هفته و روزهای کاری به خاطر شرایط ممکن است، خواب، تفریح ​​و ورزش کافی نیست، اما در تعطیلات ما بهتر است جسمی و روحی پیدا کنیم. . همچنین تعطیلات ما را از محیط استرس‌زای کاری و محیط اجتماعی دور ومی‌کمد تا عددی.

برای تعطیلات برنامه ریزی کنید

این روانشناس بالینی در پاسخ به این سوال که آیا صرفاً تعطیلی می‌تواند برای جسم و روح مفید باشد یا تعطیلات لزوماً باید با کیفیت همراه باشد، گفت: «درست است که تعطیلات هر چند اگر سطح کیفیتش پایین باشد برای ما لازم است، اما باید ما را حفظ کند. این است که تعطیلات از حداکثر کیفیت را امتحان کنید. همچنین برای تعطیلات برنامه ریزی و تفریح ​​داشته باشید و با افراد مثبت نگر ارتباط برقرار کنید تا حالتان خوب شود و در نهایت ذهن و بدنتان به حالت تعادل برسد. حتی اگر به خاطر شرایط خاص، برنامه ریزی ویژه برای سفر و دورهمی، لازم نیست که حتماً کارهای عجیب و غریبی انجام دهید، می توانید اوقات را با انجام بازی های مفرح خانوادگی، در فضاهای باز و خلوت و تماشای فیلم های کمدی اسپری کنید. »

علت و فوری تعطیلات

شایگان در پاسخ به این سوال که چرا در تعطیلات ممکن است دچار منشش شوید توضیح داد: «انسانها کلا دوست دارند در محیط آرام و بی استرس زندگی می کنند و در تعطیلات، این محیط برایشان فراهم می شود، اما بعد از پایان تعطیلات، چون دوباره وارد زندگی پراسترس گذشته می شوند، مشکلاتی مثل افسردگی، اضطراب و بیان گیز در آنها. دیده می شود. مشکل آخر بعد از تعطیلات ممکن است پس از یک تعطیلات کوتاه هفتد اتفاق بیفتد یا بعد از تعطیلات بلندمدت مثل تعطیلات عید. به صورت طبیعی پس از پایان تعطیلات ما احساس افسردگی و غم و اندوه می کنیم، اما در این شرایط می توانم با یکسری از حالت های افسردگی پس از تعطیلات می کند. »

آسیب

چگونه سال جدید را پرانرژی آغاز کنیم؟

شایگان منش در پایان گفت: «بههرحال تمام ماه تعطیلات به تنهایی می‌دهد که باعث می‌شود وضعیت سلامتی و افسردگی به وجود آید و شروع مبارک رمضان بعد از تعطیلات می‌تواند باعث شود تا سازگاری با روال زندگی طبیعی دیرتر اتفاق بیفتد، اما بهترین کاری که می‌توانم انجام دهم این است که خودمان را انجام دهم. را برای ورود به ماه مبارک رمضان از آماده سازی و با دوری کردن خبرهای بد، برنامه ریزی، انجام کارهای لذتبخش، ایجاد عادات مثبت مثل کتاب خواندن و ورزش کردن، بخشیدن دیگران و رفع کدورتها، مثبت اندیشی و … سال جدید را باانرژی. شروع کنیم تا ازلحاظ روانی و جسمانی در شرایط بهتری قرا بگیریم.»

منبع: ایرنا

دکمه بازگشت به بالا