اقتصادی

تلاش بیگانگان برای حذف ایران؛ مهم‌ترین چالش صنعت

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری معدنی فلزات، مهمترین چالش صنعت فولاد امروز تلاش خارجی برای حذف ایران از تجارت جهانی است. در این میان، فعالان صنعت، کمبود انرژی را اولویت اصلی خود می دانند. کمبود انرژی در کشورهایی مانند ایران که ذخایر زیادی دارند، ناشی از مدیریت ضعیف است.

به گزارش گزارشگر یک، نشست رویداد راهبردی با موضوع چشم‌انداز، فرصت‌ها و چالش‌های فولاد ایران ظهر امروز (سه‌شنبه) در موسسه سیاست‌گذاری و مطالعات صنعت و معدن زیرمجموعه شورای عملی با حضور احسان نمازی‌زاده رئیس هیئت‌مدیره برگزار شد. پژوهشکده امیرحسین نادری (مدیر عامل) شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات) و محمد آقاجانلو (مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران) برگزار شد.

در این نشست امیرحسین نادری، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات، مهمترین چالش پیش روی فولاد را تلاش خارجی برای حذف ایران از معادلات جهانی دانست و گفت: تنها پاسخی که می دهند کمبود برق و گاز است. البته این موضوع در مورد ذوب آهن اصفهان صدق نمی کند. در کشوری که 30000 مگاوات برق تولید می کند، کمبود برق ناشی از مدیریت ضعیف است.

وی افزود: صنعت آهن و فولاد بارها آمادگی خرید برق و گاز را داشته است اما همچنان دسترسی دارد. مهمترین چالشی که امروز با آن روبرو هستیم، تلاش بیگانگان برای حذف ایران از معادلات جهانی است.

نادری با اشاره به اینکه خط لوله گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند اجرا می شود، گفت: به این ترتیب هند با 30 میلیارد تن سنگ آهن گاز فراوانی خواهد داشت و آن را به فولاد تبدیل می کند. استحکام – قدرت. این در حالی است که قطر گاز به عمان در جنوب می فرستد. گاز همچنین می تواند تمام دانه ها را به آهن اسفنجی تبدیل کند. بنابراین ایران باید بتواند با وجود همه تحریم ها بدون توقف توسعه صنعت فولاد جایگاه خود را حفظ کند.

مستندات استراتژیک ارائه شده است

احسان نمازی زاده، مدیرعامل موسسه سیاست گذاری صنعت و معدن با تاکید بر لزوم ارائه اسناد راهبردی در صنعت فولاد، فلزات و معادن، از همه تولیدکنندگان فولاد خواست برای برنامه ریزی و ارائه راهکارها، تلاش و مشارکت همه فولادسازان را خواستار شد.

محمد آقاجانلو، مدیر عامل شرکت ملی فولاد نیز به صراحت گفته است که معادن کشور مسدود و در دست عده ای قفل شده است. اکنون شرکت‌های بزرگی آماده انجام اکتشافات معدنی هستند، اما محدودیت‌هایی وجود دارد.» دولت نمی تواند کار کند.

وی افزود: ما باید حداقل 10 میلیارد دلار در زیرساخت سرمایه گذاری می کردیم، اما نتوانستیم به آن برسیم.

صدور گواهی صرفه جویی در مصرف انرژی برای شرکت های بزرگ به زودی

علی نقوی مدیر عامل بورس انرژی نیز در این نشست با اشاره به اینکه در حال حاضر 60 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تولید می شود، خاطرنشان کرد: برای کاهش مصرف می توان معادل مقدار برق صرفه جویی کرد و انرژی را حفظ و صادر کرد. حداقل 3 سال، اگرچه صادرات انرژی در حال حاضر ممنوع است، اما باید برداشته شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا