اقتصادی

تنها “۹ متر” تا خروج از مدار نیروگاه اول این سد عظیم، فاصله داریم

گزارشگر یک / کوزستان شرایط بارش در سالهای 1399-1499 باعث کاهش جریان آب در رودخانه و در نتیجه کاهش ذخایر سد می شود. این وضعیت در سد شرایط سختی را برای تأمین آب به سایر قسمتها ایجاد کرده و باعث تنش آبی می شود.

كوزستان كه دو سال بعد سد مخزن خود را داشت ، اكنون با خشكسالي شديد و تنش آبي روبرو است و در مخزن سد خوزستان آب كمتر از هر زمان ديگري وجود دارد.

به گزارش گزارشگر یک ، کاهش بارندگی در خوزستان و بالادست رزین خانه شرایطی را ایجاد کرده که تأمین آب پایین دست سد خوزستان مشکل ساز می شود.

سد شهید عباسپور یکی از بزرگترین سدهای ایران ساخته شده روی رودخانه کارون یکی از سدهای خوزستان است که در حال حاضر با تنش شدید آبی روبرو است و مخزن آن بیش از هر زمان دیگری خالی است.

این سد در استان خوزستان و در 50 کیلومتری شرق مسجدسلیمان واقع شده است.

سد شهید عباسپور مسجدسلیمان در خرداد ماه سال جاری

فرزاد جنالیوند ، مدیرعامل سد شهید عباسپور ، در مورد بازدید خبرنگاران از این سد اظهار داشت:

به گزارش گزارشگر یک ، وی افزود: سطح طبیعی آب سد شهید عباسپور از سطح دریا 532 متر است. ما به شبکه رفتیم ، اما متأسفانه امسال با کاهش ورودی مخزن به دلیل کاهش بارندگی مواجه شدیم.

مدیرعامل سد شهید عباسپور در ادامه گفت: سد شهید عباسپور که در سال 1400 آورده شده حدود 4 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است. در آن زمان در سال گذشته ، سطح آب این سد از سطح دریا 532 متر بود ، اما امسال حدود 20 متر نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

جنالیوند گفت: “این وضعیت در مخزن سد شهید عباسپور نشانه خوبی برای تولید برق و آبرسانی نیست.” در صورت کمبود آب و برق در سال جاری ، اگر این مسئله ادامه یابد و نتوان مصرف آب و برق را مدیریت کرد ، تأمین آب و برق با بحران جدی روبرو خواهد شد.

سد شهید عباسپور مسجدسلیمان در خرداد ماه سال جاری

وی با تأکید بر لزوم مدیریت برق و مصرف آب ، افزود: “مدیریت مصرف آب و مصرف برق باید در دستور کار قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که قله هایی را قبل از اوج مصرف ، به ویژه در ساعات اوج مصرف ، با مصرف مناسب و بهینه شاهد هستیم”. حتی اگر لامپ را خاموش کنید و 1 لیتر آب کمتری مصرف کنید ، مردم می توانند از بحران برق و کمبود آب جلوگیری کنند.

مدیرعامل سد شهید عباسپور گفت: با توجه به اینکه سد کارون 3 بالاتر از سد شهید عباسپور است و وضعیت سد کارون 3 چندان مناسب نیست ، تخلیه آب از سد کارون 3 باعث کاهش سطح آب سد شهید عباسپور می شود. به قد کمک کنید. ورودی سد فعلی 400 متر مکعب در ثانیه است و خروجی سد یکسان است.

جنالیوند ادامه داد: “با توجه به شرایط موجود در مخزن سد شهید عباسپور ، طی چند ماه آینده اوج مصرف بسیار نامطلوبی را تجربه خواهیم کرد و ممکن است در آینده خاموشی و کمبود آب زیادی در استان خوزستان تجربه کنیم.”

وی افزود: “کاهش سد شهید عباسپور علاوه بر تأثیر بر فعالیت های صنعتی در این ایالت ، در تأمین آب آشامیدنی و برق ساکنان خوزستان بسیار مثر است.”

سد شهید عباسپور مسجدسلیمان در خرداد ماه سال جاری

مدیرعامل سد شهید عباسپور در مورد مصارف کشاورزی گفت: “با توجه به اینکه هیچ زمین کشاورزی خاصی بین سد شهید عباسپور و مسجدسلیمان وجود ندارد ، از آب سد شهید عباسپور برای تولید برق و مصرف آب در پایین دست استفاده می شود.”

جنالیوند گفت: در حال حاضر حجم مفید سد شهید عباسپور حدود 2.8 میلیارد متر مکعب است و برای حجم مفید سد نیز نزدیک به یک میلیارد متر مکعب آب بیشتر داریم.

“سطح فعلی سد در سد آب آزاد 513 متر است و وقتی سطح آب در سطح آب آزاد به 504 متر برسد ، نیروگاه دوم سد شهید عباسپور ، واحد 250 مگاواتی ، از مدار خارج می شود. “

مدیرعامل سد شهید عباسپور گفت: بنابراین اگر سطح آب سد فقط 9 متر پایین بیاید ، یکی از نیروگاه های سد شهید عباسپور به طور کامل عملیاتی نمی شود.

سد شهید عباسپور مسجدسلیمان در خرداد ماه سال جاری

وی افزود: نیروگاه دوم 13 متر از 504 متر پایین تر است و اگر سطح سد شهید عباسپور به زیر این سطح برسد ، در واقع دو نیروگاه سد کاملاً خاموش می شوند و دیگر به بهره برداری نمی رسند. برق تولید کنید.

مدیرعامل سد شهید عباسپور گفت: اگر رویه های فعلی سد شهید عباسپور در تیر یا مرداد به همین ترتیب ادامه یابد ، یکی از نیروگاه های این سد کار نمی کند.

او افزود: “اگر هر روز سطح آب مخزن بیش از 30 تا 40 سانتی متر کاهش یابد و این روند به مدت یک ماه ادامه یابد ، یکی از نیروگاه های این سد از کار می افتد.”

جون علیوند گفت: “اگر این روند حتی پس از خاموش شدن اولین نیروگاه ادامه یابد ، در ماه آگوست یا سپتامبر با بحران جدی روبرو خواهیم شد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا